programmeerbare ontsteking

Forumindex Forums Techniek Cih programmeerbare ontsteking

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346411
    gvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2007

      Hallo,
      Ik overweeg een mappable ignition (programmeerbare ontsteking) van Aldon : amethyst
      Dit laat toe om de vaste voorontsteking in te stellen, een toerental gerelateerde voorontsteking (vervanging centrifugaalvervroeging) en een vacuumvervroeging. Verder ook de maximale vervroeging en nog wat toeters en bellen.

      Vermits ik een CIH 2.2 heb, heeft deze al een vaste stroomverdeler (geen centrifugaalvervroeging, want dat gebeurde elektronisch met een regeleenheid). Mijn CIH heeft echter een L jetronic gemonteerd ipv de LE jetronic, waardoor ik deze regeleenheid niet heb.

      Afijn:
      Met zo’n amethist zet je de stroomverdeler (welke het ook is) eerst vast en ga je vervolgens de curves instellen met de pc in de amethist.

      Mijn vraag :
      Kan iemand met ervaring mij op weg helpen met de startcurve voor een CIH 2.2 :
      1. vaste voorontsteking (stationair) : vb 10° (krukas)
      2. centrifugaalvervroeging : vb bij 1000 tr/min : 0° , oplopend tot bij 3000 tr/min : 22° en verder vlak
      3.vacuumvervroeging: geen idee

      4. eventueel ook de maximale totale vervroeging. vb 32°

      Overigens , wie zich wil inlezen in de materie van voorontsteking : Dit is een heldere uitleg :werking voorontsteking

      Geert

      #18348327
      jacobnoorlander
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 March 2013

        Jaren geleden heb ik atmosferisch gereden met een vrij programmeerbaar management, tegenwoordig is het allemaal turbo bij mij. :-)
        Maar de oude tuning files heb ik nooit weggedaan, dat is dan wel een tabel van 16×16 vakjes maar er is prima uit af te leiden wat de optimale ontsteekhoek was bij ieder toerental.
        Dit is een (vlakke) lijst, zonder vacuum as. Wanneer vacuum word toegevoegd maak je een tabel, maar heeft niet heel veel effect op de ontsteekhoek (behalve met een turbo)
        Een voorinstelling om mee te beginnen:
        900 (stationair):14
        1500: 22.5
        2000: 25
        2500: 27.5
        3000: 30
        3500: 30
        4000: 32
        4500: 32
        5000: 34
        5500: 34
        6000: 34
        6500: 34

        Stationair zou volgens de originele tabel 10 graden moeten zijn (0 graden in tabel, maar dat is gemeten op de rotor as)
        Naar mijn ervaring vind ik de cih lekkerder stationair lopen met 14 graden (zoals in bovenstaande tabel)
        Ik hoop dat je er wat aan hebt.

        #18349555
        vluggejaapie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2010

          Grappig om te zien, voordat mijn motor uit elkaar ging ben ik ook bezig geweest met een vergelijkbare ontsteking (nog iets eenvoudiger) en puur op gevoel, stopwatch, rijden kwam ik destijds op onderstaande curve uit. Redelijk vergelijkbaar, wel leuk. Dit was een originele 2.4, dus geen 2.2 of aangepast blok.

          900 – 11
          1500 – 17
          2000 – 24
          3000 – 31
          5000 – 33
          6000 – 35

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.