Piepend geluid bij draaiende motor

Forumindex Forums Modellen Mokka Piepend geluid bij draaiende motor

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18407933
    Landslake1960
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 February 2021

      In 2014 heb ik een nieuwe Mokka 1.4 Turbo gekocht. Na een jaar was er stationair en in lage toeren een piepend geluid te horen. Als de motor word uitgeschakeld blijft dit geluid nog even aan en gaat dan langzaam weg. Bij de Opel dealer  (Havik – Amsterdam) konden ze niets vinden: riem vervangen vervangen maar het helpt niet. Dit geluid is met de jaren erger geworden (onder de zelfde omstandigheden) Tot twee keer toe terug naar de Opelgarage geweest maar zij konden niets vinden. Ik ben naar verschillende garages geweest daar is van alles geprobeerd maar het probleem is niet opgelost. Wat wel opmerkelijk is dat als de riem verwijderd wordt het geluid is verdwenen. Naar de airco is ook regelmatig gekeken. Dit leverde ook niets op. Mijn overbuurman een autofanaat en technisch onderlegt, zegt dat het waarschijnlijk de waterpomp is. Maar alle garages waar ik ben geweest zeggen dat een defecte waterpomp of een waterpomp met kuren een ander geluid geeft.

      Binnenkort wil ik mijn auto inruilen. Hoewel hij mij nog nooit in de steek gelaten heeft ben ik bang dat het geluid nou niet bepaald bevorderlijk is voor de hoogte van de inruilprijs. Bovendien zou ikzelf ook zeer wantrouwig worden als ik een gebruikte wagen zou willen kopen met hetzelfde piepende geluid.

      Zijn er mensen op dit forum die weten wat het hierboven beschreven euvel  (alsof er iets ronddraait en piept) zou kunnen zijn?

      (PS. Het heeft niets met de remmen/ remblokken etc. te maken. Die zijn allemaal al vervangen. Bovendien is het geluid ook te horen als de auto stil staat)

      Bij voorbaat dank voor uw reacties.

       

       

       

      #18407936
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Dus als de motor helemaal is gestopt met draaien blijft het nog even piepen?

        #18407939
        Landslake1960
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 February 2021

          Klopt, helemaal. Aan het geluid te oordelen blijft er iets ronddraaien.

           

          #18407944
          Koffie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2019

            Wie weet de aircopomp, die is door middel van een koppeling verbonden met de riemschijf. Het zou handig zijn als je die koppeling vast kan zetten en, terwijl je de motor afzet. Ik weet niet of dat gebeurt als de airco aan staat of dat die koppeling altijd vrij wordt gegeven als je de sleutel van contact haalt. Maakt het voor het geluid uit of je de motor stopt met de airco ingeschakeld of niet?

            Welke dingen zitten er nog meer op de riem?

            Als je de riem eraf haalt en alle riemwielen met de hand ronddraait, piept er dan iets?

            #18407968
            the-duke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2007

              Als de motor gestopt is, kan de aircopomp niet meer draaien.
              Ben niet zeker, maar heeft een 1.4 turbo geen elektrisch pompje wat enige tijd koelvloeistof door de turbo pompt nadat hij is stilgezet, om de turbo wat na te koelen en te zorgen dat de olie erin niet verbrandt op de heetste plekken ?

              Gr,
              The Duke

              #18407972
              Landslake1960
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 February 2021

                Dank je wel voor je reactie Koffie, de aircopomp is vervangen. Helaas, geen resultaat.

                mvrgr.

                #18407973
                Landslake1960
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 February 2021

                  Dank je wel voor je reactie Koffie, de aircopomp is vervangen. Helaas, geen resultaat.

                  mvrgr.

                  Landslake

                  #18407974
                  Landslake1960
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 February 2021

                    Bedankt Duke, dat weet ik niet. Ik ga het vragen bij de dealer! Bedankt voor de tip.

                    #18407980
                    22voeter
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 November 2018

                      Als die piep zich voordoet met de motor uit, moet je het zoeken in iets wat elektrisch word aangedreven, de koel fan kan nog even nadraaien (niet met dit koude weer).
                      Iets in de klimaatregeling kan nog bewegen, stelmotoren van de luchtverdeling. Of een processor koeler (ventilatortje) van een boordcomputer.

                      #18407991
                      the-duke
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2007

                        Er schiet me net nog iets te binnen. Het zou ook kunnen dat de laatste software niet is geïnstalleerd. Bij mijn Mokka is er ooit een update gedaan die te maken had met het airco-systeem.

                        De meningen verschillen maar hier https://www.cruzetalk.com/threads/buzzing-sound-after-turning-off-the-car.3384/page-11 staat o.a.:

                        “… Hey guys, I work as a mechanic for GM and possibly have a solution for this. I found a PI on my service info page which helps techs out for fixing cars. Does this describe your condition?????

                        “Some customers may comment on a buzz type noise after the vehicle has been shut off. The noise may be noticed with the A/C on and may last up to 10 minutes after the vehicle is shut off and most often is intermittent. The noise is similar to the sound of a reed valve emitting a fairly constant tone.

                        The air conditioning refrigerant solenoid valve is not consistently powered down at key off due to variation in drive cycle and emissions monitoring. When the solenoid is operating at a 50 to 60 PWM range and certain conditions are met at key off, it will continue to emit this buzz type noise until the system powers it down.”

                        If so, go to your dealer and see if you can get the HVAC control module updated with the latest software…”

                        Misschien goed om even bij je dealer te vragen of die update ooit is uitgevoerd op jouw Mokka.

                        Gr,
                        The Duke

                        #18408004
                        Landslake1960
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 February 2021

                          Geweldig 22 voeter en Duke, ik ga hiermee morgen meteen naar de dealer!!! Heel er bedankt!!, ik laat het weten wat het resultaat is.

                          mvgr.

                          Landslake

                           

                          #18550815
                          NanGer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 March 2024

                            Hallo Landslake 1960, ik zit met exact hetzelfde probleem waarschijnlijk. Heb jij inmiddels al een oplossing voor het piepende geluid bij jouw Opel Mokka 2014 Turbo?

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.