Plaatsen van Speakers Achterbank Opel Adam

Forumindex Forums Modellen Adam Plaatsen van Speakers Achterbank Opel Adam

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275683
    BE_Arno
      Lid sinds:
      2 August 2015

      Hallo

      ik heb een Opel Adam Jam 1.2 van het bouwjaar 2013. Deze kwam met 5 boxen ( 2 Tweeters en 2 voor het middenbereik in de deurpanelen ).
      Vermits het een optie was dat je 7 boxen kon laten installeren i.p.v. 5 wou ik zelf vanachter in de auto 2 bijsteken. Uitsparingen e.d. waren voorzien…
      Het enige wat ik zelf heb moeten halen om dit te realiseren waren 2 box-adapters en de bekabeling naar de radio ( nee, deze lag er spijtig genoeg niet ).

      Het enige probleem waar in nu op gestuit ben is de adapter naar de intellilink… Hier zijn geen pennetjes voor de rear speakers voorzien ( wel aan de radio zelf )
      Weet iemand soms waar ik een tussenstuk kan verkrijgen dat mij toelaat om die achterste boxen aan te sluiten? :hmmz

      Model intellilink: LSP2GTD

      Hieronder een foto van de adapter en de stekker op de radio

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1694402734172296&set=ms.c.eJwzNLM0MTEwMjc2MTQ3MrI00zOECpgYWBhbWJoZAQByCwa7.bps.a.1386865678259338.1073741829.100008077571215&type=3&theater

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1694402740838962&set=ms.c.eJwzNLM0MTEwMjc2MTQ3MrI00zOECpgYWBhbWJoZAQByCwa7.bps.a.1386865678259338.1073741829.100008077571215&type=3&theater

      Alvast bedankt!

      Arno

      #18312424
      BE_Arno
        Lid sinds:
        2 August 2015

        Dus… ik denk dat nog niet veel mensen geprobeerd hebben om speakers vanachter in hun adam in te bouwen aan de reacties te zien :-P
        Ik heb het ondertussen met experimenteren al in orde gekregen en wil het graag met jullie meedelen voor moest er iemand in de toekomst dit ook willen toepassen :)

        Zoals ik in men vorig bericht al zei had ik mezelf een setje componentspeakers met externe Tweeters aangeschaft van het merk Alpine
        Namelijk deze: http://www.alpine.be/belgium_nl/p/Products/custom-fit-speakers39/sxe-1750s

        Daarbij komend heb je deze adapters nodig om de speakers te kunnen plaatsen:
        http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/217l-speaker-adapters/230l-opel/10865d-opel-adam-astra-j-insignia-meriva-mokka-zafira-tourer-acv-271230-08-16-5cm-speaker-adapter/
        ik weet niet of je nog andere maten hebt in deze adapters, moest je een andere maat speakers willen steken…

        en dan heb je deze nog nodig om de aansluiting te maken:
        http://www.hifidump.nl/speaker-adapter-set-audi-ford-landrover-mercedes.html

        Best ook iets van Geluidsisolerend materiaal aanschaffen zoals dit, Liefst zo flexibel mogelijk want je moet dit door een gat van 16cm diameter krijgen!
        http://www.abctradings.com/voorbeelden_geluidsisolatie_details.html

        Nu dacht ik/ had ik gehoopt dat er al luidspreker-kabels naar deze plaatsen zouden liggen van het fabriek uit… Fout gedacht dus! :( :swear
        Even snel langs een plaatselijke winkel waar ze geluidsinstallaties voor auto’s verkopen gestopt en een luidsprekerkabel van 2×0,75mm² gekocht. (10m)
        Vermits dat het maar speakers zijn met een max. RMS vermogen van 45 Watt moet dit meer dan genoeg zijn.

        Dus dan eindelijk kunnen beginnen met de plaatsing :) het plaatwerk in de auto is eigenlijk poepsimpel. De 2 grote wanden naast de achterbank zit maar met 1 boutje vast. ( namelijk achter dat ronde klepje )
        Dan kan je best eerst de rugleuning van de achterbank verwijderen zodat je wat meer plaats krijgt, trek aan het koortje en laat deze naar voor vallen zodat je in de koffer kan, langs de wandzijde van de leuing zit precies een gleuf. Trek deze kant de leuning hard naar omhoog en deze zou vanzelf moeten loskomen. De andere kant zit niet echt vast, dit is een simpel asje van 10cm dat in de andere leuning overloopt, met wat draaien en keren zou je de rugleuning zo in je handen moeten hebben. Doe dit hetzelfde voor de andere kant.

        Ga dan uit even terug uit je adam en ga voor het open portier staan, na de zwarte deurdichting tegen de grond zit er een plastiek kapje dat vanachter in de auto naar vooraan loopt. Deze kun je naar boven trekken en komt ook direct los. Dit is zo voor beide kanten. Daarna kunnen we weer aan de slag met de grote panelen.

        Het is gewoon proberen met je vingers tussen het raam en de wand te geraken en deze naar je toe te trekken. Deze zou er redelijk gemakkelijk moeten afkomen! Het kan zijn dat je tijdens dit te doen zwarte vegen achterlaat op het kapje waar de gordel door heen gaat, dit kan je achteraf gewoon afkuisen zonder dat je er nog iets van ziet! Eens de wand eraf is kan je beginnen met het leggen van de bedrading. Je kunt deze al leggen tot aan het handschoenen kastje voor de passagierszijde en tot aan de pedalen voor de bestuurderszijde…

        Vooraleer je iets van de adapter of speaker plaatst, plaats je eerst het geluidsisolerende materiaal aan de binnenkant van deze ruimte… Ik had dit eerst niet gedaan en bij de eerste geluidstest was de bas en de resonantie zodanig hoog dat de muziek op niets meer trok! ik heb er ook voor gekozen om zonder versterkers of omvormers e.d. te werken dus voor mij was dit de enige oplossing. Eens dit geplaatst was, kon de adapter erin. Op de plaats waar je deze moet vastzetten zat geen bevestiging voor een schroef. ik heb dit simpel opgelost met een bout, een rondel en een borgmoer! Dan kan de speaker gemonteerd worden, eens dit gedaan is kan je alle panelen terug monteren.

        Nu zitten we nog met de bedrading, het demonteren van het dashbord voor aan de radio te kunnen is in dit filmpje goed uitgebeeld dus daar ga ik niet te veel woorden aan vuil maken :).
        https://www.youtube.com/watch?v=AetgLPGtX8U

        De bedrading zelf bevestig je langs da passagierszijde best met strapbandjes over het handschoenenkastje tot in het radiovak. Langs de bestuurderszijde ga je best mee met de kabelboom, achter de pedalen door naar het radiovak. Nogmaals, ik gebruik geen versterkers of omvormers dus bij mij gaat de bedrading rechtstreeks naar de intellilink(radio) . Ik had gehoopt dat het mogelijk was om hier rear speakers op aan te sluiten maar blijkbaar zijn deze uitgangen niet gebruikt/actief. Parrallel schakelen met de front speakers zou schadelijk zijn voor de radio.
        Omdat de weerstand van de front en rear speakers 4 Ohm zijn, zouden we de uitgangen maar belasten met 2 Ohm… wat resulteert in meer Stroom, wat oververhitting van je radio kan veroorzaken. Met uiteindelijk blijvende schade. Ik weet niet of deze daartegen bestand is omdat er maar heel weinig over terug te vinden is. Daarom het ik gekozen voor ze in Serie te schakelen. Dit verdubbeld de weerstand van 4 naar 8 Ohm en kan dus geen kwaad. Enkel ga je de radio iets harder moeten zetten om hetzelfde volume te verkrijgen.

        Al mijn verbindingen zijn gesoldeerd om de best mogelijke verbinding te verkrijgen. Na dit alles gedaan is moet je enkel nog wat met de equalizer spelen voor het gewenste resultaat te bekomen… Vermits de ruimte achter de rear speakers redelijk groot is, dient deze als grote klankkast wat bij mij al resulteert in een sterke bas. Daardoor heb ik deze in de instellingen wat naar omlaag geschroefd…

        Na een weekendje testen en proberen is dit het gene waar ik een goed resultaat mee verkregen heb!
        Voor de mensen die geïnteresseerd zijn naar het resultaat: https://www.facebook.com/arno.delaet/videos/1695222347423668/
        Ik hoop dat hier iets of wat duidelijk is. Als er nog vragen zijn… Altijd welkom! :agent :afro

        #18312425
        Shane_Astra_g
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 December 2012

          Geen foto’s :shock: :shock: Dan was je verhaal stuk interessanter geweest :kewlpics :jerry

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.