Radio in Manta gebouwd + kofferbakverlichting. (update12-07)

Forumindex Forums Modellen Manta Radio in Manta gebouwd + kofferbakverlichting. (update12-07)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236992
    mantaboy1976
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Gisteren heb ik mijn oude Philips autoradio vervangen voor een Grundig Opel radio

      Aangezien het mij stoorde dat de afwerkrand niet mooi aansloot op het klokje
      heb ik op internet gezocht naar een Opel radio met de goeie afwerkrand.
      Na wat zoekwerk heb ik er één weten te bemachtigen en ben gisteren begonnen met het
      vervangen van de oude radio voor de nieuwe.
      Alles zit nu mooi op z’n plaats en het werkt zoals het moet zijn maar ik ben nog niet tevreden.

      Bij de oude radio had ik 2 luidsprekers aangesloten, werkt goed maar de luidsprekers zitten op
      een plek waar origineel geen luidsprekers horen te zitten.

      Nu heb ik de originele afdekplaten nog liggen maar de dopjes waarmee je ze vast zet, ben ik kwijt.

      Hoe kan ik aan die dopjes komen, kun je ze nog nieuw kopen of moet ik geluk hebben als ik ze ergens kan vinden.
      Als straks de luidsprekers bij de voetenruimte weg zijn, moet er natuurlijk wel ergens anders weer een luidspreker terug komen
      en natuurlijk moet deze onder het dashboard komen.
      Nou denk ik zelf, dat daar een ovale speaker moet komen maar ik heb geen idee wat voor maat dat moet zijn en hoe ik hem
      vast moet zetten.

      Nu heb ik met het monteren van de nieuwe radio het hele onderste gedeelte van het dashboard los gehad om de radio in de beugels
      vast te zetten in het radiovak maar als ik die speaker op de juiste plek vast wil zetten, moet ik dan nog meer losschroeven?

      Ik heb nu tijdelijk alles weer dicht gebouwd totdat ik alle delen verzameld heb en dan maak ik het verder af.

      Nog een paar foto’s van oude situatie naar de nieuwe situatie.
      oude radio:

      nieuwe radio:

      Filmpje van de nieuwe radio:

      [youtube:159ajgw6]http://www.youtube.com/watch?v=vLNcJw0KssQ[/youtube:159ajgw6]

      Tevens zoek ik ook nog een afdekplaatje dat over een schroef zit van de midden-console, is daar nog aan te komen?
      of is dat hetzelfde geval als met de eerder genoemde dopjes voor de zijpanelen in de voetenruimte.

      Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

      Ik zet het hier maar neer want in het forumgedeelte “gezocht” kijken niet zoveel mensen.

      M.v.g.
      Mantaboy1976

      #17871665
      opel-motorsport
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 April 2009

        kweet da de eerder genoemde dopjes :) in praktisch elke opel zitten :)
        kadetjes corsatje vectra’s noem maar op bijna allen interieur delen zitten ermee vast :)
        alleen zwarte worden iets moeilijker te vinden ma zijn nog genoeg auto’s waar ze inzitte :)

        #17871666
        Stender
        Moderator
          Lid sinds:
          5 April 2009

          Ik heb ook nog een paar van die dopjes nodig voor de voetpanelen. Die radio is zeker een verbetering! Is een originele of niet?

          #17871667
          x-tinction
            Lid sinds:
            12 October 2008

            zijn nog orgineel te verkrijgen op ebay heb ze namelijk stuk of 50 toen besteld voor 8 euro ofzo weet alleen de naam niet meer ervan

            #17871668
            BlitzKicker
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 January 2006

              Hey, die dopjes zoek ik ook nog! Mooie radio btw.
              Ik hou dit topic even in de gaten voor het evt. adres of uit welke auto ik ze moet rausen :P

              #17871669
              mantaboy1976
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                @Stender wrote:

                Ik heb ook nog een paar van die dopjes nodig voor de voetpanelen. Die radio is zeker een verbetering! Is een originele of niet?

                Ja, dit is een originele Opel radio.
                Deze radio komt uit een Ascona van 1977.

                Voor die dopjes, zou ik op de sloop moeten zoeken?
                en het afdekplaatje, heeft iemand die nog liggen?

                Het luidsprekertje dat onder het dashboard moet komen, kan iemand mij vertellen hoe die bevestigd moet worden
                en wat de maat van dat speakertje moet zijn?

                Mantaboy1976.

                #17871670
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  :shock:

                  laat ik nu ook niet met een soortgelijke radio bezig zijn.

                  heb m ook in een manta gemonteerd, enkel zit deze niet vast…..

                  wat heb jij erbij gebruikt om de radio er vast in te krijgen???

                  mogelijk heb je daar nog een foto van ofzo

                  #17871671
                  mantaboy1976
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Ik heb daar helaas geen detail foto van gemaakt, maar zodra ik meer weet over hoe ik
                    de luidspreker vast moet zetten onder het dashboard en wat de maat van het speakertje is
                    dan zal ik er gelijk foto’s van maken.

                    wel weet ik ongeveer hoe het er uit moet zien en heb daar een tekening van gemaakt
                    met een paar maten er bij. (die maten wist ik omdat ik schroefjes moest kopen om het vast te draaien)

                    en die steunen moeten bevestigd worden op 4 punten boven en onder de radio.
                    op de onderstaande foto zie je met rode pijl aangegeven, 2 van de 4 bevestigingspunten.
                    blauwe pijltjes spreken voorzich denk ik. (daar gaat de radio naar binnen)

                    als die steunen er eenmaal zitten, dan moet je de radio via de achterkant van het dashboard, de radio aan de steunen vast zetten
                    maar dat merk je vanzelf wel als die steunen op z’n plek zitten.

                    Hopenlijk heb je hier iets aan.

                    #17871672
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      ok, duidelijk zo, bedankt.

                      dus toch van achter monteren :swear :D

                      #17871673
                      opel-motorsport
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 April 2009

                        heeft er nooit iemand een corsatje ofzo afgebroken of eender get :) zitten deze stopjes zat in :) heb er nog wel een heel deel liggen ma voor eigen gebruik helaas :) maar ja vind ze echt in elke opel rond de jaren 90 en eronder :)

                        #17871674
                        Stender
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          5 April 2009

                          Zijn dat dezelfde grote en kleine plastic pinnetjes voor die voetpanelen?

                          #17871675
                          mantaboy1976
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            @BlitzKicker wrote:

                            Hey, die dopjes zoek ik ook nog! Mooie radio btw.
                            Ik hou dit topic even in de gaten voor het evt. adres of uit welke auto ik ze moet rausen :P

                            Ik ben vanmiddag bij de v.o.d. in Tiel geweest en als het goed is, kan ik van de week
                            een telefoontje verwachten om de gevinde druknagels (zo heten ze schijnbaar) op te halen
                            voor 3,60 euro en dan heb ik een zakje van 10 stuks. hopenlijk zijn het de goeie.

                            Als ik ze heb, zal ik er een foto van maken en het bestelnummer er bij zetten.
                            Misschien kun je ze dan ook bestellen bij de v.o.d. bij jou in de buurt.

                            mantaboy1976.

                            #17871676
                            mantaboy1976
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Vandaag met het warme weer toch maar met de Manta bezig geweest.

                              Afgelopen maandag heb ik mijn gevinde druknagels opgehaald bij de Opel dealer in Tiel
                              en ja hoor, het zijn de goeie.

                              Dit zijn ze:

                              Nu had ik mijn originele zijpanelen terug willen plaatsen, maar ik vond ze zo lelijk,
                              dat ik zelf maar nieuwe heb gemaakt. (oude natuurlijk wel bewaard)

                              De oude:

                              En hier de nieuwe:

                              Toen heb ik het zijpaneel met de luidspreker er uit gehaald en de nieuwe panelen geplaatst met de nieuwe gevinde druknagels.

                              Oude situatie:

                              nieuwe situatie:

                              Nu is het interieur zo goed als klaar en ga ik me straks bezig houden met de kofferbak.
                              Daar wil ik het ook netjes hebben, ik wil het ongeveer zo hebben.

                              Hieronder nog een paar totaalplaatjes van mijn nieuwe interieur:


                              Dat was het zover.
                              Groetjes Mantaboy1976.

                              #17871677
                              Stender
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                5 April 2009

                                Zeer netjes. Paneeltjes zelfgemaakt? Ik wel, ziet er meteen 10 keer mooier uit.

                                Mbt tot je achterbak: als ik jou was zou ik proberen om zo’n plaat tegen je tank te scoren, dat is veel mooier en tevens origineel.

                                #17871678
                                mantaboy1976
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Die zijpaneeltjes heb ik zelf gemaakt, bekleding gekocht bij een autobekleder
                                  en er tegenaan gelijmt.

                                  Zo’n plaat voor tegen de tank zat er gelukkig al wel in, alleen heeft de vorige eigenaar er
                                  een grote lamp tegenaan geschroefd, als het niet gelijmt is, want dat had hij wel bij de
                                  opbouwluidsprekers op de hoedenplank gedaan. (hoedenplank is inmiddels al weer een paar jaar geleden opnieuw bekleed)

                                  Foto van kofferbak:

                                  Nu wil ik wel weer kofferbakverlichting er terug in hebben maar waar hoort die origineel te zitten?
                                  en de schakelaar waar kan ik die plaatsen?

                                  Heeft er trouwens iemand een trekhaak onder z’n manta met in de kofferbak zo’n mat op de bodem?
                                  ik zou graag foto’s willen zien, hoe dat er uit ziet.

                                  #17871679
                                  mantaboy1976
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Vandaag weer bezig geweest,

                                    Ik heb ontdekt waar de kofferbakverlichting moet komen, en heb er ook nog één liggen
                                    die er in past. maar ik heb nog geen idee waar en wat voor schakelaar er bij moet komen.

                                    De plaat die tegen de tank zit, heb ik even verwijderd om die lamp weg te halen die er tegenaan zat.
                                    (weg met dat lelijke vierkante ding :puke ) en omdat er een plank achter zat geschroeft, zag je heel
                                    veel schroeven zitten (zie foto in vorige post) deze zijn ook weggehaald en dan hou je een plaat met
                                    veel beschadigingen over.
                                    Vanmiddag maar weer een stukje bekleding gehaald en maar weer aan het bekleden geslagen en dan krijg je dit.

                                    Oud:

                                    Nieuw:

                                    Morgen maar weer eens terug plaatsen en dan ziet het er al weer wat beter uit.

                                    #17871680
                                    mantaboy1976
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Ik heb vanmiddag een lampje geplaatst op de plek waar de kofferbakverlichting moet zitten
                                      en heb het deels aangesloten maar ik kom er maar niet uit waar die schakelaar moet komen
                                      te zitten die het lampje aan moet laten gaan als de klep open gedaan wordt en weer uit gaat
                                      als de klep dicht zit.

                                      Wie oh wie, kan mij daar mee helpen.

                                      #17871681
                                      postbusmanta
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 July 2004

                                        De schakelaar hoort achter het linker scharnier te zitten van de achterklep.

                                        Deze schakelt de massa.

                                        Ik kan me bijna niet voorstellen dat de schakelaar er niet meer zit.

                                        #17871682
                                        mantaboy1976
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Ik heb vanmiddag nog zitten kijken bij de scharnieren en kon niks vinden, zowel links niet, als rechts niet.
                                          Ik had al zo’n vermoeden, dat hij daar zou moeten komen te zitten maar hij zit er echt niet.
                                          De bedrading zit er wel met stekkertjes en al.

                                          Hier een foto van het linker scharnier.

                                          #17871683
                                          postbusmanta
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 July 2004

                                            Ik ben even met het fototoestel de garage ingelopen:

                                            #17871684
                                            mantaboy1976
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Die schakelaar heb ik er dus niet zitten.
                                              jij heb er trouwens ook een sleuf zitten waar de schakelaar doorheen gaat, ook dat heb ik niet.
                                              Zoals je op mijn foto ziet, heb ik alleen 2 gaten van ongeveer 5mm doorsnede.
                                              Zijn er dan verschillende schakelaars? zou wel mooi zijn als er een origineel schakelaartje op die
                                              plek komt en dat ik niet zelf iets hoef te maken.

                                              #17871685
                                              cruez
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 July 2006

                                                interessant topic. ik wil ook wel es licht in de kofferbak. Een plaatsje voor het lampje vond ik al. Ik zag ook dat je die setjes nog ergens volledig kon kopen met schakelaar en lamphouderdje.

                                                btw zie ik dat goed. Die plaat uit metaal? en die heb je nu bekleed? Waaraan was die dan wel vastgeschroefd? lijk zo wel dat die schroeven dwars door je tank moesten :shock:

                                                #17871686
                                                mantaboy1976
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  @cruez wrote:

                                                  btw zie ik dat goed. Die plaat uit metaal? en die heb je nu bekleed? Waaraan was die dan wel vastgeschroefd? lijk zo wel dat die schroeven dwars door je tank moesten :shock:

                                                  Die plaat is niet van metaal maar van hardboard met een laagje bekleding erover.
                                                  De vorige eigenaar had er een dikke lamp op vast gezet en dat werd denk ik te zwaar
                                                  dus had hij er een plank van 5mm achter geschroeft zodat hij niet kon doorzakken.
                                                  Nu heb ik alle schroeven er uit gedraait en de plank en die lelijke lamp er van afgehaald.
                                                  Daarna hield ik een plaat vol met schroefgaten over, die heb ik vervolgens weer opnieuw bekleed
                                                  en nu zie je geen schroefgaten meer en onder tussen hangt hij weer mooi vast op zijn originele bevestigings punten.

                                                  Wat betreft die kofferbakverlichting set, die had ik ook ergens zien staan, maar ik heb alleen de schakelaar nodig
                                                  en ik heb zo’n idee dat er 2 verschillende soorten zijn voor een manta b.

                                                  #17871687
                                                  postbusmanta
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 July 2004

                                                    Tja, misschien zit er wel verschil in de schakelaars van een Manta B1 en een Manta B2???

                                                    Ik heb de foto’s gemaakt in een B2.

                                                    Ik heb hier geen B1 coupé staan………..alleen een CC…………maar daar heb je niets aan, want dat zit weer heel anders.

                                                    Wie kan er een foto maken van de schakelaar in een B1????

                                                    #17871688
                                                    Ghanz
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      31 July 2005

                                                      in mijn b1 ziet het er net zo uit als op de foto`s van postbusmanta

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.