ram fout met moederbord ???

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia ram fout met moederbord ???

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252516
    corsa14slow
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 December 2011

      hallo,

      ik zit met een vage vraag/probleem:
      Gisteren heb ik 2 nieuwe geheugen modules gehaald die draaien op 1600Mhz, nu is het zo dat mijn moederbord tot 1333Mhz ondersteund.
      nu heb ik de boel ook een beetje overclocked (15% profiel) en kreeg ik gisteren ook de geheugen op 1526Mhz wat dus ook met de programma’s te zien is. Ook heb ik die hele dag op die snelheid kunnen werken, incl. diverse reboot ivm met windows updates…
      nu vandaag wou ik de pc opstarten en dat lukte dus totaal niet, na veel gekloot heb ik inmiddels de overclock weer op 15% staan maar nu krijg ik me geheugen niet hoger dan 1226Mhz (8,40% Underclocked = 1333) oftewel hij ziet de geheugen modules niet meer als 1600Mhz…

      wat doe ik fout en/of wat is de probleem?
      en weet iemand wat ik met PCIe/PCI clk status moet doen? enable of op disable laten staan?

      Specs:
      Moederbord: Asus p5g41t-m lx
      processor: Intel Core2duo e8600
      geheugen: Corsair XMS3 1600Mhz 8gb KIT (2x4gb)
      Videokaart: Nvidea Geforche GTS 250

      foto:

      #18069405
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Voltage van je DDR3 even +0.2V zetten. Deze draaien op 1.65V standaard.

        #18069406
        Harjan
          Lid sinds:
          17 October 2005

          @jeroenk wrote:

          Voltage van je DDR3 even +0.2V zetten. Deze draaien op 1.65V standaard.

          Idd, en misschien even je bios flashen naar een nieuwere versie, soms ondersteunen ze dan wel wat zwaarder geheugen. (Mits je moederbord niet te oud is)

          #18069407
          corsa14slow
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 December 2011

            Voltage handmatig op 1,66v
            Timing heb ik ook aan gepast volgens fabrieks spec.
            moederbord is dit jaar gekocht bij mycom en draait de laatste versie bios. (laatste s775 moederborden)
            Volgens mb spec. Herkent hij tot 1333 en dat doet die ook, behalve als ik hem op overclock zet.
            Geheugen verandert niet naar 15xx mhz wat die gisteren wel perfect deed…
            en als ik de overclock op handmatig zet boot de pc niet…

            #18069408
            Roelof
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Een BIOS heeft ook settings die niet in het menu staan, soms willen die dingen wel eens mee veranderen.

              Begin even opnieuw met een algehele BIOS default setting.

              #18069409
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                Idd reset naar default en wél handmatig overclocken. Desnoods even een tutorial lezen maar de s775 zijn echt eitjes om te overclocken :) Die bios instellingen zijn 9 van de 10 keer troep :)

                #18069410
                xanquezer
                  Lid sinds:
                  21 April 2011

                  Cpu-z zegt enkel side memory = 800 mhz

                  Cpu -z zegt : Dual side memory = 1600 MHZ

                  dus werkt goed.

                  1536 mhz in de bios komt door de overklok!

                  Je SINGEL side memory werkt dus op de helft van 1536 mhz dus 768 mhz +-

                  #18069411
                  corsa14slow
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 December 2011

                    cpu-z herkent idd dat het 1600 modules zijn maar geven ook aan dat ze er niet op draaien (check foto)… bios geeft wel namelijk aan dat het in dual channel draait en op 1226Mhz draait :s
                    reset geprobeert niks geholpen.. jawel hdd in-een-keer-defect :s (niet de ssd maar de oudere (5jaar) western digital HDD)
                    handmatige overclock wordt op een een of ander manier geweigerd, alleen de o.c. profiel word geaccepteerd (check foto’s)

                    morgen eerst even een andere hdd regelen, aangezien daar ALLE data opstond dus nu geen programma’s heb…
                    als dat weer geregelt is laat ik hier een berichtje achter…

                    #18069412
                    corsa14slow
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 December 2011

                      kleine update:
                      1 van de modules doet niet meer wat die hoort te doen: opstarten. heb net even de modules stuk stuk voor stuk gewisselt (1 er in de andere eruit)
                      beeld blijft zwart en geen toetsenbord/muis bedienijg mogelijk = geheugen

                      heeft er iemand meer ervaring met Corsair? dit is namellijk al het vierde setje geheugen modules (1ste 1600 kit) en ook al de 3de cpu cooler (hydro h100)
                      denk dat ik korgen maar naar een andere merk verhuis want over corsair ben ik niet te spreken meer!!!

                      #18069413
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Zet de overclock eens op manual. Vaak zit er een optie in of dat de memory modules in sync of out of sync moeten draaien.
                        Dan kun je de memory modules instellen op ongeveer 1600 mhz. Door de verhouding te veranderen.

                        En bij cpu overlock kijk eens of je pci bus frequentie kunt locken word je systeem stabieler van.

                        #18069414
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Probleem met hangen memory hebben wij ook regelmatig met memory maakt meestal niet uit welk memory, maar is eerder te wijten aan het overclocken of underclocken dat het stuk gaat. En vaak ligt het in deze gevallen niet eens aan het memory, maar juist aan het mainboard waardoor de modules steeds bezwijken.

                          Deze modules worden niet gesuport snelheidsvershcil met 1333mhz is minimaal merkbaar. goede module op deze snellheid met goede timings is net zo snel als een 1600 mhz module. Koop eens een module die in de asus suport list voorkomt. Ben je vaak van veel problemen verlost.

                          #18069415
                          corsa14slow
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 December 2011

                            @Haasje17 wrote:

                            Zet de overclock eens op manual. Vaak zit er een optie in of dat de memory modules in sync of out of sync moeten draaien.
                            Dan kun je de memory modules instellen op ongeveer 1600 mhz. Door de verhouding te veranderen.

                            En bij cpu overclock kijk eens of je pci bus frequentie kunt locken word je systeem stabieler van.

                            dus pcie/pci clk status op enable zetten? ik heb dit zelf even handmatig op disable gezet opdat ik het gevoel had dat mee videokaart begon te flippen, nu heb ik een een splinternieuwe kaart (gtx580) en wil die natuurlijk nie slopen… ;)
                            wat ik weet heeft de handmatige o.c setting geen extra dingen: cpu instellingen en memory snelheid en pci freq. en deze 3 dingen beheert het o.c. profiel…
                            handmatig o.c. lukt niet want dan boot de pc niet, wat ik ook instel :hmmz

                            @Haasje17 wrote:

                            Probleem met hangen memory hebben wij ook regelmatig met memory maakt meestal niet uit welk memory, maar is eerder te wijten aan het overclocken of underclocken dat het stuk gaat. En vaak ligt het in deze gevallen niet eens aan het memory, maar juist aan het mainboard waardoor de modules steeds bezwijken.

                            Deze modules worden niet gesuport snelheidsvershcil met 1333mhz is minimaal merkbaar. goede module op deze snellheid met goede timings is net zo snel als een 1600 mhz module. Koop eens een module die in de asus suport list voorkomt. Ben je vaak van veel problemen verlost.

                            ik had hiervoor 3setjes modules van corsair xms3 1333MHZ en daar was ik met dit moederbord dik tevreden mee, maar heb toen een andere moederbord gekregen met velenmalen betere performence en die bleek al die modules te slopen…

                            dus ik ga denk ik zo weer voor de 1333 modules… hoewel 1600 wel toekomst gereed is :hmmz

                            #18069416
                            corsa14slow
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 December 2011

                              update:
                              raar maar waar, de hardeschijf is zomaar uit zijn dood opgestaan. ben net bij de winkel geweest en daar deed die het gewoon.
                              ook even info gevraag over de geheugen en ik krijg geen nieuwe geheugens want, ik moet de hele pc er heen brengen voor een check.
                              dus dat word maandag men bak er heen brengen want wil dit weekend nog wel ff wat kunnen gamen (wat ook wel lukt op een 4gb module in single channel)

                              #18069417
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Als je ddr3 hebt is er geen single en dual channel mode meer maar ganged en unganged.
                                Ganged mode is in de meeste gevallen met dual core cpu zelfs langszamer dan unganged omdat dat de 4 corese gebruik kunnen maken van de twee modules en anders zien 4 cores het maar als 1 module welke ze kunnen gebruiken. En dus moeten ze op elkaar wachten ipv door 2 cores geheugengebruik.

                                Ik twijfel nu toch sterk aan je voeding ipv de rest.

                                #18069418
                                corsa14slow
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 December 2011

                                  jup, het is ddr3. -> http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_Socket_775/P5G41TM_LX/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  volledige specs:
                                  processor: intel C2D e8600
                                  geheugen: corsair XMS3 1600 kit (zit op dit moment maar 1 in)
                                  moederbord: P5G41T-M LX
                                  voeder: OCZ ModXStream Pro 700WATT
                                  videokaart: Nvidea Geforce GTX 580
                                  behuizing: Cooler Master Centurion 5 II

                                  zoals ik al zei, maandag ga ik hem weg brengen en dan wordt die volledig gecheckt en dan wordt er ook alles nagekeken…

                                  #18069419
                                  corsa14slow
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 December 2011

                                    ben vandaag in de winkel geweest en we zijn er overeengekomen dat ik beter voor 1x 4gb kan gaan aangezien ik dit weekend 1 dagen lang heb kunnen stressen (intelburntest) in niet o.c. stand en 15% o.c. stand en het zonder problemen verliep.
                                    dus heb de kit (xms3 1600 8gb) ingeruild voor een 1x corsair vengeance black 1600 ddr3 4gb, dit draait dus perfect zonder problemen.

                                    #18069420
                                    corsa14slow
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 December 2011

                                      oh nog wat anders (ben te lui om er een aparte topic over te beginnen king:

                                      ik heb een oude laptop van 6jaartjes “jong” en die wil ik graag gaan voorzien van een ssd.
                                      nu het probleem dat de laptop alleen pata/ide aansluiting heeft. ik weet dat er voor niet al te veel €€€ ze her-en-der te koop, zijn alleen weet ik niet of er een prestatiewinst mee te behalen is…
                                      het gaat om een acer aspire 3680 met een geupgrade cpu: Intel Celeron M Processor 530 (had een 410)
                                      http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire3680/Aspire3680sp2.shtml” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      dus de vraag: is het waard om het te doen of puur zonde van de €€€¿

                                      #18069421
                                      Roelof
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        1 DIMM lijkt me niet de juiste weg als je snelheid zoekt, met 2 identieke ga je op dual channel werken en wordt je geheugen sneller….

                                        Kijk even op de pricewatch van tweakers.net met een beetje zoeken kom je wel PATA SSD’s tegen. Een andere optie is een adapter voor compact flash geheugen. Compact flash is nauw verband met PATA en je kunt vrij goedkoop adapters ervoor kopen. Misschien niet de snelste techniek maar wel haalbaar (veel mininotes komen ook wel met compact flash)

                                        #18069404
                                        corsa14slow
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 December 2011

                                          Geheugen werkt op dit moment prima, wil nu even de aandacht op de laptop richten :D
                                          Ik zat zelf te denken aan een msata (1.8 inch) en daar een ide naar sata (of een msata) adapter tusse te plaatsen.
                                          kan inprincipe ook een usb adapter gebruiken aangezien ik linux draai…

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.