Radiobediening stuur

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Radiobediening stuur

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347156
    Ronny Dubbelman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2017

      Ik heb in mijn Meriva A een radio ingebouwd met de mogelijkheid voor bediening op het stuur (radio niet origineel Opel).
      Kan iemand mij zeggen of ik deze via het bestaande stekkerblok verbinden kan of dat er andere maatregelen noodzakelijk zijn?

      Mvg,
      Ron

      #18347450
      zzattack
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 February 2011

        Zonder een glazen bol te hebben gok ik dat je nieuwe radio ofwel een analoge input hiervoor heeft, ofwel een bepaalde digitale interface.
        In het geval van een analoge input kijkt de radio naar de gemeten weerstand op deze draad. Het idee hierbij is dat achter de verschillende stuurwielbedieningsknoppen weerstanden met verschillende waarden zitten. Bij het indrukken ziet de radio een gewijzigde weerstand en deze kan aan een bepaalde knop gekoppeld worden.
        Dit is een klote systeem en werkt vrijwel nooit fatsoenlijk wanneer meerdere knoppen gelijktijdig worden ingedrukt.
        Mocht de radio een dergelijk systeem hebben dan zou ik er geen moeite in steken dit werkend te krijgen.
        Indien de radio hiervoor een digitale interface bevat kun je meestal een kastje kopen dat specifiek voor een platform gemaakt is en op vrijwel alle modellen van de radiofabrikant. Maar zonder verdere info valt ook hier weinig over te zeggen.

        #18347529
        R@oul
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 January 2017

          Zzattack Dat betekend dat ik onderstaande tekst ook wel kan verwijderen!?

          Dag mede Opel rijders,

          Auto: Agila 2008

          Onderwerp: Stuurbediening activeren via het stuur.

          Dubbeldin radio.

          Bij het inbouwen heb ik het volgende probleem:
          Mijn radio heeft een aansluit plugje met 4 draden speciaal voor de bediening van de stuur knoppen:
          een rode draad met een spanning van 3.3 volt een witte met de tekst AD1 een wit/zwarte met de tekst AD2 en een zwarte met GROUND.
          AD staat voor ANALOOG/DIGITAAL.
          Van het stuur komt een GROENE (11) EN ZWART/GELE (12) draad, als ik toetsen in ga drukken dan veranderd de weerstandswaarde tussen beide draden.

          Tot zover kan ik het volgen.

          Maar nu staat het bij mij stil vandaar mijn vraag of iemand mij kan aangeven hoe ik mijn radio via het stuur kan bedienen.
          AL vast heel erg bedankt.

          Groet, R@oul

          #18347585
          zzattack
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 February 2011

            Verandert de weerstand enkel tussen beide draden, of ook tussen massa van chassis en de beide draden apart?
            In het eerste geval maak je 1 vd 2 draden aan de ground van je radio converter vast en de andere kleur aan de AD1 draad.
            In het andere geval ground van de radio converter aan chassis en de AD1 en AD2 draden aan de groene en zwart/gele van je stuur.

            #18347586
            R@oul
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 January 2017

              Inmiddels heb ik mijn Dub. Din radio ingebouwd zonder verbinding met de stuurschakelaars. (stuurbediening gebruikte ik met de originele radio eigenlijk ook niet, veel gedoe, dan nog de radio in leren, van daar)
              Wel van alles geprobeerd maar het ging niet van harte.

              Het is ook een probleem omdat er van het stuur maar twee draden komen, terwijl mijn radio er vier ((en zeker drie) heeft. respectievelijk EEN RODE MET EEN SPANNING VAN 3.3 VOLT, een WITTE (AD1) een WIT/ZWARTE (AD2) en een ZWARTE (MASSA)

              Voor de liefhebbers die het willen gaan gebruiken heb ik wel de volgende info.
              de toetsen hebben de volgende weerstaand waardes: ls aan/uit 51 Ohm… MODE 333 OHM… VOL. UP 115 OHM… VOL. DOWN 202 OHM… SEEK UP. 919 OHM… SEEK DOWN. 539 OHM. IN DE NUTRALE STAND IS ER EEN WEERSTAND VAN 16.76 OHM.

              al met al de radio werkt goed.
              En zzattack bedankt voor je informatie.

              Gr, R@oul

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.