Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Rook pluim, motor gebruikt olie
- Dit onderwerp bevat 61 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2019om 01:03 door Remco Reuvers.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2012 om 21:12 #17973768
Zitten normaal een afsluiters op, daar is de dunne slang voor, de flap voor de dikke slang dicht doen om olie via kleppendeksel op de gasklep te laten komen.
Dus de een zorgt voor een juiste werking (vacuum), en de ander realiseerd het.
De pijpjes zijn niet werkelijk OPEN in het klepdeksel, maar afsluitbaar…
Willem
22 februari 2012 om 22:17 #17973769?? Sorry, maar snap er helemaal niks van, waar zouden die afsluiters dan moeten zitten? Heb de kleppendeksel helemaal uit elkaar gehad om te laten coaten en ben niks tegen gekomen wat er op leek. Of zit het afsluit gedeelte elders?
Dus de dunne slang zorgt voor vacuum bij nullast en zou dan een afsluiter op de dikke slang moeten dicht trekken?
Hoe werkt die carterventilatie eigenlijk? Dat zorgt er toch voor dat overdruk die uit het carter komt via de dikke pijp aan de voorkant weg kan? Dus dat zou bij overdruk de afsluiter moeten openenen en bij vacuum dicht trekken? Neem aan dat er enkel bij deellast en vollast sprake is van overdruk uit de carterventilatie?
Dat maakt wel chocola van het verhaal! Zo zou ik het opgeboorde kanaaltje kunnen laten voor wat het is en ook nog lage stationair toeren kunnen behouden! king:
22 februari 2012 om 22:24 #17973770Normaal zou het zo moeten werken, heb een X18XE X20XEV Klepdeksel welke reeds aardig was overleden ivm Olie en Sludge ophoping in kleppendeksel opengewerkt, deze zijn gesealed en dus niet meer bruikbaar na demontage, om te kijken hoe het zat.
hier werd wel de dikke slang afgesloten bij vacuum….
zo werkt het ook bij mijn V6 trouwens. pas effe het Carterventilatie huisje bekeken van een Kapotte V6 motor, en ook flapjes erin…
willem
22 februari 2012 om 22:29 #17973771Ik heb overigens voor nu even een metalen propje gemaakt die ik met een stukje ijzerdraad in de slang heb geduwd om de stationair toeren weer terug te dringen. En gelijk liep de motor minder mooi. Je merkt gewoon dat als ik gas los laat om te schakelen dat de motor meer moeite heeft met het toerental en met het kanaaltje ‘open’ gaat het toerental heel mooi geleidelijk omlaag zonder enige vorm van schokkerigheid.
Tijd voor het beste van beide, ik ga gewoon een éénweg klep in de dikke slang zetten die je in lijn kunt bevestigen. Open bij overdruk en dicht bij onderdruk. Lijkt me tot zover de mooiste oplossing!
Gewoon wat ook in een snorkel zit, tonnetje met een balletje, een kant op drukt hij het gat dicht, andere kant op ‘lekt’ het, desnoods maak ik die zelf even op de draaibank…
Zou er dan zo uit komen te zien:
22 februari 2012 om 22:37 #17973767Dit lijkt me ook wel wat:
http://cn-koi.com/index.php?_a=viewProd&productId=520″ onclick=”window.open(this.href);return false;1 maart 2012 om 19:30 #17973772Okay, heb de bovenstaande klep besteld. Mij benieuwen of die uberhaupt geschikt is. Hij is namelijk bedoeld voor een aquarium pomp systeem die lucht rond pompt en om dan te voorkomen dat het water in de pomp kan komen, terug dus. Maar kan best zijn dat die afhankelijk is van wat waterdruk aan de ene kant, en enkel op lucht/lucht niet goed reageert….
Met een beetje geluk doet hij dat wel en kan ik de onderste carterventilatie royaal opboren en toch normale stationair toeren behouden…..
Hou jullie op de hoogte!
7 juli 2012 om 12:13 #17973773@Vinci wrote:
Hier het rode slangetje:
Heeft iemand voor mij het art nr om een nieuwe slang te bestellen?
Hoeft niet perse een rode te zijn, origineel zwarte mag ook.7 juli 2012 om 12:33 #1797377490423396
Roose in Engeland kan ze evt. ook hagelnieuw leveren, ook in origineel mat zwart. Kost alleen wel meer dan glanzend zwart bij ze. Origineel zal er ook nog wel zijn hoor, en vast nog wel goedkoper, maar ligt vaak al wel erg lang ergens op de plank.. Alleen met deze slang is dat niet zo kritisch, komt geen gigantische druk op, moet alleen tegen olie kunnen, is dus wel speciaal soort rubber…
7 juli 2012 om 12:34 #17973775P.S. als een oude ook goed is, heb ik nog wel liggen voor je…
15 mei 2013 om 16:25 #17973776deze korte slang word dicht gezogen op mijn blok, waar kan dat aan liggen?
15 mei 2013 om 16:49 #17973777@hillclimber16V wrote:
deze korte slang word dicht gezogen op mijn blok, waar kan dat aan liggen?
zou kunnen dat je luchtfilter vervangen moet worden
15 mei 2013 om 17:59 #17973778De mijne loopt ook iets harder na het opboren (1100 toeren), volgende keer zal ik een iets kleiner boortje nemen :???:
15 mei 2013 om 18:12 #17973779@2000 wrote:
De mijne loopt ook iets harder na het opboren (1100 toeren), volgende keer zal ik een iets kleiner boortje nemen :???:
Ja, hoeft ook alleen maar voor wat vacuum te zorgen, meer niet. Alleen het originele gaatje is zo klein dat het snel verstopt en dan ben je verder van huis, want dan krijg je snel lekkage uit keerringen…
15 mei 2013 om 19:05 #17973780ik vrees dat ik niet langer een luchtfilter gebruik
15 mei 2013 om 19:08 #17973781@Vinci wrote:
@2000 wrote:
De mijne loopt ook iets harder na het opboren (1100 toeren), volgende keer zal ik een iets kleiner boortje nemen :???:
Ja, hoeft ook alleen maar voor wat vacuum te zorgen, meer niet. Alleen het originele gaatje is zo klein dat het snel verstopt en dan ben je verder van huis, want dan krijg je snel lekkage uit keerringen…
I know, had er eerst één met een kleiner boortje geprobeerd, en die brak af. Zat daarna natuurlijk muurvast en heb daarna maar een andere banjobout gepakt met een iets groter boortje :shock: :D
15 mei 2013 om 19:10 #17973782@hillclimber16V wrote:
ik vrees dat ik niet langer een luchtfilter gebruik
Erg mooi spul, hoop ik over een paar jaar ook te hebben, voorlopig gaat de c20xe hard zat, en mijn portemonnee ook :D
15 mei 2013 om 21:52 #17973783Tja, of er staat iets verschrikkelijk op te zuigen of er is niet of nauwelijks overdruk op het carter. Beide erg gezonde tekenen verder hoor! Je kan er een veer in steken…(klepveer ofzo) dan zuigt hij in elk geval niet meer plat…
16 mei 2013 om 10:17 #17973784Maar de olie peilstok die word er dan weer uitgeduwd???
16 mei 2013 om 11:45 #17973785Dat is dan tegenstrijdig, dat zou namelijk juist overdruk betekenen…
17 mei 2013 om 11:34 #17973786heeft iemand een duidelijke foto van het pijpje dat je op moet boren, of een how to??
wil het bij de mijne ook eens gaan doen, maar weet niet precies waar ik moet zijn.
voor ik straks weer te veel heb gedaan wat niet nodig is.groeten.
17 mei 2013 om 12:04 #17973787Heb het twee weken geleden ook gedaan. Motor liep 1300 stationair en soms zelfs 2500 tot 3000 toeren.
Heb de stappenmotor gereinigd en de pakkingen van de inlaat vervangen. Toen zag ik het nippel, heb hem uit de onderste inlaat geschroefd en ik kwam er met een naald niet doorheen. Boortje van 1mm draaide kapot, met 2mm kwam ik er bijna doorheen tot die ook afbrak. Het zat echt muur en muurvast in dat gat. Nu is die helemaal schoon en heb met boortje 2,5 afgewerkt. Motor loopt heerlijk 800 toeren stationair! Af en toe na flink trappen zakt die wat langzamer en blijft het even hangen tussen de 1000 en 1500 toeren, maar het is een wereld van verschil.
Het gaat om het nippel waar de dunne slang van de kleppendeksel naartoe loopt. Wanneer je de SFI en gasklep los haalt zie je hem zo zitten.
Draai die 2 koelslangen los, kan vanaf de achterkant, en dan draai je hem er zo uit. Het is een heel gepriegel maar het loont!
Dan heb je het volgende in je handen, dat boor je door. 2,5mm kan ik zonder probleem aanraden.
17 mei 2013 om 12:14 #1797378818 mei 2013 om 06:25 #17973789Super bedankt mannen, het is helemaal duidelijk.
Groeten.
2 juni 2013 om 19:51 #17973790LOL, had dat kanaaltje dus een tijd geleden met 4mm opgeboord en toen liep hij ongeveer 1500 toeren stationair. Toen een klein busje in de slang gedrukt zolang. Dacht vorige week laat ik het drieweg stukje eens vervangen en eens kijken wat het doet met originele dikte, nou wat een verschil zeg! Patrick v Voorn had al eens met een ritje in mijn auto gezegd dat mijn stappenmotor lekker werkte, dat lag dus puur hier aan!! Met het nieuwe originele koppelstukje heb je elke keer met schakelen als je het gas los laat, of als je stil gaat staan dat de motor even onder de 900 toeren komt en een beetje bokkig doet en dan pas weer wat opklimt. Ook heb je met het originele dingetje met koude starten dat hij de hele tijd hoog-laag-hoog-laag pendelt en dat een seconde of twintig, of je moet even een klein dotje gas geven.
Ik heb het kanaaltje gelijk maar weer opgeboord, dit keer met 2,5mm en dat is echt helemaal perfect! Stationair ongeveer 1000-1050 en blok loopt zo romig als maar kan, gas los koppeling in en dan zakt hij lekker rustig naar stationair, niet eerst nog lager…
2 juni 2013 om 20:50 #17973791Zelfde ervaring, nog steeds. Ik heb opgeboord met 3mm. Het is een heel andere motor geworden voor mijn gevoel!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.