resetten van bandencontrole

Forumindex Forums Modellen Mokka resetten van bandencontrole

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    opel2016
    Deelnemer

Hoe reset ik bij mijn opel mokke GS hybride facelift 2025 mijn bandencontrole systeem, ik heb mijn winterbanden opgelecht en nu brand mijn icoontje van de bandenspanning. Hoe los ik het op. Groetjes Nino

pjotter
      Deelnemer

hier bij het antwoord gegeneerd door copilot

De facelift 2025 gebruikt – net als eerdere Mokka‑modellen – indirecte TPMS (spanningsverliesdetectie). Dat betekent dat het systeem de rotatiesnelheid van de wielen vergelijkt om drukverlies te detecteren, niet de daadwerkelijke druk meet. Bronnen bevestigen dat eerdere Mokka‑modellen op dezelfde manier werken

1. Zorg dat alle banden op de juiste spanning staan
        Kijk op de sticker in de deurstijl van de bestuurdersdeur voor de juiste waarden (meestal rond 2.3–2.5 bar, afhankelijk van uitvoering).
        Pomp alle vier de banden op.
        2. Zet het contact aan (motor mag uit blijven)
        Het systeem moet actief zijn om een reset te kunnen uitvoeren.

3. Ga in het infotainmentsysteem naar het TPMS‑menu
        Bij de Mokka 2025 vind je dit meestal via:

Voertuiginstellingen
        Bandenspanning / TPMS / Spanningsverliesdetectie
        Herinitialiseren / Reset / Kalibreren
        De knop heet vaak: ➡️ “Bandenspanning resetten” of ➡️ “Spanningsverliesdetectie initialiseren”

4. Bevestig de reset

Het systeem vraagt meestal om een bevestiging. Daarna wordt de nieuwe bandenspanning als referentie opgeslagen.

5. Rijd enkele kilometers
        Bij indirect TPMS is het normaal dat het lampje pas na 2–5 km rijden uitgaat. Dit wordt ook bevestigd in bronnen over eerdere Mokka‑modellen.

🟡 Wat als het lampje blijft branden?
        Controleer of alle banden dezelfde spanning hebben (ook de achterbanden!).
        Controleer of je winterbanden dezelfde maat hebben als de zomerbanden. Grote afwijkingen kunnen het systeem in de war brengen.
        Reset nogmaals via het menu.
        Blijft het lampje branden? Dan kan een sensor of ABS‑signaal afwijking geven → garage laten uitlezen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.