Hallo lezers,
Ik heb een probleem met mijn Astra J (2011, A14XER) wat blijkbaar in Nederland vrijwel nooit voorkomt.
De oliepomp is uit elkaar geknald.
Dit is dus geen vraag, maar een relaas om andere zoekenden te helpen.
Ik ben zelf monteur en heb dus alles zelf kunnen diagnosticeren, maar dat heeft me veel tijd gekost.
Uiteindelijk heb ik foto’s op een Duits Opel forum gevonden waarmee ik eindelijk verder kwam.
Nederlandse dealers herkennen dit probleem niet.
De klacht: na het shoppen de auto gestart waarna een oorverdovend geratel of gekrijs uit de motorruimte kwam.
Olie genoeg en niks te zien. Ook het oliedruklampje ging branden.
Na een kleine operatie (voor mij althans) blijkt dus de oliepomp te zijn gebroken.
(Let niet op de kranten, ik heb dit thuis moeten doen)
(Distributiedeksel buitenzijde)
(Distributiedeksel binnenzijde)
(Denksel oliepomp)
(Gebroken pomp in behuizing)
(Gebroken pomp)
Wat mij dus opviel bij demontage van de carterpan waren de plaatjes in het oliezeefje.
Dit waren dus achteraf twee van de zeven oliepomp-schoepjes!
(Die schoepjes horen daar dus niet!)
Helaas was bij mijn auto dus ook de astap (achter de krukaspoelie) door de pomp beschadigd geraakt en moet vervangen worden.
Maar is deze beschadigd geraakt door de kapotte pomp of is de slijtage de oorzaak van de breuk in de pomp? (Ik weet het niet)
(Slijtsporen in de astap…)
Hopelijk kan ik hiermee iemand in de toekomst uit de brand helpen.
Groetjes van mij en hou vol allemaal!