Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Rook pluim, motor gebruikt olie
- Dit onderwerp bevat 61 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2019om 01:03 door Remco Reuvers.
-
AuteurBerichten
-
16 februari 2012 om 18:06 #17245242
Hallo allemaal!
Ik heb een Omega 2.0 benzine die sinds kort bij het gas geven een flinke rookpluim produceert. Ik heb de carterontluchting op het kleppendeksel naar de carbarateur afgeknepen, dan rook hij totaal niet meer, maar hij gaat dan lekken bij het kleppendeksel pakking. Weet iemand wat het probleem is en hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt voor reacties,
Siete17 februari 2012 om 22:53 #17973745En dat is een 16V motor? Je bedoelt dan het gasklephuis, dat noem je eigenlijk geen carburateur…
Blijkbaar wordt er flink wat olie door die ontluchting geperst. Het heeft natuurlijk de laatste tijden gevroren en veel motoren, vooraldie veel korte ritjes maken hebben last gehad van dat de sludgevorming (condens in de olie) bevroren is geweest. Dit kan voor ernstige druk problemen zorgen en op allerlei plaatsen overtollig veel olie hebben laten ophopen. Ik weet er ook niet alles van, maar heb zo’n vermoeden dat een flinke lange rit dit wel eens zou kunnen oplossen.
Wil je het echt gaan controleren zou je eens de kleppendeksel er af kunnen schroeven en er eens onder kijken of er iets verdachts zichtbaar is. Of begin eens met de carter ontluchting op sludge controleren. Daar ontstaat het bij een XE vaak als eerst. Dat is dan dat stukje rubber slang die dat 90 graden bochtje uit de kleppendeksel, vlak naast de rotor ontsteking verbindt met die pijp die langs de pijlstok loopt….
Hier het rode slangetje:
18 februari 2012 om 09:02 #17973746@Vinci wrote:
En dat is een 16V motor? Je bedoelt dan het gasklephuis, dat noem je eigenlijk geen carburateur…
Blijkbaar wordt er flink wat olie door die ontluchting geperst. Het heeft natuurlijk de laatste tijden gevroren en veel motoren, vooraldie veel korte ritjes maken hebben last gehad van dat de sludgevorming (condens in de olie) bevroren is geweest. Dit kan voor ernstige druk problemen zorgen en op allerlei plaatsen overtollig veel olie hebben laten ophopen. Ik weet er ook niet alles van, maar heb zo’n vermoeden dat een flinke lange rit dit wel eens zou kunnen oplossen.
Wil je het echt gaan controleren zou je eens de kleppendeksel er af kunnen schroeven en er eens onder kijken of er iets verdachts zichtbaar is. Of begin eens met de carter ontluchting op sludge controleren. Daar ontstaat het bij een XE vaak als eerst. Dat is dan dat stukje rubber slang die dat 90 graden bochtje uit de kleppendeksel, vlak naast de rotor ontsteking verbindt met die pijp die langs de pijlstok loopt….
Hier het rode slangetje:
Ik zie geen rotor ontsteking? :jerry
18 februari 2012 om 12:51 #17973747Haha, nee op die foto niet nee… :angel
18 februari 2012 om 20:46 #17973748Carterventilatie pijpje net onder je gasklep tussen Cilinder 2 en 3 in het inlaat opboren…
willem
18 februari 2012 om 21:03 #17973749ls je gas geeft en hij pluimt,en het is donkere pluim en is na een meter nog steeds zichtbaar dan kunnen het je olie schrapers zijn,is de pluim binnen meter opgelost in de lucht dan is het condense,en is het als je het gas los laat dan zijn het je kleprubbers…. vaak dan,uitzonderingen daar gelaten.
18 februari 2012 om 21:12 #17973750Zorg eerst maar eens dat je Carterventilatie GOED werkt, dat is in 9 van de 10 gevallen het probleem Olieverbruik bij deze motortypen
ik heb laatst een X20XEV Astra-G met een goeie 330.000km op de klok gerepareerd.
de jongen had last van veel olierook uit de uitlaat, en de garage zei dat de motor kapot was.
Ik gezegd kom maar langs.
Dus hij komt langs, ik maak de Ernstig vervuilde gasklep schoon, en boor het gaatje van de bediening Carterventilatie 1mm groter.
de auto rookt niet meer, loopt beter, en de eigenaar heeft GEEN olie meer hoeven bijvullen, dat was 1 liter op iedere 3 a 4 weken!!
Willem
18 februari 2012 om 21:23 #17973751werkt dat bij al deze type motoren?
18 februari 2012 om 21:32 #17973752Meestal wel, welliswaar werkt dit bij ELKE motor waarvan het pijpje op of bij de gasklep wat de Carterventilatie aanstuurt verstopt zit..
Van X16XEL tot Z22XE
Willem
18 februari 2012 om 22:00 #17973753Bedoel je nou dat pijpje met die banjo-bout waar ook de koelvloeistof voor inlaat voorverwarming doorheen loopt?? Interessant! Maar da’s toch de kleppendeksel ventilatie? Of is dat één systeem uiteindelijk?
18 februari 2012 om 22:01 #17973754Dat is een systeem
In het klepdeksel zit alleen een Afscheider en 2 klepjes, ofterwijl, het klepdeksel is in dit geval een Carterventilatie regelaar…
Willem
18 februari 2012 om 22:02 #17973755Bijna iedereen gaat ervanuit dat een motor die olie verbruikt versleten is, maar het kan aan hele andere dingen liggen.
Zo heb ik een 540i 4.4 32V Vanos hier gehad met een gescheurd Carterventilatie membraan.
Volgas vacuum op het oliecarter, en echt HEEL de straat wit van de olierook bij het starten, als ie effen stil gestaan had.
Garage, zei, Motor kapot..
Man komt bij ons, we zoeken het een en ander op op internet, en kwamen zo bij het membraan van de carterventilatie, enige wat ik melde op een bepaald forum was:
– Oliewolk bij starten
– knakkelen bij koude start
– Vacuum op Oliecarter (gewoon motorvacuum (inlaat onderdruk) in het carter / oliedop er moeilijk af te halen)
– Fluiten bij stationairKreeg bijna gelijk het antwoord, met foto’s etc, ook voor garages zou het eens goed zijn zich dieper in de materie te verdiepen, wat meer moeite doen om iets op te lossen.
na repareren, GEEN (Nihil_ olieverbruik meer, Prima starten en rijden..
Willem
19 februari 2012 om 10:47 #17973756Handig inderdaad heh, die forums. Vroeger moest je het hebben van een goede monteur in een garage, nu deel je kennis met velen…
Maar wat een XE betreft, er zitten een paar van die kanaaltjes voorop het gasklephuis, oa. vacuum voor de drukregelaar, dan voor de ventilatie klep, en de dikkere slang vanaf kleppendeksel, maar jij bedoelt dus die dunnere die er naast zit op het kleppendeksel? Die dus in die banjo bout uitkomt onder het gasklephuis op de inlaat? Die zou je inderdaad no vrij royaal kunnen opboren, materiaal is dik zat…
Wat vind je van die kleppendeksel modificaties eigenlijk Wim? Zoals die op de site van SDB motorsport?
Dat schijnt ook rook te kunnen verminderen van olie die op die plaat gaat liggen en vooral op het dcircuit met heftige bochten nogal eens de weg naar buiten vind de inlaat in, ook via de carterventilatie…. Zowieso zou dit olie in je inlaat moeten verminderen.
Ik ga morgen een net gepoedercoate kleppendeksel monteren op mijn blok, zat te twijfelen om deze modificatie er op uit te voeren…
19 februari 2012 om 11:20 #17973757Wat die mod niet meer voor de autos waar de xe in lengte richting ligt. Of zou je dit op elke xe moeten doen
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
19 februari 2012 om 12:00 #17973758Volgens de Engelse vrienden zou je dit altijd beter kunnen doen, en dan droog monteren, dus zonder dichtmiddel…
Wel beetje loctite op de boutjes…
19 februari 2012 om 18:06 #17973759ik heb ook ff gekeken bij mijn 20xe en die rookt ook blauw af en toe. en op dat moment gaat ook skippieen, zeg maar schokken bij 1500tpm
het schijnt dat deze mod dat ook verhelpt zegt SBD.
toch maar ff uitvoeren volgend weekend. want het kost niets eigenlijk hoogstens een nieuwe klepdeksel pakking….19 februari 2012 om 18:20 #17973760Dat geld voor de C20XE, en niet voor de X20XEV van de omega-B
Ook voor de C20XE geldt gewoon als je zorgt dat je Carterventilatie pijpje Open is, deze modificatie Helemaal niet nodig is!!
Willem
19 februari 2012 om 18:46 #17973744Maar Willem, is dat dan die dunne of die dikke op de kleppendeksel? Neem aan dat jij dan die dunne bedoelt? :hmmz
19 februari 2012 om 18:52 #17973743Dunne, loopt naar het inlaat (Vacuum)
19 februari 2012 om 19:03 #17973761Ja precies, die heb ik bij mijn motor net vernieuwd, bij de oude was het koelvloeistofgedeelte geheel verstopt. Dat vacuum kanaaltje is inderdaad krap, zou jij aanraden deze preventief op te boren of alleen bij problemen? Ik heb momenteel nergens last van, mijne rookt totaal niet. Alleen zag ik met de laatste keer alles los te hebben gehad wel dat de hele inlaat een vettig laagje had van binnen…
19 februari 2012 om 19:21 #17973762Preventief
20 februari 2012 om 17:26 #17973763Okay, vandaag gedaan en inderdaad Willem, je had gelijk. Het kanaaltje kon misschien net een speld door, maar meer niet. Heb het kanaaltje lekker opgeboord, morgen de boel weer in mekaar zetten….
21 februari 2012 om 20:39 #17973764Okay, de motor loopt veel beter moet ik zeggen, alleen loopt hij nu 1100 toeren stationair. Logisch denk ik dan want hij gaat gewoon lekken. Die dikkere carterventilatie slang die boven de kleine gasklep uit komt staat natuurlijk onbelemmerd in verbinding met de buitenwereld als de gasklep dicht is en onder de kleppendeksel zitten ze vrolijk saampjes naast mekaar…..
Zit even te denken hoe ik dit moet gaan oplossen? Heb ik hem nou te ver opgeboord?
21 februari 2012 om 22:50 #17973765in het kleppendeksel zitten ze afgescheiden…
een C20XE welke 1100 toeren draait is geen schande hoor.
Velen draaien wel over de 1000 toeren stationair
Willem
21 februari 2012 om 23:10 #17973766Krijg er alleen wel gezeik mee met de APK…. Al eens eerder gehad…
Maar ze zitten wellicht gescheiden, maar komen wel uit in de zelfde ruimte, met andere woorden, wat met gesloten gasklep aangezogen wordt door de dunne slang wordt boven de gasklep geleverd door de dikkere slang. Dus gewoon een ‘lek’…
Als ik de dunne slang afknijp dalen de toeren ook gewoon weer naar de gebruikelijke 950….
Ik wil toch nog eens verder nadenken over het fenomeen en of er niet op een andere manier omheen te werken is… Ik ben geneigd te denken dat bij gesloten gasklep de dikke slang misschien ook beter dicht gehouden kan worden? Heb niet echt het hele vacuum/lucht kringloop schema inzichtelijk nog… :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.