Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Poging 2. Wat is de beste Benzinemotor voor de Opel Insignia B?
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 januari 2026om 17:05 door
MacBean.
-
AuteurBerichten
-
5 november 2025 om 20:01 #18560040
Goeiendag opel vrienden,
ik heb even een vraag.
ik heb interesse in een Opel Insignia B, Benzine, handgeschakeld.
nu twijfel ik nog tussen de 1.5 met 165pk en de 1.6 met 200 pk.
heeft iemand ervaringen met deze motoren?
Of misschien de meest voorkomende problemen bij deze?ik hoor graag van jullie!
alvast bedankt.
groetend, Luc
7 november 2025 om 14:15 #18560058Over welke carrosserievorm praten we? Het gewicht speelt namelijk mee. Een “gewone” GSi weeg leeg al ruim 1500 kilo, de Sports Tourer is zeker nog eens 50 kilo zwaarder.
Uit ervaring weet ik dat een ondergewaardeerde motor (lichte motor maar relatief zware carrosserie) vaak harder moet werken en dat geeft uiteindelijk meer slijtage, omdat men toch prestaties wil hebben. Dit zal ook zijn weerslag hebben in het verbruik. Een motor die het relatief “makkelijk” heeft om de boel vooruit te krijgen zal op lange termijn zuiniger zijn en minder problemen kennen. E.e.a. ligt uiteraard wel in hoe de auto wordt gebruikt (merendeel langer(re) ritten of stadsritjes)). In het algemeen zijn Opels gebouwd voor comfort op de lange afstand en geen sprinters.
Ik zou zeggen, ga een testrit maken en bepaal voor jezelf. Hou wel in gedachten dat turbo motoren gevoeliger kunnen zijn voor storingen. Ik zelf rij een Insignia A met 1.8 (140 pk) met atmosferische motor (gem. verbruik 1:12,6 of 7,8 ltr/100 km bij gemiddeld gebruik (stadsverkeer/ snelweg). Ook dit is geen stoplichtsprinter en is heeft de motor best moeite om het geheel op gang te brengen. Maar als je dit weet en je eraan confirmeerd, is het een prima auto.
9 november 2025 om 01:31 #18560072Ik ben op het moment aan het kijken voor een Grand Sport.
of ik moet net toevallig een leuke sports tourer tegen het lijf lopen die me bevalt.dat klopt inderdaad, nu is het niet mijn bedoeling om de auto tot het uiterste te belasten.
alleen zou ik graag willen weten wat de kwaaltjes zijn per motor zeg maar. (1.5L 165PK of 1.6L 200PK)
veel problemen met de ketting, koppeling, V-bak, lekkages, etc.aan de hand daarvan kan ik dan een afweging maken naar de zoektocht omdat ik sommige reparaties ook zelf kan uitvoeren.
Zelf heb ik jaren geleden al eens een klein stukje in een Insignia B gereden, vandaar de interesse in het model.
5 januari 2026 om 17:05 #18560537Ik rij zelf met een 2021 Sportstourer met de laatste GM-motor, 200 pk en 350 NM bij 1500 toeren. Heb vooraf indertijd proefgereden met de 1.6 uitvoering met 200 pk en dat vond ik een heerlijk naaimachientje. Al vroeg die m.i., in tegenstelling tot mijn huidige Insignia, wel om meer toeren. In mijn huidige Insignia draait de motor bij 100 km per uur ca. 1250 toeren en is het verbruik wisselend tussen de 1 op 17 en maar liefst 1 op 19.4! Maar goed in Nederland heb ik er niet zoveel aan, dat ding begint pas boven de 140 lekker te trekken, helemaal in de sportstand. Zie ook mijn review op Autoweek: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.