Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Rekord D opbouwen
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 16:09 door Black_Commo.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2019 om 22:33 #18369170
gasklep voorverwarming er gewoon af mikken…
hou kouder de lucht hoe beter..
maar de andere kant loopt naar thermostaathuis als ik me niet vergis Kyan
9 oktober 2019 om 22:59 #18369171gasklep voorverwarming er gewoon af mikken…
hou kouder de lucht hoe beter..
maar de andere kant loopt naar thermostaathuis als ik me niet vergis Kyan
Dat klopt inderdaad (foutje van mij)
Vanuit het thermostaathuis gaat er een andere koelslang naar het expansievaatje (gesloten systeem) de aansluiting hiervan zit aan de voorzijde van het thermostaathuis .
Dan snap ik niet waarom het systeem vacium trok.
11 oktober 2019 om 20:01 #18369225en een dop op de radiateur..
vaatje is enkel een overloop en terugloop vaatje… systeem hiervoor was met slang op straat de overtollige kvs lozen,
bij dit systeem wordt het opgevangen, en eventueel weer terug gezogen, wanneer nodig.bij het terugvragen van kvs was er geen kvs voorradig in het vaatje, en ook geen ontluchting, en zodoende zoog de slang vaccuum.
gesloten koelsysteem vul je bij op het vaatje, beter bekend als expansievaatje, dit vaatje staat wel onder druk, in tegenstelling tot hierboven genoemde.
bijvullen van het systeem van TS is gewoon koud bijvullen tot aan vulopening… warm laten draaien ontluchten en indien nodig bij vullen
13 oktober 2019 om 20:48 #18369258<p style=”text-align: left;”>Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal de verwarming van de gasklep afkoppelen. Kan ik die terug aansluiting aan het thermostaathuis dan gewoon afpluggen?</p>
GSE die trompet waar je het over hebt, heb je daar misschien een plaatje oid van? Ik ben daar niet bekend mee, maar het klinkt wel interessant.De laatste weken helaas weinig tijd gehad voor de Opel. Werken is wel leuk en zo maar er gaat zoveel tijd in zitten. Heb de ontluchtingsplug van het thermostaathuis proberen los te draaien. Ding zat zo loeivast dat ik die helaas dol heb gedraaid. Had gelukkig nog een ander deksel voor het thermostaathuis liggen. Daar heb ik die plug wel uit gekregen al was dat ook niet helemaal ongeschonden. Zal dus nog even zo’n nieuwe plug zoeken voordat ik kan ontluchten.
13 oktober 2019 om 21:09 #18369259Ik denk dat GSE een het stationair toerental regeling van L-jetronic bedoelt.
De hulplucht schuif en koude start injector met thermotijd schakelaar zorgen ervoor dat de lucht/benzine verhouding tijdens koude motor en starten nog klopt.
hulpluchtschuif
In de hulpluchtschuif zit een klepje dat door een bimetaaltje gesloten wordt, het bimetaaltje wordt verwarmd door een verwarming spiraaltje en door de warmte van de motor zelf de klep staat immers op het thermostaathuis.
van: https://www.mantablog.nl/elektrisch/l-jetronic/
Voor het ontluchten kan je misschien deze kopen:
https://www.edelschmiede.com/shop/M14-bleed-screw-setscrew-thermostat-housing-Opel-cih-24V
[img=
Je bent zeker niet de eerste die het ontluchting boutje over de kop draait
17 oktober 2019 om 17:55 #18369329De lokale automaterialen zaak had geen binnenzeskant plug maar wel 1 met een kop. Misschien alleen maar makkelijker om hem ook weer los te krijgen
Heb ook jullie advies gevolgd en de koelvloeistof aftakking naar het inlaat spruitstuk afgekoppeld. Zaterdag nog even een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper leggen en dan kan ik hem eens gaan ontluchten
17 oktober 2019 om 18:54 #18369333Ziet er netjes uit zo.
19 oktober 2019 om 02:30 #183693606kant binnen of 6 kant buiten.. afsluiten doet ie. en daar gaat het om.
#goedbezig :toppie:
19 oktober 2019 om 16:12 #18369374Heb nog een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper gelegd. Zo ziet de opstelling er nu uit.
Daarna proberen te ontluchten. Heb hem een paar minuten op lage toeren laten draaien, maar nog voordat ik de ontluchtingsplug kon losdraaien begon ie van verschillende plekken koelvloeistof uit te spugen. Ook begon de aanvoerslang naar de radiateur weer dicht te trekken.
Mijn vermoeden nu is dat de thermostaat niet goed open gaat. Als ik een nieuwe ga halen, voor wat voor temperatuur adviseren jullie dan? Het is dus een c30ne op lpg.
Verder liep het overloopvat van de radiateur half vol. De veer in de radiateurdop gaat dus wel goed omhoog. Maar ik dacht dat ie de overdruk er ook via de radiateurdop er uit zou gooien en dat gebeurde niet. Er lijkt een klein gaatje in deze dop te zitten maar dat doet dus niet. Moet ik die dop ook vervangen of hoort ie daar niet uit te gooien? Laatste vraag voor nu, hoort er nog iets van een gaatje in het overloopvat te zitten om de lucht kwijt te kunnen als deze vol loopt? Er zit wel een gaatje bovenin, maar daar zit een schroef in gedraaid
19 oktober 2019 om 23:37 #18369388de dop van je overloop vat zit niet echt zuiver dicht.. dat is zo`n drukdop.. die sluit niet luchtdicht af, maar dat schroefje hoort er ook niet in, als je deze eruit zou draaien.. is je “gat” weer te groot verwacht ik.,, laten zitten dan maar. lucht ontsnapt wel langs de schroef en drukdop.
overdruk gooit hij er uit via radiateurdop naar dat vaatje.. maar lucht zie je niet verplaatsen, en daarintegen.. je niveau in dat bewuste vaatje steeg immers wel. bij afkoelen kan het systeem het dan ook weer terug nemen.
het spugen van koelvloeistof (KVS) heeft te maken met lucht in het systeem.
haal maar eens rustig een slang los op je verdamper.. komt daar direct kvs uit, dan zit het daar goed,
eventueel gemonteerde kachelkraan staat op standje warm neem ik gemakshalve maar aan.
dop van radiateur af laten, eventueel auto vooraan wat omhoog krikken, zodat de lucht stijgen kan naar hoogste punt.
auto starten en rustig warm laten draaien, nu kan het systeem geen druk op bouwen, en meestal vind lucht dan zijn weg wel naar boven cq voren.begint het boeltje toch te spuiten en te sputteren, auto af zetten, tijdje wachten, niet bijvullen, en weer starten.. kijken wat het niveau dan doet, om vervolgens weer rustig beetje bij beetje bij te vullen, totdat het niveau in de vulopening te zien is.
succes
2 december 2019 om 22:55 #18370272Ik krijg de motor nog steeds niet goed gestart. Soms start hij maar als hij uitvalt krijg ik hem dan niet meer aan de praat. De verdamper bevriest ook bijna meteen bij het starten. Vandaag met mijn zwager even naar de ontsteking gekeken. Klopt het dat cilinder 1 de cilinder bij het schutbord is? Deze cilinder vonkt op het merkteken van het vliegwiel.
En hoe kan ik checken of de kabels op de verdelerkap op de goede volgorde zitten?
2 december 2019 om 23:15 #18370277cilinder 1 is distributiezijde cilinder 6 is bij schutboard.
3 december 2019 om 00:21 #18370280cilinder 1 is zoals haas het omschreef, dus dat is duidelijk.
checken bougie kabels… oftewel ontstekingsvolgorde:
bougie cil 1 uitnemen.
verdelerkap losnemen
met beleid krukas draaien met draairichting mee,
met verstand schroevendraaier in bougiegat cil 1 steken,
voelen waar zuiger staat..
zuiger in bdp brengen
(bdp= bovenste dode punt)
rotor ontsteking moet wijzen naar streepje op ontstekingshuis,
zoniet, geen paniek, daar waar rotor staat is ontstekingsplek nr 1
volgende bougie kabels zouden dan rechtsom moeten zijn :153624maar LET OP een adertje onder het gras.
wijst de rotor ( contactpunt van rotor) precies 180 graden verder als het streepje op ontstekingshuis, dan
staat de motor precies een slag verkeerd, en moet je nog een slag doordraaien om de rotor wel op het puntje te krijgen.anders ontsteek je 180 graden verkeerd. en dat resulteert in niet starten en backfires of moeizaam starten
dit alles geld alleen als ontstekingsas juist gemonteerd is.
anders het kleppendeksel lichten en kijken welke cilinder er op tuimelen staat, of gewoon 180 graden de bougie kabels verzetten.
maw 3 plekken opschuiven naar rechtswat betreft het bevriezen van je verdamper.. dat duit op lucht in de verdamper.
ontluchten is het advies…
kvs bijvullen bij slang van verdamper totdat andere slang begint te stromen.
spul rap monteren en starten.
indien gewenst kan het hogerop brengen van voorzijde auto ook schelen. ivm lucht wat de hoogste plek op zoekt3 december 2019 om 06:35 #18370283Bedankt voor de snelle reacties van het weekend weer verder proberen
23 december 2019 om 12:13 #18370640Achter mijn gril zit een metalen plaat in de hoek rechtsonder. Weet iemand of deze hier hoort en waar het voor dient? Ik zou denken dat je de luchtflow maximaal wil hebben en dat deze de flow alleen maar blokkeert
23 december 2019 om 20:38 #18370647De plaat zorgt er voor dat de motor niet wordt uitgeblazen door de rijwind. (zou vast een betere benaming voor zijn.)
Heb een zonder gril gereden, wat resulteerde in niet op toeren kunnen komen, en bij te hard rijden uitval van de motor.
Dit was wel met een origineel inlaat traject. (dus niet met een open lucht filter.)
14 maart 2020 om 13:27 #18373121De motor start nu goed, hij moet alleen nog wat afgesteld worden. De lijst met klusjes die ik nog moet doen om hem door de APK te krijgen wordt steeds kleiner en het doel is om deze zomer te kunnen rijden.
Ik heb een andere stuurschakelaar gekocht met hendel voor de ruitenwisser bediening en ruitenwisser vloeistof. Ik weet alleen nog niet hoe ik hem aan moet sluiten. Voorheen had ik een flipschakelaar in het dashboard. Ik hoef eigenlijk alleen te weten welke kleur voor de voeding is dan kan ik de rest wel meten. Weet iemand dat?
Dan heb ik nog een set gordels met spanners gekocht. Toen ik de auto kocht zaten en racegordels in. Ik zit te puzzelen maar ik kom er echt niet uit hoe ik ze moet monteren. Kan iemand me daar nog bij helpen? Eventueel wat foto’s van hoe het hoort te zitten.
Dit is de set die ik heb
De beugel voor montage bovenin de b-stijl zit voor mij gevoel achterstevoren, maar dit is bij allebei zo. Nu zou de gordel als je hem naar je toe trek dus van achter de gordel uitkomen die vanuit de spanner naar boven loopt
En dan heb ik nog de andere aansluiting voor beneden en nog een plastic beugel die ik niet begrijp. Weet iemand hoe dit hoort te zitten?
En dan zit ik nog met de montage van de spanner zelf. Mijn auto mist hier sowieso een aansluitpunt voor omdat er gordels zonder spanner in zouden hebben gezeten. Er zit een gat van 12mm en een uitstekend pinnetje. Het gat van 12mm krijg ik echter geen bout doorheen omdat de opgerolde gordel in de weg zit. En als ik er een bout in steek ben ik van dat de gordel er langs gaat schuren
Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken maar ik kom er zelf niet uit
21 maart 2020 om 09:22 #18373264Iemand die me verder op weg kan helpen?
15 mei 2020 om 16:09 #18374531Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn wat foto’s te posten hoe de gordels in een Commodore B of Relief D coupe horen te zitten?
Heb het nogmaals geprobeerd maar de set die ik heb zit echt onlogisch voor mijn gevoel
<p style=”text-align: center;”>De lijst met klusjes die ik nog moet doen voor ik naar de apk kan wordt steeds korter. Het dakhemeltje moet er nog in, de voorruit en achterruit en ik moet het binnenwerk van de deuren nog overzetten en de deuren monteren. En dan heb ik nog dat stekkertje van de ruitenwisser aansturing van bovenstaande post. Als iemand me daar nog een antwoord op kan geven zou ik zeer dankbaar zijn</p>
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.