pinkerrelais blijft klikken na aanzetten contact

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen pinkerrelais blijft klikken na aanzetten contact

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256960
    calike
      Lid sinds:
      5 July 2007

      Hallo,
      heb gisteren in m’n D een digidash geplaatst, stekkers aangesloten zoals het zou moeten, alles meerdere keren nagekeken.
      Nu heb ik het probleem dat als ik het contact opzet, de relais van de pinkers maar blijft door klikken/zoemen
      Als ik het contact opzet zonder dat de teller aangesloten is, werkt de relais wel naar behoren.

      Ik had gedacht dat dit aan de hendel aan het stuurkolom zou kunnen liggen, maar vind het raar dat alles naar behoren werkt als de teller zelf niet aangesloten is…

      Ik ben even ten einde raad, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

      greetzz

      #18125693
      Aapje
        Lid sinds:
        1 January 2009

        Zelfde probleem had ik laatst met mijn corsa-a. Bij mij was er een zekering kapot.

        Het verwarmingsverlichtingslampje ging bij mij nmlk heel zwak branden, dus ik vermoed dat de massa / stroom over andere wegen dan begint te lopen. Wellicht dat iemand anders het kan verklaren.

        #18125694
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Let op, de Digiteller heeft losse knipperlampjes voor links en rechts, de Gewone teller niet.

          Als het goed is krijg je deze al los bij de teller, nu om 1 lampje aan te sturen, met de digiteller kan je hiermee links en rechts apart sturen.

          als dit niet goed zit kan je inderdaad een zoemend relais krijgen..

          Willem

          #18125695
          calike
            Lid sinds:
            5 July 2007

            Kan wel eens goed zijn dat dat de rede is, heb alles al duizend maal nagekeken…
            Hoe kan ik links en rechts appart laten sturen dan ? :hmmz

            mvg,
            Benjamin

            #18125696
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              meten is weten

              jouw lampje van je D gebruikt als het goed is zowel Links als Rechts voor het aansturen van het ene lampje

              als je links knippert is rechts te massa, als je Rechts knippert is links de massa.. zo gaat het lampje dus branden.

              als je al knipperen op de draden van de richting aanwijzer controle lamp gaat meten kan je meten welke links en welke rechts is.

              Deze sluit je dan juist aan de digiteller (even spoor volgen de printplaat) en dan moet het werken.

              Mocht het anders werken als hierboven (wat ook goed mogenlijk is bij deze oude opels, kan je het beste draden vanaf je knipperlicht hendel pakken

              Wel systeem je hebt kan je controleren op de volgende manier

              1: Zorg dat je auto zo staat dat je het buitenknipperlicht kan zien knipperen in de auto.
              2: sluit de oude teller even aan
              3: zet de richting aanwijzer aan op een richting
              4: kijk of het lampje aan gaat wanneer je lampje buiten brand of juist als je lampje uit is (om en om)..

              bij de laatste zal je draden vanaf je knipperlichthendel moeten trekken, en kan je probleem eigenlijk al verklaren.

              Willem

              #18125697
              calike
                Lid sinds:
                5 July 2007

                Ik heb net even bij de hendel gekeken, er zijn 3 aansluitingen:
                49aL (linkse pinker)
                49a (degene die naar het dachebord gaat)
                49aR (rechtse pinker)

                Ik heb wel niks doorgemeten, heb geen multimeter bij de hand.
                Hoe kan ik nu links en rechts appart laten lopen ? :hmmz

                #18125698
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  door draadjes van de 49L en 49R naar je teller te leggen, en deze aan de lampjes aan te sluiten, en dan de huidige knipperdraad apart leggen.. en aftapen..

                  Willem

                  #18125699
                  Aapje
                    Lid sinds:
                    1 January 2009

                    Zwart/groen en zwart/wit zijn de draden van de richtingen.
                    Daarop komt stroom zodra het knipperlichtrelaisje gaat werken.

                    Kortom, even kijken hoe die indicatorlampjes aangesloten zitten, maar waarschijnlijk heb je een fout gemaakt met de draad die naar de relais gaat. Deze is in de moderne auto’s aangeduid met een zwart/groen/wit draad (3kleuren combo) bij oudere auto’s met een zwart draad. Ik vermoed dat je dit draad hebt gezien als een stroom toevoer voor de tellerbak (contactstroom). Dan krijg je dit soort spookgrapjes nmlk. Daarom zei ik, kijk even of het lampje van de verwarming ook gloeit als je die relais hoort zoemen (beter niet te lang laten zoemen is niet goed voor z’n gezondheid).

                    En meten = weten, koop nou eens een multimeter benjamin heb het al 80 keer gezegd nu…. elke keer sluit je de boel maar aan en hoop je dat het werkt. Bij fouten krijg je zoiets als magische “rook” en dan is het kapot/einde oefening vaak.

                    #18125700
                    calike
                      Lid sinds:
                      5 July 2007

                      Ok Wim, bedankt! Zo meteen eens aansluiten, hopelijk is bij deze het probleem opgelost :)

                      #18125701
                      calike
                        Lid sinds:
                        5 July 2007

                        En het probleem is idd opgelost! :D
                        Bedankt voor de hulp.

                        mvg,
                        Benjamin

                        #18125702
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          No problem, mooi dat het werkt

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.