Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Remklauwen onderhouden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2015 om 20:36 #17273306
Hoi Opel freaks
Effe een algemeen vraagje: waar op te letten met onderhoud van je remmen? Ik heb de beruchte Bosch remmen achter op m’n Zafira en ben t een beetje zat. De remklauw blijft linksachter weer eens hangen waardoor ik geen remvoering meer over heb.
Nu hoor ik ze lekker schuren, maar hoor dus ook dat het schuren ophoud als ik m’n rem weer loslaat; die handremhevels zijn t dus niet. Wat ik dus wil doen is de glijpennen schoonmaken en invetten en dan een setje nieuwe blokken erin. Misschien stofkapjes bij de remzuiger vernieuwen, maar is t een karwei om de o-ring van de zuiger te vervangen?Nou hoor ik over kopervet, keramisch vet wat gebruik je nou voor je remmen?
Ik hoor graag jullie reacties!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
26 augustus 2015 om 20:45 #18294672als je je remmen ( of alleen de blokken) vervangt zit er 9 van de 10 keer een zakje vet bij die je achter op de remblokken moet smeren..
de remklauw met een staalborstel schoonmaken zodat alle troep eraf is ( eventueel in de verf zetten , stopt het roesten)
kijk in de rem klauwen of de seals van de zuigers in de remklauwen nog heel zijn , dus geen droogtescheurtjes hebben of open gescheurt zijn rondom..
het vet zorgt ervoor dat je remmen niet gaan piepen als ze in de remklauwen heen en weer gaan
als de rubber seals van de zuigers kapot zijn loopt je remvloeistof naar buiten en wordt dan opgezogen door je remblokken ( die gaan dan glimmen en kun je minder makkelijk remmen)
en na een tijdje kan de zuiger in de remklauw vast vaan zitten door onvoldoende smering..26 augustus 2015 om 20:48 #18294673Thnx Bart! Maar die smering van de zuigers, hoe zit dat dan, die verdwijnt door kapotte deals?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
26 augustus 2015 om 20:57 #18294674je remsysteem is een gesloten systeem dat op druk werkt.. je trapt met je voet op het pedaal je pedaal zet de rem master cilinder in werking die je vloeistof door de leidingen heen drukt ( even simpel gezien zonder ABS want dat is een andere technische kant) en die komt uit in de rem klauwen of rem cilinder ( bij remtrommels achter) en die vloeistof drukt tegen de cilinder aan omdat de seals de vloeistof tegen houden zodat het niet naar buiten lekt
als een rubber seal gescheurd is lekt de vloeistof eruit
een zuiger hoort kaars recht naar buiten te gaan en kaars recht naar binnen.. als de vloeistof rondom niet gelijk is gaat de zuiger schuin naar buiten of naar binnen en kan metaal op metaal gaan schuren en gaat de zuiger in de remklauw kapotdit bedoelde ik met onvoldoende smering
26 augustus 2015 om 21:26 #18294675Dat is duidelijk, maar buiten de remolie is er geen smeermiddel die de zuiger smeert, of moet je daar vet voor gebruiken?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
26 augustus 2015 om 21:28 #18294676het (koper)vet gaat achter op het glanzende deel van de remblokken die in de remklauw gaat.. dan gaat daar geen metaal op metaal schuren en piepen.. en in de remklauwen/leidingen onder je auto gaat remvloeistof doorheen..
vet en remvloeistof gaat niet samen.. remvloeistof is nogal agressief.. is net verfstripper…26 augustus 2015 om 21:31 #18294677Dus zuiger gangbaar maken met bijv wd 40, schoonmaken keramisch of kopervet op de achterkant van dd blokken en de zittingen en verder niks?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
26 augustus 2015 om 21:39 #18294678wd40 is niet nodig… voor schoonmaken kun je het beste remreiniger gebruiken dat is daarvoor bestemd namelijk
ook voor de schijven schoon te maken voor je ze op de naaf monteert
een staalborstel is al goed genoeg om de klauwen schoon te krijgen
het bij geleverde kopervet achter op de remblokken doen ( verder nergens op smeren) en met een remzuiger terugsteller of voorzichtig met een waterpomptang de zuiger terug in de remklauw drukken. anders past je remklauw met verse blokken niet om je schijf heen
bij de zuiger terug in de klauwen duwen hoef je geen vet of iets te gebruiken…
wat je dus doet is de remvloeistof terug uit de klauw in de leidingen persen26 augustus 2015 om 21:42 #18294679Dat snap ik, maar als m’n remzuiger scheef gedrukt wordt, dan moet ik daar toch ook iets aan doen? Ergens blijft-ie dan hangen of heeftie weerstand toch?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
26 augustus 2015 om 21:47 #18294680daarom type ik.. voorzichtig… als je met beleid werkt zal dit niet fout gaan.. als de zuiger iets uit het lood gaat staan kun je de waterpomp tang aan de andere kant van de klauw zetten en de zuiger recht duwen.. een remzuiger terugsteller gaat (bijna) nooit scheef… omdat je direct recht op de zuiger drukt..
ik gebruik vaak een tang omdat ik niet zo`n terug steller heb… als ik weerstand voel dan stop ik en druk ik aan de andere kant.. maar dat is nog nooit bij mij voor gekomen tot nu toe..27 augustus 2015 om 08:29 #18294681Hier informatie hoe ik het gedaan heb bij mijn Zafira A remklauwen achter.
Omdat ik sinds een paar dagen problemen heb met een zeer vervelende piepgeluid wanneer ik aan het rijden ben. Vandaag samen met mijn buurman geprobeerd het probleem te vinden en op te lossen.
Omdat de band er af moest meteen even een foto gemaakt van de achter vering van een Zafira A. Ik heb achterveren met code: QC er op zitten;
Wat ons opviel was dat mijn linker achterband gewoon netjes doordraait zoals het hoort, maar mijn rechter achterband stop heel snel omdat
we horen dat er iets klemt. Daarom hebben we de remklauw losgehaald en de remcilinder gangbaar gemaakt;Remklauw losgehaald en de remolie opvangen om weg te gooien;
Remklauw losdraaien;
Remklauw;
Remcilinder ziet er netjes uit;
Remvloeistof opvangen;
Remklauw opnieuw gemonteerd;
Handrem wat minder strak gemaakt;
Nadat we dit allemaal netjes hebben gangbaar gemaakt draaide nu rechtsachter ook het wiel netjes door zoals het hoort.
Na het monteren van de remleiding, handrem gedeelte, remklauw. Remvloeistof (Dot4) bijgevuld. En daarna meteen ontlucht.
Even pauze gepakt onder een genot van koffie en zelf gemaakte cake wat mijn kinderen gemaakt hebben. :wubNa de heerlijke koffie en cake zijn we een test rit gaan maken. Ik voelde meteen dat de auto weer vrij vooruit kwam.
Daarvoor had je het gevoel dat er iets was wat de auto een beetje tegenhoud zeg maar. De auto rijd weer heerlijk zoals het hoort
de hele test rit het raam open gehad om te luisteren of het gepiep weg bleef. En gelukkig horen we na 15km helemaal niks meer.
Netjes zoals alles hoort te zijn de auto remt goed en maakt geen vervelend piep geluid meer. Dus terug naar huis toe. Maar nu niet via
de snelweg maar binnendoor. Alles was nog steeds zoals het zou moeten. Tot we ongeveer 3 straten verwijderd zijn van mijn huis.
Het begin heel zachtjes met een schurend geluid, schiep schiep, grrrrrrrr. Als je dan remt of de handrem iets aantrekt meteen het geluid helemaal
weg. Laat je de handrem of rempedaal helemaal los komt meteen weer het vervelend piep geluid terug.Meteen thuis aangekomen meteen weer opkrikken en ja hoor de linkerband draait nog steeds netjes door zoals het hoort. Maar rechtsachter
loopt het weer heel stroef. Dus band opnieuw eraf. Remklauw weer loshalen nakijken en opnieuw monteren. Nu draait de band weer netjes zoals het hoort.
We snappen nu even niet meer waar het aan kan liggen. Als we nu terwijl de auto achter opgekrikt is. Kunnen we de handrem gebruiken en de voetrem.
Daarna kunnen we gewoon de band weer draaien zoals het hoort. En dit hebben we wel 20x gedaan maar de band blijft gewoon daarna normaal doordraaien.Maar na een testrit. Gebeurd steeds het zelfde.
Bij mij was het probleem achteraf dus remklauw pennen.
Het enige wat ik op dit moment kan vertellen is nadat we de laatste reparatie poging geprobeerd hebben. Is het probleem nog niet terug gekomen. (namelijk de pennen van de remblokhouder nagekeken (zie foto). De bovenste pen zat behoorlijk vast. Terwijl de onderste pen heel soepel bewoog.
Om deze pennen heb ik het (Remblokhouder)
Het piep geluid op dit moment is gelukkig weg. Heb inmiddels 2 dagen korte stukken gereden +/- 44KM. En rij op dit moment met de radio uit en rechtsachter het raam open.
Maar hoor helemaal niks meer. :???: Maar heb op dit moment nog geen 100% vertrouwen of het wegblijft. Als ik vanavond thuis kom zal ik de auto even achter opkrikken om te kijken
of de band nog netjes draait zoals het zou moeten. Als het probleem nu zou wegblijven heeft het toch te maken gehad met de pennen van de remblokhouder zoals je op de foto ziet.
Ik weet niet precies hoe het onderdeel heet. Daarom noem ik het op dit moment nog een (remblokhouder). ;)Uiteindelijk heb ik via een demontage bedrijf een nieuw remklauw gekocht 2de hands voor €40. Want het probleem komt steeds terug naar verloop van tijd.
Bij mij was een van die pennen krom waardoor steeds alles ging vast zitten na nieuwe pennen gemonteerd te hebben geen problemen meer gehad is nu immiddels
al weer 4000KM geleden. :thumb27 augustus 2015 om 10:23 #18294682De schuifbouten zijn vaker een probleem bij aanlopende remmen. Worden meestal vergeten, maar die zijn net zo belangrijk als de remzuiger :)
27 augustus 2015 om 17:55 #18294683De meest voorkomende problemen zijn:
1) Die glijstiften. Als er verkeerd vet op komt gaan de rubbers zwellen en gaat het hele handeltje klemmen. Bij een nieuw setje zit speciaal vet voor die geleide stift rubbers er bij. (Aan de voorkant is de constructie anders, en zijn er geen problemen). Het gaat om dat rubbertje dat er uit ziet als een slangetje van 2 cm lang dat om de glijstift zit
.
2) De remblokken horen redelijk makkelijk te kunnen bewegen in van die glimmende stalen blikjes. De klauw bouwt echter roest op door corrosie achter die blikjes. De remedie is om die sleuf met een vierkante vijl netjes aan alle drie de kanten uit te vijlen tot alle roest en zwelling weg is, en dan die blikjes terug te plaatsten, en om dan te kijken of het blokje genoeg breedte heeft om soepel te bewegen.3) Handremkabels die niet soepel lopen
Tja….ook ik ben door schade en schande wijs geworden….verkeerd vet is soms erger dan geen vet
27 augustus 2015 om 21:37 #18294684Bedankt allemaal voor jullie reacties , rinus747 dat geld allen voor de girling remmen, die hebben die blikjes, de Bosch remmen die ik heb hebben alleen die veertjes, die er bij mij overigens niet opzitten omdat ze niet paste in het remzadel…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.