Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Problemen, problemen en nog eens problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2008 om 11:50 #17208427
1 1/2 jaar geleden heb ik een opel zafira 1.8 16v automaat gekocht. veel problemen met olieverbruik gehad motor 2x uit elkaar geweest onder garantie met als gevolg dat het olieverbruik van 1literolie op de 1200km naar 1 liter olie op 600km is gegaan. Achteruitgang dus. het betreffende autobedrijf kreeg een andere zafira binnen namelijk een 2.2 16v met 104000 op de teller en 1 jaar jonger met alles er op en er aan. Paar centen er bij en we waren helemaal gelukkig. maar na een half jaar begon de auto olie te gebruiken ongeveer 2000km 1 liter olie. Nou dat mag wel vond ik. Nu een jaar later moest hij voor de apk middendemper lek en spruitstukpakking dacht ik. Hitteschild weggehaald en met een spiegeltje gekeken. wat blijkt is het draadeind helemaal links afgebroken en een scheur van 7cm in het spruitstuk. Oké is te doen dacht ik. ook even kijken naar olielekkage want op de oprit lagen een paar kleine druppels. wat blijkt lekt hij op de deling van de krukas dat is natuurlijk niet zo 123 verholpen. Ook leek het dat er olie uit het inlaat spruitstuk kwam lopen. Ook gecheckt en wat blijkt: zoveel onderdruk dat je je haren kan fóhnen met het kleppendekselslangetje. vandaag nog wezen kijken naar andere auto’s maar ergens wil ik hem gewoon repareren want het is zo’n fijne auto. ook gezien wij een duitse dog als hond hebben zeer praktisch.
Wie heeft oplossingen of kan mij vertellen wat het zou kosten als ik de motor er uit halen en volledig laat reviseren of heeft er iemand een blok liggen wat ik over kan bouwen.
Ik hoor(lees) het wel.
Groeten,
Roel Leenders
30 december 2008 om 14:22 #17459432Als je hem laat reviseren kost je het zo tegen de 5K denk ik.
Als je hetzelf doet, dus het weer inbouwen en opbouwen van het blok misschien 2k.Maar goed zo vanaf een tekstbericht zijn dit soort dingen nooit goed te zien.
Eventueel foto’s van de probleem plekken zijn handig, alsmede bouwjaar en motorcode.
Ander blok erin van hetzelfde type is denk ik nog de handigste oplossing.
30 december 2008 om 16:36 #17459433Deze motor is afgereden net als de auto 1.8 die je hiervoor hebt gehad, ik vermoed ex lease auto’s die als zodanig zijn behandeld als zoveel voorkomt.
deze olieverbruiken zijn niet echt veel voorkomend bij bij de motortypen.
een normaal olieverbruik zou rond de 1 liter op 8000km max mogen liggen bij deze motoren.
van reviseren hoeft een motor niet beter te worden, ze gaan namelijk de cilinder opruimen wat inhoud dat er een laag van de harde cilinder laag word afgehaald, waardoor deze laag dus dunner word.
ik denk een occasie motor de beste oplossing is.
ik neem aan dat het een Z22SE betreft/
deze zou wel 2e hands te vinden moeten zijn.
deze is geleverd in:
Astra-G – Vectra-B – Vectra-C – Zafira-B.
Willem
30 december 2008 om 17:41 #17459434Waar kan ik de motorcode vinden? Wat ik wel weet is dat deze auto is ingevoerd uit duitsland in 2005. hij is van 2001.
weet iemand waar ik een goede motor zou kunnen vinden?
Alvast bedankt.
Roel
30 december 2008 om 19:37 #17459435Staat als je voor de auto staat.
dan bij de verbinding motor versnellingsbak naar beneden kijkt staat het daar op.
maar de Z22SE is de enige geleverde 2.2 motor in de zafira geleverd.
blauwe vlak zeg maar.
zou ook op het kenteken bewijs staan, maar dat zal wel niet ivm invoer (bij mijn in 2005 ingevoerde combo staat ook de motorcode niet op de papieren)
Willem
30 december 2008 om 20:08 #17459436Hmmm mijn motorblok ziet er heel anders uit. Zal morgen een foto plaatsen, maar alvast bedankt voor de snelle reactie!
Heb je misschien wel enig idee waar ik een goed motorblok zou kunnen kopen of waar ik kan zoeken?30 december 2008 om 21:28 #17459437motor is ook een andere, alleen de plaats van het nummer is hetzelfde.
Willem
31 december 2008 om 08:30 #17459438Ik heb inmiddels wat foto’s geplaatst en mijzelf voorgesteld in het topic show hier je zafira a. Ik zal straks kijken of ik het motornummer kan ontdekken. Langs boven gaat het niet misschien ff opkrikken en er onder kijken.
Roel
31 december 2008 om 12:14 #17459439Yes heb hem gevonden stond op oliefilterhuis klopt inderdaad is een Z22SE motor. Iemand nog een goede motor in gedachte?
Iemand ervaring met de onderdelenlijn?
Roel
31 december 2008 om 12:18 #17459440Heb ik nog een vraag weet iemand welke torx doppen ik allemaal nodig heb om de motor te wisselen?
Alvast bedankt
Roel
31 december 2008 om 12:27 #17459441je kan beter een torkx doppen set inwendig en uitwendig halen.
dan heb je alles wat je nodig hebt.
Willem
5 januari 2009 om 13:51 #17459442Heb een motor gevonden uit een astra g bj. 2002 en heeft 60.000 km gelopen (zit nog in de auto). Weet iemand of het uitlaatspruitstuk van een astra hetzelfde is als van mijn Zafira.
Groeten,
Roel5 januari 2009 om 17:43 #17459443van jouw motor erop zetten, of vergelijken, is de beste methode.
kans is wel groot dathet past hoor
Willem
11 januari 2009 om 15:52 #17459444Heb de nieuwe motor er in zitten maar nou start hij niet. Op het dashboard knippert het autotje met een steeksleutel er in. De injectoren zijn hetzelfde als van mijn oude blok. (zelfde GM nummer) kabelboom van het blok ook gewisseld en doet het nog niet. Als ik in de inlaat remreiniger spuit loopt hij wel 2 sec.
Iemand een idee??
Alvast bedankt.
11 januari 2009 om 17:11 #17459445Je eigen Computer op de motor zetten lost dit probleem op.
dit is de startonderbreker.
Willem
11 januari 2009 om 20:15 #17459446De computer is dezelfde als voorheen deze heb ik niet vervangen. De accu is er wel drie dagen uit geweest.
Spruitstuk is in ieder geval hetzelfde als van een astra G. Voor de mensen die dit willen weten.
Misschien een sensor die het tijdstip van inspuiten regeld? of is dit dezelfde als voor ontstekingstijdstip. Want dan is deze goed. Hij loopt immers wel met remmenreiniger.
Groeten,
Roel11 januari 2009 om 20:51 #17459447Als het motorlampje knippert betekend dit dat de sleutel niet herkent word.
deze computer is Auto gebonden.
dat wil zeggen de sleutel is voorzien van een Chip (sleutel transponder) deze correspondeerd met een Kastje bij het contact slot.
deze communiseerd met de motor computer.
als je de computer van de gekochte motor hebt gebruikt gaat ie niet starten.
deze computer zit op de motor geschroefd, te herkennen aan koelribben en 2 grote stekkers erop.
Deze moet echt van je oude motor zijn.
kan ook zijn dat er een stekker vergeten is.
Willem
12 januari 2009 om 19:48 #17459448heb hem omgewisseld en hij liep meteen. Ik dacht dat je de computer bedoelde die in de auto zat. Hij loopt als een zonnetje. Hopen dat ik nu meer geluk heb met mijn Zafira en dat ik er nog lang mee kan doen.
groeten,
Roel12 januari 2009 om 21:05 #17459449ik hoop t ook voor jouw..
Willem
3 mei 2009 om 18:28 #17459450eind goed al goed he
29 mei 2009 om 11:35 #17459451en is het nu beter…?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.