PC geheugen verdubbelen lukt niet helemaal

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia PC geheugen verdubbelen lukt niet helemaal

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268271
    KadAstra-EF
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      Hoi Medeforummers,

      Nu eens niet een vraag over onze Opels :jerry maar een vraag over mn PC king:

      Ik heb deze pc:

      Voorheen had ik er 1.024 GB geheugen in (2x 512 MB)

      Nu wilde ik dus mn geheugen verdubbelen door er een extra kaart erin te doen en zo te verdubbelen naar 2.048 GB.
      Als ik dat gedaan heb (1x 1.024 GB, 2x 512 MB) en ik start de pc opnieuw op dan start ie niet meer op. het scherm blijft zwart en de pc blijft stil (op de ventilator na)

      Haal ik er weer een kaart uit (1x 512 MB) en ik start m weer opnieuw op dan krijg ik dit:

      Hier moet ik blijkbaar iets doen maar wat ?????

      Als ik op F10 druk (save and exit) dan start ie opnieuw op en heb ik geen problemen meer.
      Maar ik heb nu 1.536 GB Geheugen en ik wil graag 2.048 GB hebben.

      Of kan het moederbord niet meer geheugen aan ?

      Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

      Rik :D

      #18254729
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Waarschijnlijk heb je twee verschillende snelheden memory in je pc zitten en pakt de snelheid van de snellen ipv de langzamen. Dus even kijken wat de snelheid is van de 512mb modules. En deze snelheid bij Memory Frequency opgeven. Mocht er op de module 667 staan dan kan het zijn dat de snelhed 166mhz moet zijn. staat er 800 op dan moet het 200mhz zijn.

        Langzame modules werken nooit sneller, maar snelle wel langzamer.

        #18254730
        ZakhooiTM
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 November 2013

          Controleer ook of de timings niet teveel afwijken, hier kan er ook wel eens ellende door worden veroorzaakt.
          En zet de eens CPU Speed op Auto, de computer zal dan via SPD te juiste snelheid bepalen.

          Verder moet je proberen om uit te sluiten dat een module niet helemaal lekker werkt, dit doe je door de module die eerder eruit hebt gehaald er weer in te zetten en de andere 512 module eruit te halen.
          Start de PC dan nog steeds dan weet je zeker dat de modules correct werken.
          Kijk wat er gebeurd als je de modules in andere slots zet.

          Mocht het allemaal niet helpen, kijk hier of er een BIOS update beschikbaar is :
          http://www.asus.com/nl/supportonly/P4PE-X/HelpDesk_Download/” onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18254731
          Makko
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 July 2007

            Volgens mij deelt Asus slot 2 en 3 het geheugen samen bij een dubbelzijde geheugen. Druk je daar extra geheugen in dan is slot 3 niet in gebruik.
            Enkelzijdig geheugen kan wel in 3 slots.
            Dus mijn advies is 2x 1gig.

            Lees dit maar eens door.
            http://www.manualowl.com/m/Asus/P4PE-X-TE/Manual/263329?page=22″ onclick=”window.open(this.href);return false;

            Laterzz..

            #18254732
            KadAstra-EF
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Fijn dat jullie vlot reageren, dan kan ik even wat ondernemen.

              Dit zijn in ieder geval de Geheugenkaarten:

              1.024 GB (de nieuwe dus)

              512 MB (zat er al in)

              en deze: 512 MB (zat er ook al in)

              Ik ga eerst met jullie tips aan de gang (Makko en ZakhooiTM)

              Haasje17: het frequentietabel gaat van 100 tot 230.

              #18254733
              theunm
                Lid sinds:
                29 June 2004

                moet je dit geheugen niet in setjes van 2 plaatsen

                #18254734
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Geheugen hoeft niet per se in sets van twee enkel als je dual channel wil moet dat vaak in een zelfde kleur slot.

                  De 1GB module is zelfs het langzamere geheugen. Memory is 333mhz de kloksnelheid in het bios hiervoor is dus 166mhz.

                  #18254735
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    @Makko wrote:

                    Volgens mij deelt Asus slot 2 en 3 het geheugen samen bij een dubbelzijde geheugen. Druk je daar extra geheugen in dan is slot 3 niet in gebruik.
                    Enkelzijdig geheugen kan wel in 3 slots.
                    Dus mijn advies is 2x 1gig.

                    Lees dit maar eens door.
                    http://www.manualowl.com/m/Asus/P4PE-X-TE/Manual/263329?page=22″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                    Laterzz..

                    Inderdaad, als je oude 512mb double sided zijn gaat het niet werken.

                    Wat je eens kan proberen is de volgorden van de modules wijzigen soms gaat het dan toch gewoon goed. En het bios updaten.
                    De chipset ondersteund het namelijk op andere mainboards soms wel.

                    #18254736
                    KadAstra-EF
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      Goed, met de laptob ernaast heb ik de volgende dingen geprobeerd:

                      – CPU Frequentie verschillende malen gewijzigt in 200, 166 Mhz en nog een paar andere getallen.
                      – CPU speed kan ik alleen veranderen van “manuel” in “2600 Mhz”.
                      Ik kan dan de CPU frequentie niet veranderen, die wordt dan geblokkeerd.
                      – Biosversie software is up to date, updaten niet nodig.
                      – Link van Makko inzake gebruik 3e slot, gedownload en doorgelezen wat van toepassing is.
                      – verder geheugenkaarten verwisseld in de sloten.

                      Kortom:

                      Ik mag niet klagen, ben van 1,0 GB naar 1,5 GB geheugen gegaan en de pc werkt merkbaar beter :thumb
                      Tip van makko is dus haast de enige oplossing: 2×1 GB geheugen erin en dan ben je klaar.

                      En inderdaad, in het 3e slot kan geen dubbelzijdige geheugenkaart is. Zo lees ik het ook tenminste.
                      (het kan wel maar pc start dan niet op)
                      dat doe ik dus wel elke keer nu.

                      dat zal het euvel wel zijn.

                      Rik :D

                      #18254737
                      Nessuno
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 July 2014

                        Het mixen van de snelheid en de timings van het geheugen maakt niet uit voor de hoeveelheid.
                        Het zal in het slechtste geval op de laagste snelneid en een timing van 2-2-5 gaan lopen.
                        In jou geval 166mhz (166×2=333mhz) (snelheid )
                        Je bent 333mhz en 400mhz aan het mixen je zal dus uit komen op 333mhz voor je geheugen snelheid langzaamste word aangehouden.
                        Je geheugen kan wel probleemloos langzamer,sneller dan waar het voor gemaakt is wil in sommige gevallen problemen veroorzaken!
                        Je processor heeft een automatische divder en zou gewoon op de goede snelheid moeten lopen.
                        Wat je kan proberen en wat windows zoiezo fijn vind is de grootste module eerst.
                        Dus eerst die van 1gb en dan die 2x 512mb.
                        Je zal dan dus de volgende config krijgen
                        1gb – 512mb – leeg – 512mb (sloten zijn vaak aan elkaar gelinkt net als de zuigers van een motor 1-3 / 2-4)
                        Dat het 3e slot evt geen dualsided dims ondersteund kan.
                        maar komt heel zelden voor (wil niet zeggen dat het dus niet voorkomt)

                        Info over je bord.
                        Manual kan je hier krijgen
                        http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=15&m=P4P800-X&os=&hashedid=AVphyjPQkcELAc9s
                        Asus P4p800-X
                        max 4gb supported.
                        max freq Ddr 3200 – 400mhz
                        Asus bordjes kunnen in sommige gevallen een beetje kieskeurig zijn kwa geheugen. (merk timings en snelheid)
                        Al zie ik aan de 2 512mb modules die je hebt niet echt iets bijzonders.
                        De 1gb module is wel weer zoals wij dat noemde een wokkie tokkie merk.
                        Andere 2 zijn samsung / hynix en twinmoss

                        weet je hoe snel je cpu is ?
                        Zie in het windows plaatje 2.6ghz staan klopt dit?
                        Met een locked multiplier van 13.(plaatje van het bios)
                        met een 100mhz fsb (x-ddr) 200mhz x13 = 2600
                        Cpu en geheugen zijn dus zoiezo van elkaar gescheiden.

                        Indien je het niet werkend krijgt doe even een brul,dan kijk ik even in mijn verzamel bak of ik nog iets heb liggen wat evt kosteloos jou kant op kan.
                        Tis nl niet echt spul wat ik normaal nog op de plank heb liggen ondanks dat ik heel veel spul op pc gebied heb :P

                        #18254738
                        WillemR
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 August 2014

                          Je kan ook eens proberen die 1 GB er alleen in te zetten eerst slot 1 dan in 2 en kijken wat hij zegt, kan je in ieder geval zien of het moederbord die 1 Gb wel goed herkent.

                          Als slot 2 en 3 gekoppeld zijn , zou je dus kunnen proberen in slot 1 512 in slot 2 1 gb en in slot 4 512 zetten.

                          Groet

                          #18254739
                          KadAstra-EF
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 July 2010

                            Ik heb (maar) 3 sleuven voor het geheugen.
                            In de eerste heb ik dus de grootste, de 1 GB.
                            In de tweede heb ik de 512 MB kaart erin.

                            Ik heb al geprobeerd om de volgorde te wisselen maar dat heeft geen effect.

                            Rik :D

                            #18254740
                            kaneelschep
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 November 2004

                              Dusssssssssssss Dit is nogal belangrijk voor jouw bord.
                              Volgens mij probeerde iemand dit al te zeggen. Maar misschien is het zo duidelijker.
                              Je hebt dus SS en DS dimm. oftewel singlesided en doublesided. Oftewel aan 1 kant chips of aan allebei de kanten van de dimm.
                              Niewere zijn vaak single sided en oudere sowieso double sided.
                              Dus kijk eens naar je dimms die je hebt. En kijk naar het schematje.
                              Waarschijnlijk is dit het probleem dat het niet goed gaat.
                              Dus je kan 3 dimms geburiken. MAAR ALLEEN als de 2’e en 3’e SS zijn! Dan kan er in de eerste een DS.

                              #18254741
                              KadAstra-EF
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                Ik ga het even bekijken.

                                Rik :D

                                #18254742
                                KadAstra-EF
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 July 2010

                                  Ik heb van de week 2x 1 GB erin gehad.
                                  De originele en de nieuw gekochte (via Conrad)

                                  Maar dat was geen success,

                                  Eerst wilde hij niet meer opstarten en bleef cd cd-speler maar lezen en bleef vervolgens hangen.
                                  Dus de oude 1 x 1 GB en 1x 512 MB er weer in.
                                  later moest ik de printer EN het geluid (boxen) weer opnieuw installeren omdat de pc ze “niet meer kon vinden”

                                  Ik ga een andere pc geheugen bestellen van 1x 1 GB DDR RAM.
                                  Het wil wel eens aan het merk liggen is mijn ervaring.

                                  Zijn jullie weer op de hoogte.

                                  Rik :)

                                  #18254743
                                  KadAstra-EF
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 July 2010

                                    We prutsen gewoon verder,

                                    Ik heb nu goed doorgepakt en nu 2x 1GB geheugen besteld.
                                    Ook extra goed de omschrijving en eigenschappen van het geheugen gelezen.

                                    Deze zijn nu net in huis en zitten nu in de pc.
                                    Voordeel van dezen zijn dat ze qua snelheid flexibel zijn, ze passen zich dus aan aan wat jij in de bios ingesteld heb.
                                    Nu heb ik 100 ingesteld maar kan ook 200 zijn, die probeer ik later even, eerst dit testen.

                                    Maar nu al merk ik verschil, pc is sneller op internet en opstarten van programma’s :D
                                    Geen foutmeldingen met opstarten en piepjes maar gewoon Windows XP opstarten en klaar is de PC.
                                    Ga je het geheugen nakijken dan draait ie mooi op 2 GB.
                                    Nu heb ik dus wat ik hebben wilde: van 1GB geheugen naar 2 GB geheugen.

                                    Tot nu toe missie geslaagd.

                                    Hier de verpakking van het geheugen:

                                    Rik :D

                                    PS:

                                    Ik wil Conrad.nl een groot compliment geven vwb hun garantie.
                                    Ik heb de 1GB, die ik bij Conrad besteld had, (die mn PC niet accepteerde) teruggestuurd maar dat is vlot en soepel verlopen.
                                    Keurig binnen 2 weken mn geld terug en opsturen was ook geen probleem :wors :wors :wors

                                    Ook wil ik de medeforummers die in dit topic meegedacht hebben, hartelijk danken, ik heb er echt iets aan gehad hoor want mn pc kennis is niet zo denderend.

                                    #18254744
                                    kaneelschep
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 November 2004

                                      :thumb

                                      #18254745
                                      turbo.d
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2013

                                        Nu nog ff upgraden naar Win7 en je kan weer beetje met de tijd mee. ;)
                                        Overigens; een moederbord en losse processor zijn ook niet eens zo heel duur kan je heel wat snelheidswinst mee halen.

                                        hoewel… moet je weer nieuw bijpassend geheugen scoren :cry

                                        gr
                                        Marcel

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.