Raar geluid in de vrij na vervangen bak en koppeling

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Raar geluid in de vrij na vervangen bak en koppeling

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18527572
    FamilyMan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 January 2021

      Hallo,

      Bij onze Zafira B 1.8 is sinds een twee weken een nieuwe versnellingsbak en koppeling geplaatst. Na een paar dagen hééél rustig rijden, begon hij een rateltje/tikken te laten horen bij de nieuwe versnellingsbak als de auto in de vrij staat met de airco (ecc) aan en als de airco echt moet werken (de motor klinkt zwaarder belast, radiatorventilator continu aan). Druk ik de koppeling in is het weg en zet ik de airco uit (in het menu) is het weg. Geef ik licht gas tot net boven de 1000 toeren is het weg, maar zodra ik het gas los laat zakt het toerental terug en hoor ik een klikje en dan begint de ratel weer. Tijdens het rijden hoor en voel ik niets geks. Schakelen en koppelen gaat perfect, maar heb hem natuurlijk nog niet volledig lost getrokken ivm het inrijden.

      Ik ben er al eens voor terug geweest, maar natuurlijk was het toen iets kouder buiten en dus geen rateltje/tikken. Ze denken dat het de airco is. Ik heb deze auto ook pas sinds november 2022 en de temperaturen komen nu pas wat hoger. Het zou dus de airco kunnen zijn, maar waarom is het dan weg nadat ik de koppeling indruk en hoor ik het bij de versnellingsbak ipv de airco? Maandag moet ik ook een afspraak maken voor de nacontrole, dus ik hoop op jullie hulp, zodat ik ze een richting kan geven wat het zou kunnen zijn.

      #18529229
      Flatr8
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 May 2023

        Het klinkt alsof het ontkoppelen van uw koppeling ook de airconditioningcompressor ontkoppelt. De klik die u hoort, kan zijn dat hij weer inschakelt bij een laag toerental. Als uw voertuig een airconditioningkoppeling heeft die u zichtbaar kunt zien in- of uitschakelen, kijk dan terwijl iemand anders de bewegingen uitvoert die u hebt beschreven.

        Hoop dat dit goed vertaalt.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.