Rook pluim, motor gebruikt olie

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Rook pluim, motor gebruikt olie

12 berichten aan het bekijken - 51 tot 62 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Berichten
  • #17973792
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Ik vind het bizar hoe zo’n kleine ingreep zo veel invloed kan hebben! Wat je zegt, een heel andere motor!

      Dan te bedenken dat alle inlaatspruitstukken die ik 2e hands heb gezien zo’n buisje hadden die helemaal verstopt zat! Zal dat ruk lopen zeg!!

      #17973793
      Mr. Bone
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 September 2009

        Snap dat hele opboor idee niet echt. Enigste wat je doet is meer carterdampen en smurrie je inlaat in trekken. 9 van de 10 XE’s hebben die dunne afgedopt en die dikke naar een catchtank. Heb je ook geen smurry in je inlaat en gasklephuis. En die XE’s lopen allemaal prima stationair en hangen perfect aan het gas en lopen als een malle.

        #17973794
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Welke 9 van de 10? Heb namelijk dat getal precies andersom in mijn ervaringen. Als je geen vacuum trekt op je carter dan is de kans op olie lekkage ook veel groter. Smurrie je inlaat in trekken is totaal geen probleem als je de stappenmotor wat verhangt dan is er geen millimeter in de inlaat die daar last van heeft. SBD motorsport heeft daar ook een mooie modificatie voor van de kleppendeksel, waardoor er nauwelijks nog olie door de vacuum/ventilatie slangen heen komt.

          Daar naast heb ik in Engeland hierover gepost en daar krijg ik talloze reacties van XE’s die niet lekker stationair lopen. Ziet er naar uit dat ook daar de getallen anders van liggen, XE’s lopen vaak niet lekker stationair en al helemaal koud niet.

          Snap dat hele gedoe met een catch tank eerder niet eigenlijk. :puke

          #17973795
          Mr. Bone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 September 2009

            Die catchtank zorgt er juist voor dat de dampen wel afgevoert worden, maar niet je motor in.
            Je hoef geen vacuum te trekken op je carter, want die carterdruk, drukt zichzelf naar buiten via die dikke slang. Niemand wil olie in ze inlaat, ook niet als het je stappenmotor niet bereikt! Dat je die verhangt zeg toch al genoeg over de hoeveelheid teringzooi die daar is/zit. WTF???

            Hetzelfde geld voor bv EGR. Ook zo’n pisuitvinding die je inlaat niet ten goede kom. Gasklepverwarming, nog zo eentje. We willen allemaal zo koud mogelijke lucht, maar aan het eind waar het de gasklep in gaat, gaan we het verwarmen. ?????? Ook afdoppen!
            Gaat die dan niet slecht lopen en starten in de winter? NEE!

            En ik zou zeggen, laten we is een keer afspreken en rijden. :vertag

            Een dikke XE loopt sowieso al bagger stationair met hoge compressiezuigers en nokken, maar das weer wat anders.

            En hoe denk je dat jongens het met dat kleine slangentje op een LET doen???
            Daar zit een terugslagklepje in die al stuk is als die uit de doos kom. Leuk hoor, staat die lekker 1,1 bar turbodruk je motor in te blazen. Pfff. Dag keerringen en welkom lekkage.

            Geloof me nou, dop die dunne nou gewoon af en hou die dikke of origineel of naar een catchtank met een filtertje of naar je catchtank en dan naar je inlaat. Heb je wel de dampen in je inlaat en NIET de smurrie.

            Heb zelden een echt dik blok gezien met de originele carterontluchting aangesloten. Zowel niet in de dragrace als op circuit. Allemaal catchtank!

            AMEN! :wors

            PS. Ik ben trouwens nog bezig met die versnellingsbak dingen de je vroeg Vincent.

            #17973796
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Ik zal je eens een foto laten zien van mijn gaskleppen, zijn zo schoon als wat. Die smurrie heb ik wel eens bij sommige blokken heel erg gezien, maar het blok wat ik nu heb is zo schoon als wat. De blowby gassen drukken zichzelf inderdaad ook wel door richting kleppendeksel, maar met een beetje pech kiest de olie er voor om bij je krukas keerringen naar buiten te treden, hier staan deze motoren ook wel ‘bekend’ om en laat nou in al die gevallen de carterontluchting dicht zitten!

              Goede carterontluchting is echt NIKS mis mee!

              Een keer rijden, prima, zal je het met me eens zijn dat er bijna geen XE zo gezond loopt als die van mij!

              En uiteraard is een turboblok totaal niet vergelijkbaar, maar dan zou met jouw argument de rembekrachtiger ook wel afgedopt mogen worden! :jerry

              Wat de onderdelen voor de bak betreft, top! Misschien is er ook nog wel aan een ingaande as te komen?? En 2e en 3e versnellings tandwiel en synchro’s en lagers? Alleen dan moet je de vertanding ook weten natuurlijk…

              #17973797
              Mr. Bone
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 September 2009

                Rembekrachtiger afdoppen. :jerry

                Dat als je carterontluchting niet werkt je olielekkage en verbruik krijgt, ben ik zeker met je eens.
                En een goeie carterontluchting is ook niks mis mee, behalve dat je nog steeds wat smurrie in je inlaat krijgt. En dat is nou juist wat ik bedoel en niet wil.

                Ergens is die LET wel een goeie vergelijking hoor, carterontluchting werkt op het klepje na precies hetzelfde.

                Dat ik je XE goed vind lopen geloof ik direct, maar dat je de mijne goed vind lopen weet ik zeker.

                Gauw afspreken dus maar. Dan zorg ik sowieso dat er nog 2 Dett’s XE klaar staan en een corsa a XE. Alle drie met nokken, 2 met chip op maat en 1 met dikke zuigers. king:

                Word een leuk ritje dus.
                Haha

                Spreek je.

                Grt Leroy

                #17973798
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Jij racet er mee, ik eigenlijk helemaal niet. Vind het gaaf dat het een pittig blok is als ik de power nodig heb, maar rij eigenlijk altijd heel rustig er mee op de weg, zeker als het druk is. En dan zijn er andere overwegingen. Ik heb ook een gezin, dus met dit als enige auto meot hij betrouwbaar zijn. Ook wil ik dat mijn olie lang mee gaat. En dat maakt met racen ook weinig uit, het gaat dan toch nooit heel lang mee. En voor een goede levensduur van je olie is het wel verstandig om zo veel mogelijk kooldioxide en waterdamp af te zuigen.

                  En wat smurrie betreft, mijn vorige blok had daar echt last van, maar die deugde echt voor geen meter, ook de olie werd in twee tellen zwart in die motor. Deze motor heeft zelfs amper een olielaag in de inlaat. Het verhangen van de stappenmotor heb ik dan ook puur uit voorzorg gedaan, niet om problemen te verhelpen.

                  En ondanks dat, als ik deze vacuum slang afdop, of zelfs originele diameter maak dan heeft de motor onderin de toeren veel minder soepelheid. Hij blijft wel lopen, maar bij loslaten van het gas en koppeling in zakt hij eerst, dan stijgt hij weer iets te ver en dan pas stabiliseert het. En dat doet hij koud nog tien keer zo lang. Dat is niet eens echt een probleem te noemen, want je kan er prima mee rijden, en als je flink tekeer gaat met de auto heb je het niet eens in de gaten. Het is dus met mijn rijstijl, vrij rustig veel merkbaarder. Dus iemand als jij zal het waarschijnlijk niet eens opmerken. Is dat kanaaltje opgeboord werkt dat denk ik ongeveer het zelfde als dat je een piepklein lekje in je inlaat hebt, dan merk je de vertraging van de stappenmotor regeling denk ik gewoon niet zo. Zo verklaar ik het dan maar, en dat geeft een stukje extra soepelheid in de motor bij lage toerentallen.

                  Dus kort samengevat is dit voor mensen die de motor gewoon origineel willen houden en er gewoon mee op de weg normaal mee willen kunnen rijden een heel goede aanpassing. Voor die mensen is een catch tank, snelle nokken, chip op maat gewoon overbodige luxe.

                  #17973799
                  Mr. Bone
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 September 2009

                    Ik snap je punt. Die XE die ik nu heb schommelt idd ook een beetje als ik normaal rij, want race er niet altijd mee maar rij er meer mee op straat, wel hard, maar niet altijd. Nou heb ik wel een licht vliegwiel, dus had altijd een beetje het idee dat het daar door kwam. Want ook daar gaan ze niet beter stationair van lopen.

                    Me pa rijdt met mijn ouwe astra F2 gsi16v. Die is geheel standaard en kom nooit boven de 4000 rpm,haha, en zaagt idd een beetje als die ze koppeling in trapt. Maak ik ze stappenmotor ff schoon en dan gaat het weer een tijd goed. De eerst volgende keer zal ik op advies van jou er een boormachine doorheen halen en kijken wat die ouwe dan te melden heb.

                    Om te controleren of die echt dicht zit is vrij simpel, met draaiende motor dunne slang van je deksel af halen en voelen of er aan gezogen word. Daar moet bij jullie nu in principe harder aan gezogen worden dan normaal omdat bij jullie dit gaatje nu groter is.

                    Leroy

                    #17973800
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Rijdt in Engeland een vent ook met zwaar getunede motor met 88mm Wossner hoge compressie zuigers, behoorlijk scherpe nokken, licht vliegwiel en toch nog zeer mooie stabiele loop stationair. Het kan dus best, hoewel het op een gegeven moment qua nokken wel over een punt gaat dat het enkel nog keihard goed loopt…

                      Bij mij zit et inderdaad goed vacuüm op…

                      Maar inderdaad laat er geen misverstanden over bestaan, het is niet een tunings ingreep, maar puur een kleine verbetering, juist voor een standaard motor. Krijg wel vaker van dat soort misverstanden, want iedereen tegen wie je zegt dat je een 20xe rijdt denkt gelijk dat je er enkel mee wilt racen.

                      #17973801
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Het valt me wel op…dat het gras bij enkele op het forum altijd groener is als bij de rest. als het op auto’s en motorblokken gaat

                        #17973802
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @Fearless wrote:

                          Het valt me wel op…dat het gras bij enkele op het forum altijd groener is als bij de rest. als het op auto’s en motorblokken gaat

                          En vaak is dat lulkoek, maar dit kan je aan enkele forumleden hier vragen omdat het hun gelijk op viel met testrijden in mijn auto. Ik vertel net zo makkelijk over de nadelen en gebreken van mijn auto.

                          #18366432
                          Remco Reuvers
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 June 2017

                            Ik hoop dat er iemand is die dit leest na al die jaren. Bovenstaande verhaal gevolgd en ik wil hetzelfde doen met mijn c20xe (2.5). Ik lees continu dingen over het opboren van een gaatje, maar een foto zal veel verduidelijken. Is dit in het gasklephuis of zit er nog een andere plek lager bij de inlaat? Zo ja, heeft iemand een foto van deze modificatie?

                            Gr.Remco

                          12 berichten aan het bekijken - 51 tot 62 (van in totaal 62)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.