Past dit op me radio?

Forumindex Forums Modellen Corsa Past dit op me radio?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236558
    dennis121
      Lid sinds:
      7 October 2009

      Hey!

      ik wou morgen is ff me oude speakers aansluiten in de corsa voor wat beter geluid!

      het gaat om deze boxen:
      http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages/ProductDetails.aspx?PID=GTO938″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      zijn erg fijn en werken super!
      Maar nu weet ik niet of het op mijn radio past :O heb standaard radio van na de facelift (corsa C uit 2005)

      Ben benieuwd! king:

      #17867444
      joop1970
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 September 2010

        Gewoon op de draadjes aansluiten en het werkt. Weet alleen niet waar je ze wil plaatsen, gok in de hoedenplank?

        Enige wat niet helemaal toereikend kan zijn is het vermogen van de radio. Als je de volume knop niet te ver opendraait is er niks aan de hand. (Anders kan je versterker/radio gaan clippen)

        #17867445
        dennis121
          Lid sinds:
          7 October 2009

          Yaah vandaar ook een beetje deze vraag hier :D
          heb echt geen verstand van ICE… weet alleen hoe het aangesloten moet worden enzo.. maar met de vermogens enzo weet ik niks.. :S

          zijn idd hoedenplank speakers!

          #17867446
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Joop: clipping gebeurt niet doordat de speaker te groot is voor de radio. Dat komt door je audiobron.
            Wat je de radio tegenwoordig ook voert, de gainlevels op de geluidsdragers (of dat nou FM radio, een CD/DVD, MP3 bestandje oid is) zijn veeeeeel te hoog. Dat is een trend en heeft te maken met het feit dat mensen gevoelig zijn voor het nummer dat het hardste klinkt. Die heeft dan relatief de meeste kopers. De hele psychobabbel zal ik achterwege laten, maar we houden het er maar op dat het negatief is voor je stereo en de effectieve geluidskwaliteit.

            kleine edit:
            Zet voor de lol eens een CD op uit de tijd dat CD’s nog iets nieuws waren. Zet dan eens wat moderns op en blijf van je volumeknop af.
            Je zal zien dat de moderne CD veeeeeel harder klinkt. Probeer dit het liefst eens met een origineel en een re-mastered versie, bijvoorbeeld van de Beatles (die zijn origineel 2dehands en nieuw goed verkrijgbaar).
            Dat verschil is tegenwoordig op elke muziekdrager zo. CD, FM radio, MP3, etc. Je hebt alleen geen vergelijkingsmateriaal dus je weet niet beter ;)

            Wat daardoor gebeurt is dat je bij elk willekeurig volumenivo eigenlijk constant de versterker aan het overdriven bent. Bij laag volume is dat niet erg, want dan heeft de versterker nog vermogen over. Zit je dichter bij maximaal volume, dan begint het oppeens te clippen.
            Dat gebeurt zonder uitzondering op elke stereo. Sommige kunnen alleen zo onmenselijk hard gezet worden dat je nooit ergens in de buurt wil komen van maximaal volume.

            Ik wil niet uitsluiten dat er niet zoiets bestaat als een te grote speaker trouwens, want een te grote speaker kan je stereo slopen, maar dan moet je wel erg je best doen. Een standaard compo setje zal echt niet zomaar je stereo slopen.

            Verder staat er op stereo’s vaak “4x50watt”. Is dikke onzin, want er zit 9 van de 10 keer een 10amp zekering in de achterkant.
            10amp * 12 volt is nog altijd 120 watt. Daar gaat nog wat af voor de aansturing (FM reciever/CD/USB stick/verlichting) en dan nog eens de efficientie van de versterkerunit die er in zit. Dan houd je misschien eens 60watt over voor je daadwerkelijke geluidsvermogen. Smeer dat over 4 kanalen en je hebt 15 watt per kanaal.

            Niet dat ik wil claimen dat dat weinig is trouwens, want echt puur audiovermogen geeft op 10watt al genoeg om een huiskamer te voorzien van muziek.

            Helaas laten fabrikanten vaak berekeningen en trucjes los op speakers en versterkers.
            Sowieso is er al het RMS en PMPO vermogen. Dat komt neer op constant vermogen en piekvermogen (gedurende een split-second).
            Daarbij wordt er 9 van de 10 keer gekeken naar wat de speaker fysiek aan kan, niet naar wanneer het geluid lelijk wordt.
            Reken daarom maar dat je 100watt RMS speaker misschien eens 30 tot 50watt aan kan zonder vervorming te geven.
            Vroeger werd dat dan ook als de lat gezien waar RMS vermogen ophield. Hier in de huiskamer staan 4 stuks 15watt speakers (van bouwjaar in de 70’s of 80’s, jaartje of 30 oud, toen m’n pa nog jong was) en die kunnen de halve buurt op stelten zetten. Ze gaan nooit harder als 20% hier…

            Goed, lang verhaal, maar het komt er op neer dat je prima die speakers kan kopen. Je sloopt er niks mee, en als je clipping hoort komt dat gewoon doordat je je stereo te hard pusht icm de gainlevels op je muziekbron.

            #17867447
            joop1970
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 September 2010

              Als je speakers veel meer vermogen aankunnen als dat de audiobron kan leveren gaat hij toch echt clippen, voeding van de audiobron trekt het niet en de sinussen worden afgevlakt.
              Probeer maar eens een originele opel radio op zijn max te zetten.

              Qua opgegeven wattages van fabrikanten ben ik het met je eens, dat slaat over het algemeen nergens op. Computerspeakers met 1500 watt gecombineerd vermogen!!!!

              Wat betreft 15 watt speakers die de halve buurt op stelt zetten, ligt ook erg aan de gevoeligheid van je speakers.
              Draai je bijvoorbeeld met Dynaudio (geleverd in VW ag auto’s tegen bijbetaling) heb je wel een dikke versterker nodig anders klinkt het nergens naar.

              Even on topic:

              Ik zou gewoon je speakers verkopen en betere deur speakers aanschaffen. Speakers vanaf je hoedenplank klink over het algemeen niet echt lekker.

              #17867448
              2e-c14nz
                Lid sinds:
                5 June 2009

                @ McKaamos, om heel eerlijk te zijn, vind ik dat je dit verhaal als ”sticky” moet maken in het ICE gedeelte, hier hebben heeeeeel veel mensen iets aan, top!

                #17867442
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Joop, dat is precies wat ik zeg. Je originele radio is in de traditionele zin best aardig afgesteld/samengesteld. Je probleem is het gain level van de audiobron. Pak maar eens een oude CD. B.v. een origineel van de Beatles, of een originele Metallica van de 80’s.
                  Je zal zien dat die originele stereo over het grootste deel van z’n bereik prima werk zal afleveren.

                  De vermelding van Watt op je speakers en versterkers slaat tegenwoordig inderdaad echt nergens meer op.


                  @2e-c14nz
                  : Dankje :) geef een modje maar een schop, misschien zetten ze het idd wel als sticky :)

                  #17867443
                  joop1970
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 September 2010

                    Dat klopt inderdaad, zelf mp3tjes kun je tegenwoordig met aardig wat decibel versterking branden.

                    #17867449
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      @joop1970 wrote:

                      Dat klopt inderdaad, zelf mp3tjes kun je tegenwoordig met aardig wat decibel versterking branden.

                      De CD waarvan ze geript worden zit die versterking al op. Ook op de FM radio wordt die versterking zo rechtstreeks over de radiogolven gegooid.
                      Er is tegenwoordig geen populaire muziek meer die er aan ontkomt.
                      Misschien dat het nog bij moderne uitvoeringen van klassieke muziek te pruimen is, maar zelfs dat betwijfel ik.

                      #17867450
                      AK-tuning
                        Lid sinds:
                        27 June 2011

                        ik heb dezelfde alleen een oudere versie gekocht bij mediamarkt (jou versie hebben ze ook voor 99 euro), met een 4-kanaals Crunch versterker (1600 watt) en een Crunch Subwoofer (1000 watt – 350 rms) met complete kabelset. dit heb ik gister aangesloten en kabels gelegd -> top geluidje! totaal prijs : 370 euro.

                        Gr

                        #17867451
                        dennis121
                          Lid sinds:
                          7 October 2009

                          ik heb iig de boxen al in de hoedenplank gekregen!
                          was ff passen en meten zonder mal >.<
                          mu is het enige wat ik nog moet fixen is dat ik die 2 achterspeakers loskrijg..

                          maar damn dat plastic zit vast en het is allemaal net te krap om je hand door dat gat te steken :P :P
                          morgen maar ff verder kloten >.<

                          #17867452
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            Draden zitten in de kabelboom bij je achterlichten ;) Rechts groen+groenzwart en links grijs+grijswit, zo uit m’n hoofd…
                            Pak je ze gewoon daar en knipt ze door. Heb ik ook gedaan bij de Corsa van m’n vriendin. draden verlengd naar de hoedenplank, paar stekkers er tussen gesoldeerd zodat de boel los kan wanneer de bank plat gaat.

                            #17867453
                            dennis121
                              Lid sinds:
                              7 October 2009

                              Klinkt als goed te doen dus :D
                              morgen maar hopen op goed weer en dan al dat plastic er maar is weg halen en de boel aansluiten!
                              en dan als het goed is in de loop van volgende week nieuwe uitlaat king: king:

                              word nog wat met mijn Ctje!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.