radio vervangen astra H 2004

Forumindex Forums Modellen Astra radio vervangen astra H 2004

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346946
    dominicos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2017

      Beste Forumleden,

      Wie kan voor mij het e.e.a. ophelderen:

      Ik heb een opel astra H uit 2004 met een cd30 mp3 zonder AUX radio.

      Nu wil ik graag via mijn telefoon muziek kunnen luisteren.

      Hiervoor heb ik al diverse dingen gelezen maar blijf toch met wat vragen zitten qua mogelijkheden en wat wijsheid is:

      Wat ik tot nu toe qua mogelijkheden heb achterhaald:

      1) Een andere originele opel radio erin bouwen (1 met AUX welteverstaan) dit zou een cd30 mp3 vanaf 2007 kunnen zijn: –>Moet het persé een CD 30 mp3 zijn of kan ik ook een cd70 navi erin zetten zoja met het andere scherm erbij en is dat gelijk compatible met het huidige scherm of werkt dan de navi functie niet? Heb volgens mij nu het simpele boordcomputer scherm..

      2) Een Niet originele radio 2-din erin bouwen met car 2 iso stekker en CAN stekker –>hiervoor vraag ik mij af of dan de boordcomputer/stuurwiel functionaliteiten bewaard blijven en of je hiervoor nog op andere zaken moet letten–> ik kijk hiervoor naar een radio zoals deze: KENWOOD DPX-7000DAB.
      ik vernoem hier specifiek een 2-din radio omdat ik die 1-din ombouw setjes tot nu toe lelijk vind, maar een goede tip of advies is altijd welkom.

      3) een carkit inbouwen zoals de Parrot MKi 9000 / 9200 –> Vraag hierbij is of je wel goed geluid (muziek) houd ten opzichte andere 2 opties en of dit ook echt praktisch is

      Wat voor mij belangrijk is is dus dat ik of via een jackplug of via Bluetooth of een andere manier mijn muziek vanaf mijn tel kan afspelen en dat het niet gelijk een 500 euro kostende oplossing is omdat ik dat gewoon te duur vind.

      Graag zou ik van jullie horen wat er mogelijk is en of wat jullie adviezen zijn, Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite

      Dominic!

      #18346961
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        of je een cd70 in kan bouwen ligt eraan wat voor scherm je hebt, als je een grafisch display of een kleuren display hebt dan werkt de navigatie, als je een van de twee andere hebt dus niet. (ik heb het nog niet over afmelden van de radio’s en displays want dat moet ook in orde zijn).

        ja je kunt de cd3 eruit halen en een andere 2din erin bouwen, swissaudio ofzo, die hebben een canbus adapter zodat alles werkt en ook de stuurbediening, dan heb je ook meteen navigatie, dvd enz enz.

        parrot weet ik niet

        #18346962
        dominicos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 August 2017

          Hallo Opel Mark,

          Bedankt voor je reactie!

          Ik heb nu een 1-kleuren display met alleen rood? volgens mij, en kan 1 boordcomputer functie tegeljk tonen, dit is volgens mij het meest simpele display..

          Heb gezien dat er cd70 navi en ook geloof ik cd90 navi te verkrijgen zijn, sommige ook met een display erbij. is dit display dan ook over te zetten zonder zagen, of zit ik nu het onmogelijke te bedenken?

          Zelf ook wat meer info ingewonnen over parrot’s en ik lees dat de geluidskwaliteit van parrot slechter is als via een radio omdat het geluid rechtstreeks naar de boxen gaat en niet via een versterker, weet iemand of dit klopt?

          swissaudio e.d. heb ik ook bekeken maar vind het prijskaartje van 499 nog al een fors bedrag voor een beetje geluid

          In ieder geval bedankt voor je input!

          #18346971
          Meonemium
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 July 2013

            Qua Parrot.

            Ik heb zelf een Asteroid mini. Dat is grappig voor BT audio, bellen en aux. Maar daar houd het dan ook wel op.

            Asteroid Tablet en Smart geen ervaring mee helaas.

            #18347000
            MOSHterd
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 February 2016

              Ik heb een Pioneer AVH-X5800DAB met bluetooth en DAB+ radio. Heb de Navi module er niet bijgekocht want had al een goede TomTOm.
              Zie ook mijn topic.

              #18347007
              dark-divx
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 November 2005

                ik werk via een carkit:
                bury cc 9048 het leuke is dat die nog over de 4 speakers muziek speelt. Andere carkits gebeurd het dat het enkel de 2 voorste zijn.
                Geluid hiervan is eigenlijk nog goed. Is wel via zijn eigen versterker dat deze speelt.

                #18347008
                opel-mark
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 March 2011

                  Wil je een navigatie plaatsen dan is een kleurenscherm het beste, deze is ook groter dan andere schermen dus er hoort ook een andere kap bij, voor mij was een swissaudio (was toen 400 euro) toen goedkoper dan een 2ehands cd70 met kleurenscherm, dus tel uit je winst, alles hangt af van de prijs en of het nog goed werkt en alles afgemeld is.

                  ik heb bij mij wel het simpelste scherm vervangen voor een grafisch scherm omdat ik daar voor een redelijk prijs aan kon komen en ik zelf radio en scherm af en aan kan melden met de opcom, dat betekende dat ik netjes een verbruiksmeter en andere zaken erbij heb nu.

                  hier kun je zien welk display jij hebt

                  [IMG]https://www.mupload.nl/img/akvdhndpwzckb.jpg[/IMG]

                  #18347009
                  dominicos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 August 2017

                    Bedankt voor jullie Reacties!


                    @Opel-Mark
                    Bedankt voor deze info, weer wat geleerd!
                    Wat betreft de displays. ik heb nu een BID display, Mocht ik deze willen vervangen kan dat dan zonder problemen door een GID of CID of moet er dan ook andere bekabeling of dergelijke bij komen?

                    @ Moshterd, wat een super leuk, duidelijk en leerzaam topic heb jij gemaakt! heb het met veel plezier gelezen!
                    Goed om te zien dat de stuurwielbediening behouden kan worden met een andere radio!

                    @ dark-divx en Meonemium, bedankt voor de carkit info! hier heb ik me inmiddels ook wat meer in verdiept en mijn voorlopige conclusie is dat de carkit optie het voor mij niet gaat worden, vooral omdat ik al wel zie dat voor het geld en de wensen die ik heb ik liever een andere radio met wat meer muziek functionaliteiten aanschaf. desalniettemin bedankt voor jullie input!

                    #18347014
                    Astra_DLS
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 March 2008

                      Mijn ervaring met mki9100 en 9200 is dat het meer dan goed werkt, maar geluidskwaliteit is drama. Je gaat achter de versterker langs dus geen balance/equalizing mogelijk.

                      #18347044
                      opel-mark
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 March 2011

                        als je jouw bid voor een gid wil vervangen ligt alles er al, voor een gid komt er volgens mij nog een rgb kabel bij, in beide gevallen moet je ook een ander afdekkapje hebben, maar als je een ander scherm koopt hoort dat er eigenlijk bij te zitten.

                        #18347059
                        MOSHterd
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 February 2016

                          [quote quote=18347009]
                          @ Moshterd, wat een super leuk, duidelijk en leerzaam topic heb jij gemaakt! heb het met veel plezier gelezen!
                          Goed om te zien dat de stuurwielbediening behouden kan worden met een andere radio!
                          [/quote]

                          Hey Dominicos,

                          Allereerst bedankt voor de complimenten!
                          Om de stuurwielbediening te behouden heb ik een interface gekocht, deze als het goed is.
                          Ik kan daarmee mijn radio volledig bedienen. Ook is het nog steeds mogelijk om door het boordcomputer menu te scrollen voor oa verbruik.
                          Er zijn twee dingen die niet kunnen. Ik kan niet bij ‘het geheime menu’ en de tijd instellen kan niet meer. Dit doe je normaal namelijk via de knoppen op de standaar (CD30 bijvoorbeeld) radio.

                          #18347063
                          dominicos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 August 2017

                            Hallo MOSHterd,

                            Het blijven gebruiken van de stuurwielbediening en de gebruikelijke boorcomputer functies is voor mij het belangrijkste, dus het is mooi op te zien dat dat bewaard kan blijven. De tijd niet meer kunnen instellen is iets wat voor mij absoluut geen probleem is en het geheime menu is jammer maar ook niet onoverkomelijk!
                            Ben al lang blij dat ik bij het wisselen van een radio niet met een stuur vol loze knopjes en een display in het dashboard zonder nuttige info zit ;)

                            Bedankt voor je reactie(s) en ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen qau welke set-up het is geworden!

                            #18347085
                            opel-mark
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 March 2011

                              met de swissaudio kan ik wel de datum en tijd instellen en volgens mij kan dat wel met al die china klonen van dat type, anders moet je de tijd aanpassen met de opcom ivm winter/zomertijd.

                              #18347249
                              dominicos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 August 2017

                                Hallo @MOSHterd,

                                ik heb zitten kijken naar de interface in jouw link, hier heb ik nog wel wat vragen over:

                                Moet je bij deze interface naast de lead ook een Car2iso stekker kopen of is dit een alles in 1 oplossing?

                                en wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de interface uit jouw link en deze interface?
                                https://www.autoshopdetijger.nl/stuurbediening-voor-opel-agila-astra-corsa-2004-p-2883.html

                                Alvast bedankt!

                                #18347292
                                MOSHterd
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 February 2016

                                  Pfoe nou moet ik goed nadenken…. :scratch:
                                  Het meeste staat als het goed is beschreven (incl foto’s) in mijn topic.
                                  Volgens mij heb je verder het volgende nodig:
                                  Dubbel Din ‘radio kooi’ incl afwerking, wel in de juiste kleur bestellen
                                  Car2ISO bekabeling, om te zorgen dat het ‘Opel-stekkerblok’ aan de radio gekoppeld kan worden
                                  Antenne adapater, zodat je de Opel antenne aansluiting in je radio kan prikken
                                  Stuurwielbediening Interface, vergeet niet de radio gebonden lead

                                  Ik kan je ook zeker aanraden om bij de winkel waar je je radio koopt daar nog eens voor de zekerheid na te vragen wat je verder nog meer nodig hebt. Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn radio kocht.

                                  Wat het verschil is tussen beidde Stuurwielbediening Interfaces weet ik niet. :unsure: Schijnbaar is het iets met het bouwjaar.

                                  Verder is het uit en inbouwen van een radio niet echt heel spannend. Enige ‘vervelende’ is dat je ineens een stuk meer bekabeling hebt.
                                  Nog een stukje advies. Als je de radio uitbouwt dan zie je in het gat in het midden achterin, een stuk plastic lopen van boven naar beneden, met een rond gat er in. Dit ronde gat is ongeveer vinger dik en komt overheen met een pen achterop de originele radio. Dit stukje plastic word volgens mij als soort steun van de originele radio gebruikt. Dit heb je niet meer nodig bij een andere radio en kun je met een ijzer-zaagje verwijderen. Het verwijderen van dat stuk plastic creëert een stuk meer ruimte voor de extra bekabeling.

                                  Mochten er nog vragen zijn dan laat maar weten. Als het echt nodig is wil ik mijn eigen radio ook nog wel eens uitbouwen om meer foto’s voor je te maken.
                                  Ohja, aangezien mijn radio DAB ondersteund heb ik tevens een nieuwe antenne, interface en kabel gekocht.

                                  *** Weet iemand nog een goede image-host? TinyPic werkt bij mij schijnbaar niet goed meer ***

                                  #18347297
                                  opel-mark
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 March 2011

                                    je kunt mupload gebruiken : https://www.mupload.nl/

                                    #18348068
                                    dominicos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 August 2017

                                      Wederom Bedankt voor je uitgebreide antwoord MOSHterd.

                                      Na mijn vakantie heb ik direct maar eens actie ondernomen en de benodige onderdelen besteld.
                                      Besloten heb ik om een 1-Din radio (Pioneer DEH-4800BT) in te bouwen omdat ik deze nog had liggen, deze aan al mijn eisen voldoet, en ik zag dat alle onderdelen al flink aan de prijs waren

                                      Bij deze dan ook mijn verslag van het plaatsen en verwijderen van de radio.

                                      Wat ik allemaal heb gekocht:
                                      -Ombouw frame van 2 naar 1 DIN
                                      -Stuurwielinterface incl de car2ISO
                                      -lead voor de pioneer radio
                                      -Ombouw stekker voor het radio ontvangst

                                      Het verwijderen van de oude radio, en het installeren van de nieuwe radio was nog een stuk simpeler als gedacht, en heb je dan ook in luttele minuten voor elkaar.

                                      Plaatsen van de microfoon voor de carkit was nog het meeste werk. Deze heb ik naast de knop voor het resetten van de ritteller (achter het stuur) geplaatst voor nu. Dit omdat ik zag dat dit de plek was waar ik het makkelijkst de kabel mooi weg kon werken, mocht dit geen handige plek blijken ga ik opzoek naar een andere plek voor de microfoon.

                                      Helaas kwam ik er tijdens het testen de de nieuwe radio achter dat 1 box (linksachter) het niet deed. Om te controleren waar dit aan ligt heb ik de oude radio weer aangesloten om erachter te komen dat de box het bij deze radio ook niet doet. alle andere functies en boxen werken naar behoren!

                                      onderzoek niet werkende box: Eerst heb ik alle stekkers in de blokken bekeken, dit lijkt allemaal goed aangesloten te zijn, hierna het deurpaneel losgehaald om te kijken of de stekker los zat, dit was helaas ook niet het geval. Omdat ik geen multimeter heb kon ik voor de rest weinig controleren. Voor nu laat ik dit dan even zitten omdat ik even out of options was. Ik had natuurljk ook niet voordat ik aan het vervangen begon geluisterd of alle boxen het wel deden dus een echt goed referentiekader had ik niet.

                                      TIP Voor de astra H bezitter die ook zijn radio gaat vervangen: Controleer voordat je de radio gaat vervangen of alle boxen werken

                                      Wat MOSHterd al aangaf is dat alle kabels tijdens het plaatsen van de nieuwe radio naar binnen duwen nog 1 van de meest tricky dingen bleek, dit omdat ik het wel netjes wou doen en geen kabelbreuken of dergelijke te veroorzaken.

                                      Rest installatie is helemaal goed verlopen, En het ombouwframe is een stuk mooier als gedacht. Hier was ik namelijk een beetje bang voor.
                                      Bijgevoegd heb ik wat foto’s!

                                      Blijven de volgende actiepunten nog over die ik binnenkort ga aanvallen:
                                      -Nameten box om probleem te achterhalen en op te lossen
                                      -Installeren subwoofer, dit word een subwoofer met ingebouwde versterker. Geluid nu is goed maar ik hou wel van wat extra boom in de bass
                                      -Vervangen Interieurfilter; niet omdat dit heel erg nodig is, maar wel omdat ik dit me leuk lijkt om te doen en ik ook benieuwd ben naar het verschil?

                                      Mocht 1 van jullie tips/trics/adviezen hebben voor mijn actiepunten dan hoor ik het heel graag, alvast bedankt!

                                      Foto 1: beginpunt
                                      Foto 2:ombouwframe
                                      Foto 3: stuurwielinterface stekker+lead al aangesloten
                                      Foto 4: dashboard na verwijderen originele radio
                                      Foto 5: Alle onderdelen
                                      Foto 6: Eindresultaat

                                      foto1
                                      foto2
                                      foto3
                                      foto4
                                      foto5
                                      foto6

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.