Ratelen/rammelen in de bocht.

Forumindex Forums Modellen Corsa Ratelen/rammelen in de bocht.

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262999
    champo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 May 2006

      Dag heren en dames. Iedereen hier de beste wensen en mogen er weer veel sleutelsuccessen behaald worden!!

      Ik begin mijn jaar met een probleem. Nouja…. Dit deed zich ook al voor in 2013, maar ben nu toch wel benieuwd wat het is.

      Het volgende:

      Ik ik met mijn Corsa B 1.0 uit 1999 door een scherpe bocht ga, of over een rotonde, dan hoor ik voor iets kraken/rammelen. Als de auto NIET in de versnelling staat, of als ik de koppeling ingedrukt heb, dan heb ik het geluid er niet. Alleen dit is toch wel rottig rijden en straatje draaien is onmogelijk. Stabilisatorstang of homokineet? Of kan het nog iets zijn?

      Groetjes en dank
      Eric

      #18203917
      PyroNiels
        Lid sinds:
        29 August 2010

        Klinkt als homokineet

        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

        #18203918
        champo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2006

          Dat klinkt naar een hoop werk :( , maar dat is natuurlijk mijn probleem. Bedankt voor je antwoord, Niels :thumbup .

          Groeten
          Eric

          #18203919
          PyroNiels
            Lid sinds:
            29 August 2010

            Homokineet vervangen valt best mee hoor.

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

            #18203920
            BlackDevil
              Lid sinds:
              4 January 2009

              De klus op zich is simpel, maar er moeten wat dingen worden losgehaald. Om de homokineten uit te bouwen moet de hele aandrijfas namelijk eruit.

              Houd er daarom rekening mee dat je ook versnellingsbakolie nodig hebt als je de aandrijfas gaat demonteren. Er loopt altijd wat uit. Auto beetje schuin zetten, zodat er niet te veel uit loopt.

              #18203921
              champo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2006

                Aangezien ik denk dat die olie er ook al 180d kilometers meegaat, vervang ik het maar gewoon. Dank voor de tip. Is er nog een truc om erachter te komen welke kant ik moet hebben? Zelf denk ik aan rechts, omdat het vooral in linker bochten het ergst is.

                Groet
                Eric

                #18203922
                champo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 May 2006

                  De prijzen variëren nogal ben ik ik al achter. Iemand nog tips om zeker te weten dat ik de goeie heb en welk merk ik het beste kan nemen?

                  Dank
                  Eric

                  #18203923
                  champo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2006

                    Vandaag ben ik begonnen met het vervangen van de homokineet. tot nu toe gaat alles redelijk goed los en de Loctite op de bouten voor de remklauw gooide ook geen roet in het eten. Alleen jammer dat ik niet naar de schijven had gekeken, want die zijn ook niet helemaal mooi glad.

                    Inmiddels los:
                    centrale moer van de homokineet
                    voorwiel
                    stuurstang
                    remklauw
                    schijf
                    en was net bezig om de bevestiging aan de schorbreker los te halen toen ik besloot dat het tijd werd voor een broodje.

                    Ben benieuwd of ik nog voor verassingen kom staan.

                    Vraagje: Toen ik hieraan begon kon ik er weinig over vinden eigenlijk. Doet dit forum veel met een faq? Dan zou ik die natuurlijk meteen kunnen maken.

                    #18203924
                    TedMechanic
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2007

                      Remmen en stuurstang hoeven in principe niet eens los. In principe hoeft alleen de fuseekogel los en dan krijg je je as er wel tussenuit. Dan kun je de bouten van de schokdemper ook laten zitten, scheelt weer uitlijnen enzo.

                      #18203925
                      johanhummer9
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 May 2011

                        @PyroNiels wrote:

                        Klinkt als homokineet

                        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

                        Dat dacht ik ook maar dan zou het geluid er volgens mij ook gewoon moeten zijn ongeacht wat hij met ze koppeling doet

                        #18203926
                        champo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2006

                          @TedMechanic wrote:

                          Remmen en stuurstang hoeven in principe niet eens los. In principe hoeft alleen de fuseekogel los en dan krijg je je as er wel tussenuit. Dan kun je de bouten van de schokdemper ook laten zitten, scheelt weer uitlijnen enzo.

                          Waarom zou je hem uit moeten lijnen als je die 2 bouten voor de schokbreker los haalt? Je kan daar verder niets verstellen. Volgens mijn heb ik alles los gehad, behalve de fuseekogel :hmmz . Ook heb de as gewoon onder de auto laten zitten.

                          Alles zit, geen gekraak meer op de rotonde en hij gaat gewoon rechtdoor. Wel liep ik wat te klooien met de hoesklemmen. De geleverde klemde helemaal niet en die heb ik maar vervangen voor een ordinaire slangenklem. Ik was wat bang voor onbalans, maar ik merk niets qua trillingen of wat dan ook. Dus dat zal ook wel goed zitten.

                          #18203927
                          TedMechanic
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2007

                            @champo wrote:

                            @TedMechanic wrote:

                            Remmen en stuurstang hoeven in principe niet eens los. In principe hoeft alleen de fuseekogel los en dan krijg je je as er wel tussenuit. Dan kun je de bouten van de schokdemper ook laten zitten, scheelt weer uitlijnen enzo.

                            Waarom zou je hem uit moeten lijnen als je die 2 bouten voor de schokbreker los haalt? Je kan daar verder niets verstellen. Volgens mijn heb ik alles los gehad, behalve de fuseekogel :hmmz . Ook heb de as gewoon onder de auto laten zitten.

                            Alles zit, geen gekraak meer op de rotonde en hij gaat gewoon rechtdoor. Wel liep ik wat te klooien met de hoesklemmen. De geleverde klemde helemaal niet en die heb ik maar vervangen voor een ordinaire slangenklem. Ik was wat bang voor onbalans, maar ik merk niets qua trillingen of wat dan ook. Dus dat zal ook wel goed zitten.

                            Er zijn auto’s waarbij je op die manier de camber afstelt. ALs je dat van te voren niet weet, dan kun je beter de fusee loshalen. Bovendien is de fusee los minder werk dan als je ook nog de remmen en de stuurkogel los moet halen.

                            #18203928
                            champo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 May 2006

                              Ik zal eens kijken hoe ze de camber bij mijn Corsa afstellen. De schokbreker zat gewoon aan de naaf(?) vast met 2 bouten en ik zag niet echt schroefdraad waarmee je het kan stellen(zoals op de stuurstang). Daarom had ik die maar gewoon losgedraaid. De tip van alleen de fusee loshalen neem ik mee voor een volgende keer. Toen ik het wiel los had, had ik die optie namelijk niet gezien (noob). Dank daarvoor.
                              Verder ging het allemaal wel lekker vlot en geen rare dingen gezien. Alleen even ruzie gemaakt met dat veertje die de homokineet op de as houdt. Erop gaat een stuk makkelijker!!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.