Plots vreemd geluid bij optrekken in eerste of tweede

Forumindex Forums Modellen Insignia Plots vreemd geluid bij optrekken in eerste of tweede

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18424980
    vicente87
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2021

      Ik liet onlangs klein onderhoud uitvoeren op mijn Opel Insignia CDTI uit 2010 (175.000 km) en nu, 2000 km verder, hoor ik plots een erg vreemd geluid telkens ik gas geef in eerste of tweede versnelling. Vreemd is dat het geluid niet meer voorkomt vanaf de derde versnelling, ook niet indien ik vanuit trage snelheid in derde overga (dus het is niet zo dat vanaf dan het normale geluid overheerst en ik het daarom niet hoor). Ik kan het geluid alleen maar omschrijven als dat van een aandrijfriem die steeds sneller begint te draaien.

      Ik ken zelf helemaal niets van autotechniek maar vermoed dat bovenstaande omschrijving een kenner wellicht meteen bekend klinkt. Ik ga sowieso gauw naar de garage maar maak me vooral zorgen omdat ik me momenteel in het buitenland bevind en niet zeker ben of het verstandig is aan een lange rit te beginnen. Voorlopig lijkt de werking niet noodzakelijk aangetast door dit geluid, dat echt verre van normaal klinkt.

      #18425499
      Insigniauser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2014

        Kan iets zijn met de multiriem die de dynamo en aircopomp aandrijft. Misschien kun je een keer proberen met aan/ uitzetten van de airco of het geluid dan veranderd (erger of minder afhankelijk van aan/ uit airco).

        In de 1e twee versnellingen kan een motor iets sneller op toeren komen waardoor de riem kan slippen (hoorde je vroeger ook bij auto’s in de herfst in de ochtend), in hogere versnellingen minder tot niet.

         

        Kan op zich niet veel kwaad, maar een riem vervangen is niet zo moeilijk of duur.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.