Radiator wissel bij Vectra C z22se automatik met airco

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum Radiator wissel bij Vectra C z22se automatik met airco

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372349
    GermanSheperd
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 January 2020

      Een geluk bij een ongeluk, gisteren in de file vastgesteld dat de temperatuur van de motor steeg en niet wou zakken, bij het ineens kunnen doorrijden dan weer wel.

      Bijna thuis ging de waarschuwing ” koelvloeistof ” aan, na 2 kilometer was ik thuis en direct in mijn garage en ja hoor, de radiator aan het stomen maar werkelijk gelukkig nog minimaal en het expansievat leeg.

      Gelijk een vriend gebeld, garagist en rallypiloot en gelukkig geen Opel dealer, hem het probleem uitgelegd, zijn vraag : ” is het een Valeo? “;

      Natuurlijk!! Hij besteld me een Nissens radiator samen met 10 liter koelvloeistof en 10 liter automaatolie en deze morgen geleverd gekregen en ben er dan maar aan begonnen.

      Het lukt zonder de bumper demonteren ( wegens plaatsgebrek in de garage ) en ook zonder de airco te moeten demonteren.

      Vooreerst, de koelvloeistof aflaten en men kan dan aan het plezier beginnen terwijl dit loopt.

      Kanaal van oliepeilstaaf aan de 1e schroef losmaken.

      MAAR!!!! Het is k.twerk, maar voor wie ik kan helpen met deze info, het is mits geduld en veel gevoel goed te doen.

      1. Alles wat batterij betreft eruit of tenminste zoveel mogelijk zijdelings naar achter.

      Batterij deksel weg, de batterijbak bestaat uit 2 delen waarbij in het voorste gedeelte een module zit die men naar boven kan uittrekken OPGEPAST deze zit met 2 zekeringsklemmen vast, zowel bovenaan of onderaan. Men kan dan een hoek van de batterijbak losclipsen.

      De clipsen van de rode en bruine draden die van de kabelboom komen voorzichtig losmaken en de batterijbak zover mogelijk uit de buurt plaatsen.

      2; De stekker ( 1 grote centrale ) van de ventilatoren voorzichtig losmaken alsook 2 torxschroeven die bovenaan zitten kant motorruimte.

      Men kan dan dit geheel wat kantelen, niet proberen uithalen, lukt niet.

      3. Heel leuk, het kanaal van de luchtaanvoer :negative: Deze loopt vanonder de travers balk naar binnen richting LMM en luchtfilterhuis dus bij deze de luchtfilterbak en aansluitingen demonteren.

      Men kan dan met veel gevoel de resterende pijp losmaken, men moet wel induwen en verschuiven tegelijker tijd en deze rest bestaat uit een onder-en bovendeel. Uit elkaar halen van die 2 heeft geen zin :wacko: Een beetje voorzichtig wringen en friemelen en men trekt het er zo uit daar er plaats is waar anders de batterijbak zit.

      3. Nog leuker :praying02: :praying02: De aircokoeler, deze is onderaan ingehaakt aan de koelradiator en bovenaan met 2 leuke torxschroeven, als men voor de wagen staat is de linkse peanuts tegenover de rechtse schroef!! Men moet daar echt improviseren qua gereedschap en feeling!

      Eens deze beide los kan men HEEL VOORZICHTIG DE AIRCOKOELER EEN BEETJE NAAR ZICH TOETREKKEN, MINIMAAL!!!!!

      4. Alle leidingen van de radiator losmaken, zitten met systeem spanbanden vast MAAR de leidingen van de automaat ( in en uitgang ) zeker niet gaan proberen losdraaien met sleutel 27 DEZE zitten door middel van een soort springveer vast, men haalt het zwarte kunstof hoedje weg en men ziet dan een richeltje met deze veer erin, deze moet men door middel van een heel kleine schroevendraaier eruit “clipsen” dan kan men zo die leiding eruit trekken.

      Op de nieuwe koeler is dit normaal gezien zo voorbereid! Plug and play.

      5. Daar men nu iets meer bewegingsruimte heeft met de verschillende onderdelen kan men beginnen met het blok van de ventilatoren eerst een beetje naar achter te duwen en dan uit de verhaking van de radiator naar boven toe te halen. Als je deze niet losgemaakt hebt zal het kanaal van de oliepijlstok je gaan kl…n :-( en dan heel voorzichtig het blok van de ventilatoren eruit halen, naar rechts en boven toe.

      6. De radiator zelf is nu in principe verlost van alle aansluitingen en zit juist nog met 2 hulzen in 2 gummis onderaan links en rechts.

      En nu begint het spektakel :wacko: Probeer met zoveel mogelijk gevoel, TIJD en GEDULD de radiator langsheen de airco leidingen te manouvreren door naar rechts en naar boven toe te wrikken ( wees gerust, ondanks gevoel verliest men bloed ) en dan is hij eruit!

      7; Montage, hetzelfde maar voor de radiator vast te zetten MAAK ER AUB EERST de aircokoeler aan vast!!!

      8; Bij deze gelegenheid heb ik vastgesteld werkelijk een heel grote portie geluk te hebben gehad, zie foto’s, of mijn automaat was ook naar de knoppen!

      Voor alle zekerheid heb ik het hele koelsysteem gespoeld en de olie van de automaat, ER WAS GELUKKIG, niets verdacht aan te ruiken of zien.

      Nu, ik ga wel nog 2 maal verversen daar er steeds een deel achterblijft in de koppelomvormer, men weet nooit en als je iets doet doe het dan goed zeg ik.

      Koelsysteem weer volledig opvullen tot het max streepje, motor laten draaien of een tourke gaan cruisen ( gaat sneller :mail: ) en ik laat hem nu afkoelen om morgen eventueel het koelvloeistofpeil in orde te brengen alsook de stand van de automaatbakolie.

      Men zal aan de foto’s zien dat ik echt geluk gehad heb qua automaat, ook geen zaagsel aan de magneet van de aflaatplug.

       

      Mensen, ik hoop hiermee te helpen of ook bij te staan mocht het nodig zijn en mijn excuus dat ik geen foto’s van tijdens de reparatie heb maar ik ben dan zo geconcentreerd dat ik niet aan multitasking denk.

      IMG_0268

      IMG_0269

      IMG_0270

      Ik controleer graag alles wat ik demonteer :wacko: :whistle:

       

      Groetjes Paul

       

       

       

      #18372427
      GermanSheperd
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 January 2020

        Update :

        Ondertussen nog eens uit voorzorg de bakolie gewisseld en alles in orde nu.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.