Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Rekord D opbouwen
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 16:09 door Black_Commo.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2019 om 21:49 #18365679
Hoi allemaal,
Ik ben al een paar jaar niet meer actief geweest op het forum hier. Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met de restauratie van mijn Rekord D coupé. Toen ik eenmaal begon was er al gauw geen houden meer aand. De auto bleek nog veel slechter te zijn dan ik dacht. Er zijn zelfs aan beide kanten nieuwe a-stijlen ingelast. Maar goed na ruim 2 jaar slijpen en lassen was ie klaar om strak te maken en te spuiten. Dat is ook gebeurt, maar daarna heeft ie lang stil gestaan voor ik echt begonnen ben met de opbouw. De assen zitten er onder en de motor zit er ook in. Dat is ongeveer het punt waar ik nu ben. Opbouwen is soms ook niet eenvoudig omdat de auto verre van origineel is. Er zit een c30ne blok in met een getrag 245 en hij loopt op LPG. Verder zitten er assen onder van een Commodore gse met 5 gaat velgen en schijfremmen voor en achter.
Er zijn een paar punten waar ik op vast loop en waar ik graag jullie advies zou horen.
– er zat een oliekoeler ingebouwd. Aangezien ik er toch niet mee ga racen vroeg ik met af of ik deze met de opbouw weg kan laten? Als dit kan is het dan gewoon een kwestie van de boutgaten voor de olieslangen boven het oliefilter afsluiten met 2 boutjes of blokkeer ik dan de oliestroom?
– ik had de versnellingsbak al gemonteerd maar toen ik een tijd geleden de koppelingskabel wilde monteren merkte ik dat het heveltje lam was. Heb net de bak met veel moeite weer gedemonteerd maar kan aan de kant van de bak niet zo gauw iets zien dat mis is. Iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Er volgen binnenkort vast nog wel meer vragen.
Groeten David
Edit: een foto van hoe die er nu bij staat
21 april 2019 om 14:18 #18365692Bedoel je de hevel waar de kabel in zit? Dat ding scharniert op een verstelbare kogel die in de bellhousing zit. Kan zijn dat die daar niet lekker op zit. Daarnaast kan je die kogel ook afstellen ten opzichte van de kabel. Koppelingspedaal zou dan een fractie hoger moeten staan dan het rempedaal. Heb je trouwens de koppelingsplaat er wel goed ingezet? Die “dikke” kant moet naar buiten staan. Zelf ook een keer gehad, krijg je ook dat soort symptonen.
22 april 2019 om 20:17 #18365735Hoi Peter,
Ja dat is inderdaad de hevel die ik bedoel. Ik heb de koppelingsplaat niet los gehad dus die moet goed zitten. Ik zie ook dat ik die kogel kan verstellen zoals je zegtzmaar hij zit nu nog op de positie zoals hij er af is gekomen dus ik verwacht dat dat niet nodig is. Heb zelf het idee dat ik misschien een onderdeeltje mis of dat er iets niet goed op zijn plek zit maar kan nog niet vinden wat dat dan is.
22 april 2019 om 20:22 #18365736Een foto van de bak zoals ie los is gekomen. Misschien dat iemand kan zien of er iets mist
En van de koppeling
24 april 2019 om 09:30 #18365770Over de olie koeler verschillende meningen nog al.
Ik ben van mening dat omdat de eerste 3.0E in de Senator/Monza ook niet met een oliekoeler uitgevoerd werden en de kans op olie verlies vrij groot is ik de olie koeler zou weg laten.
Na het verwijderen van het olie filter kan je het thermostaathuis van de olie koeler verwijderen (volgens mij met dop 21). Dan pak je een draadeind van een motor zonder olie koeler en draai je deze in het distributie huis. Dit draad eind kan ook van een 4 cil. zijn. Daarna het olie filter weer plaatsen en klaar.
26 april 2019 om 01:04 #18365814Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.
27 april 2019 om 11:59 #18365834<p style=”text-align: left;”>Bedankt al voor de reacties. Heb het thermostaathuis van de oliekoeler er af en zal opzoek gaan naar een korter draadeinde om het filter er zo weer op te zetten.</p>
Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt27 april 2019 om 18:59 #18365850Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt
Ik snap het probleem niet echt.
Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal?
Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal.
Dit rubber zeg maar:
30 april 2019 om 12:16 #18365914Olie koeler eraf laten,die dingen heb je geen flikker aan,de eerste 30,s waar ik al 15 jaar mee rij dagelijks hadden ook geen koeler en die motor loopt prima na 1,5 ton met mij te hebben gedaan.
Wat betreft bak kan ik niks zien wat niet goed in elkaar zit,kun je de klacht beter uitleggen?
2 mei 2019 om 21:09 #18365980bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik ben er ondertussen wel uit dat ik de oliekoeler weg laat.
[quote quote=18365814]Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.[/quote]
je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?
[quote quote=18365850]
Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt
Ik snap het probleem niet echt. Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal? Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal. Dit rubber zeg maar: https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih[/quote]
ja dat klopt. Ik had de koppelingskabel nog niet bevestigd maar ik kon die stang van het druklager vrij bewegen van voren naar achteren en terug zonder enig weerstand. ik had voor het demonteren dit rubber er ook niet inzitten maar als ie daar hoort kan ik hem wel bestellen. Dat is trouwens wel een super mooie site, ik kende hem niet maar ze hebben veel spullen waar ik al tijden naar op zoek was :)
het raadsel voor mij is er echter nog steeds dat voor het loskoppelen van de bak de koppeling wel werkte en na het terug monteren niet meer. zover ik weet ben ik toch geen onderdelen vergeten terug te zetten. wat heb ik fout gedaan?
6 mei 2019 om 00:09 #18366049[quote quote=18365980]Arv wrote: Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.
je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?[/quote]
Als het lager er zit dan is dat degene die ik idd bedoelde, ik zie alleen geen lager op de foto zitten achter de koppelingsplaat.
6 mei 2019 om 08:54 #18366050Het vrij naar voren en achteren bewegen van de arm waar de koppelingskabel aan zit is normaal (en juist prima) De koppelingskabel dient zo afgesteld te worden dat het druklager vrij loopt. En bij het volledig intrappen van het koppelingspedaal dient de arm waar de koppelingskabel aanzit niet tegen de behuizing van de versnellingsbak aan te komen.
Als de koppeling niet vrij komt na het in trappen van het koppelingspedaal heb je waarschijnlijk de koelingsplaat verkeerd om gemonteerd.
19 mei 2019 om 13:31 #18366327<p style=”text-align: left;”>Bedankt voor alle reacties!</p>
Heb ondertussen wat onderdelen binnen gekregen. Heb de oliekoeler er tussenuit kunnen halen en een kort draadeind gemonteerd voor het oliefilterEn heb ook het rubber binnen dat Kywieman noemde dat drukt het hevel nu mooi wat terug
Ga van de week proberen de bak terug te monteren. Dan kijken of ik het allemaal netjes afgesteld krijg met de de koppelingskabel en de positie van de kogel waar het hevel op scharniert.
21 mei 2019 om 08:00 #1836638529 mei 2019 om 17:29 #18366605Ben de auto verder aan het opbouwen. De versnellingsbak ligt er onder en lijkt nu goed te zijn. Heb er ook de kabelboom weer in liggen.
Heb nu wel een paar nieuwe vragen.
– zou iemand een paar foto’s kunnen maken van hoe de stuurbekrachtiging pomp op een c30ne hoort te zitten? Ik kom er niet uit
– heb onderstaande aansluiting op m’n blok zitten. Wiet iemand zo welke sensor hier hoort te zitten en iemand een idee of hier toevallig iets voor bestaat om het netjes af te doppen? Voorheen zat hier een stuk slang op met een bout er in en 2 slangen klemmen om het af te doppen maar ik wil het wel wat netter doen.
29 mei 2019 om 19:44 #18366607Qua stuurbekrachtiging: gebruik je een pomp waar een reservior bij in zit? (oude type pomp)
of gebruik je de pomp die bij de C3.0NE zit met een extern reservior voor het ATF olie?
Als je de oude type pomp gebruikt:
Als je een “nieuwe type” pomp gebruikt. (die bij de C3.0NE zit)
http://www.senator-monza.de/?z0DRJRUTmgDNy0DRJ10UNZCM5gjM9QUSF10UmEDO4IDf3YDOywHOxMjM9EkUBBVT
Die aansluiting in het carter heb ik nog nooit eerder gezien. Kan mij geen voordelen verzinnen waarom hier een aansluiting plug in zit.
Het lijkt me een retour aansluiting voor een turbo.
Ik zou hem goed afdoppen.
29 mei 2019 om 21:22 #18366611Super die plaatjes zo snel :dank-u:
Ik heb het type met reservoir ja
29 mei 2019 om 23:17 #18366615Ik heb een C30NE staat met Motronic 4.1 alias de V-snaar versie deze motor zit in een monza,maar ik kan de kap niet open nu omdat ie met de neus onder de kont van een combine staat waardoor ik de kap maar een paar cm open kan,maar daar zit een oude saginaw GM pomp op zoals jij de pompen met reservoir noemt
Maar die Monza heeft ac maar die ac zit op dezelfde plaats en met dezelfde bouten vast als de zaak op een 30E zou zitten dus jij kunt gewoon de pomp gebruiken die op een 30E zit op dezelfde plaats.
Dus gewoon een oude pomp van een Monza nemen deze tegen het blok schroeven zoals bij elke CIH en klaar is kees,als je niet weet hoe dan maak ik morgen wel een paar foto,s als je wilt?
31 mei 2019 om 16:10 #18366644Hoi GSE Bedankt voor het aanbod maar de plaatjes van Kywieman waren al genoeg om uit te vogelen hoe de pomp hoort te zitten.
Dat nippel in het carter kreeg nog een staartje. Ik dacht ik draai hem er uit en probeer er een plug voor in de plaats te zetten met de verwachting dat er een soort blindklinkmoer in het carter zou zitten. Dit bleek echter een gewone (smalle) moer te zijn aan het binnenkant van het carter. De eerste slag kwam het nippel vrij makkelijk los maar toen begon ie mee te draaien alsof ie dol was. Toen ie eenmaal los kwam was hoorde ik een kloenk van het moer die aan de binnenkant in het carter viel . Na even vloeken ben ik bij m’n zwager een motortakel gaan halen om het carter er onder uit te halen. Heb het gat van het nippel nu dicht gelast. Carter nog niet teruggeschroefd want de pakking had wat geleden. Nu dus maar een nieuwe pakking bestellen.
1 juni 2019 om 06:28 #18366664Welkom in de wondere wereld van het opbouwen van een Opel.
Soms zit het mee, maar meestal zit het tegen.
5 oktober 2019 om 13:02 #18369074Vorige week heb ik hem kunnen starten na 6 jaar te hebben stilgestaan. Heb hem een tijdje laten draaien en hij liep best mooi. Wel veel herrie want er zit nog geen uitlaat onder .
Op een gegeven moment toen de motor wat warmer werd trok de aanvoerbuis naar de radiateur vacuüm. Ik denk dat dit komt omdat er nog wat lucht in het koelcircuit zit. Heb nog wat koelvloeistof bijgevuld naderhand maar vroeg me af tot hoe vol deze moet. Het is de radiateur van een B Commodore. Moet de koelvloeistof tot aan de rand van de radiateur staan of moet het overloop vat ook nog half zitten bij koude motor?
Is er ook nog een bepaalde manier om het circuit te ontluchten of gebeurt dit vanzelf na een tijdje draaien?
5 oktober 2019 om 19:51 #18369076“aanvoerbuis naar de radiateur vacuüm” ik neem aan dat je hiermee de bovenste radiateur slang bedoelt?
Deze hoort niet vacium te trekken, is de radiateur misschien verstopt?
Kan je eens wat foto’s plaatsen van hoe je het koelsysteem hebt lopen?
Denk dat dat aardig mee duidelijkheid geeft.
Ontluchten dient bij warme motor te gebeuren door het ontluchtingsventiel te openen die op je termostaat huis zit. Imbus 6 volgens mij.
Deze open draaien, daarna iets met het gas spelen zodat er koelvloeistof omhoog komt. Daarna dicht draaien.
Succes
8 oktober 2019 om 19:57 #18369136Bedankt voor je reactie kywieman. Ik ga hem vd week eens proberen te ontluchten.
Ik heb wat foto’s gemaakt van het koelsysteem. Deze loopt ook door de verdamper. Vanuit de verdamper loopt een slang terug het blok in. De kachelradiateur zit niet aangesloten.
9 oktober 2019 om 12:26 #18369146Heel netjes gedaan en dat je op LPG rijd en heel de benzine zooi eraf haalt maakt het alleen maar netter en simpeler,maar ik heb 1 opmerking wat betreft stationair lopen,als ik jou instalatie zo zie heb jij niks om je stationatair toerental wat bij te sturen(behalve die schroef en je gasklep),kun je niet beter zo,n bi-metaal achtig trompet ding van een 25-30E Jetronic systeem nemen zodat je koud wat meer lucht/mengsel langs je gasklep laat gaan en als die klep zichtzelf sluit door het bi-metaaltje of motor hitte dan loopt ie weer wat rustiger?
Dit werkt bij mijn LPG systeem geweldig.
9 oktober 2019 om 16:08 #18369148Ik zie dat je op een van de kachel slangen een t-stukje hebt met een dunne koelslang naar het gasklep huis.
Aan de onderkant van het gasklephuis heb je ook een aansluiting voor een dunne koelslang.
Waar loopt deze dunne koelslang heen?
Normaal hoort deze aansluiting naar het expansievaatje lopen voor een gesloten koelsysteem, dit is een systeem zonder radiateur dop.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.