P0190 ook mogelijk door brandstof?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) P0190 ook mogelijk door brandstof?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344136
    Joseph_
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 April 2017

      Sinds eergisteren ging het lampje uitlaatgassen (motorblokje) branden bij draaiende motor.
      Sinds vandaag is dit uit gegaan (1e nog brandend) en vervangen door het motor-/versnellingsbakelektronica/starbeveiligings/storing-lampje (autootje met steeksleutel).

      Eind van de middag met behulp van OBD van een buurman de code P0190 Fuel Rail Pressure Sensor A circuit als enige (blijvende) fout vast gesteld.
      Nu heb ik googelend gevonden dat de brandstofdrukregelaaar een van de oorzaken kan zijn en die sensor in ieder geval niet eenvoudig is te verkrijgen is en best prijzig is om zomaar op te gokken.

      En met gokken bedoel ik dat ik mij afvraag of de fout misschien ook veroorzaakt kan zijn door (vervuilde) brandstof danwel het brandstoffilter?

      Toeval wil n.l. dat ik door omstandigheden enige tijd op 98 heb gereden (zit regelmatig in België en E10 is geen optie voor mijn blok).
      Eergistermiddag, ver in mijn reserve zittend, heb ik E95 in NL getankt (halve tank bij ander station dan gewoonlijk).
      Daarna maar een km of 6 naar huis gereden.
      Toen ik ’s avonds naar mijn werk moest kreeg ik al kort na wegrijden de 1e foutmelding (motorblokje permanent brandend).
      Die melding bleek al googelend op een heel scala minder “ernstige” problemen te kunnen duiden (waarbij o.a. een vervuild brandstoffilter werd genoemd).
      Gisteren alleen terug gereden van t werk en daarna wat tijd verdaan met zoeken naar de storing en het brandstoffilter…*

      Vandaag boodschappen moeten doen en op terugweg ging op gegeven moment het ene storingslampje (motorblokje) uit en het andere storingslampje (auto met steeksleutel) aan.
      Hierop na thuiskomst de ODB erop gezet (buurman was gisteren niet thuis) met dus de P0190 foutcode als resultaat.

      Sinds tankbeurt en nu zit 79 km. Heb dus max een km of 65 met storingsmelding gereden.
      (Neem aan dat het niet best is om te blijven rijden… moet t weekend natuurlijk net dienst hebben..).

      Eerst was eigenlijk ook niet veel op te merken op 1 keer bokken op moment van “afremmen” op motor (gas los).
      Nu heeft hij bij langzaam rijdend en begin optrekken “geregeld” een onregelmatige loop.
      Eenmaal op kruissnelheid merk je nog steeds niks bijzonders.
      Met behulp van servicemenu ook kunnen vaststellen (koelvloeistoftemperatuur) dat het niets met een al dan niet koude motor van doen heeft.

      Ergo kan het door vervuiling (denkend aan water) komen en heeft het zin om eerst het brandstoffilter te vervangen (plus brandstof af te tappen en te vervangen met die van ander tankstation) en die brandstofdrukregelaar schoon te maken (kan/mag dat en hoe dan)?

      *1. De truc met gelijktijdig rem/gaspedaal intrappen en dan contact aanzetten om de foutcode in km-display te zien werkt bij mijn uitvoering niet.
      Komt dat misschien door de keyless cq automaat optie (vtg op youtube was een met sleutel en versnellingsbak) danwel wat moet iets ik anders doen?
      2. Kon het brandstoffilter helemaal niet vinden, zag hem niet onder de auto thv de brandstoftank zoals op Youtube bij een 1.8 werd getoond.
      En ook niet in motorruimte waar ze kennelijk bij diesels zouden zitten.
      Dus wie het weet, waar zit dat filter bij een Zafira B 2.2 Cosmo (Z22YH) automaat van 2006?

      :help:

      #18344142
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Gezien je onderschrift ga ik er even vanuit dat je een 2.2 rijdt. In dat geval is waarschijnlijk je drukregelaar en/of brandstofpomp defect.
        Het zal niet aan de getankte benzine liggen, verschil tussen 98 en 95 maakt voor je auto niet zoveel uit, die rijd op beide prima.

        #18344159
        Joseph_
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 April 2017

          @ Haasje17
          Dank voor de reactie.
          Denk ook niet dat 95 of 98 aan de basis ligt maar sluit een vervuilde brandstof niet uit.

          Heb inmiddels m.i. degelijke informatie over de P0190 fout met een “werkbeschrijving” gevonden.
          Daarin wordt naast een slechte pomp, rail, sensor wel degelijk aangegeven dat een verstopt filter, of te weinig/geen brandstofaanvoer naast de bedrading het kan veroorzaken en uitgesloten moet worden.
          Ga dat verhaal begin volgende week uitlopen als ik vrij ben.

          Zou alleen heel erg graag weten waar ik het brandstoffilter moet zoeken.
          Heb van tank tot motor de leiding gevolgd voor zover deze zichtbaar/voelbaar is en ik zal wel scheel zijn :wacko:
          Zit die soms in de tank zelf en en moet je dan de hele tank met beplating (uitlaat ed) eraf halen om erbij te komen?
          Een brandstoffilter moet toch voor de pak zitten of vinden ze dat overbodige luxe bij Opel en plaatsen ze die niet danwel vervangen ze die niet bij regulier onderhoud?? Poosje te weinig aanvoer en ik snap dat die pompen zo vaak/regelmatig t loodje leggen…

          #18344160
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Die zit in de tank en is “normaliter” onderhouds vrij!

            Maar ik weet bijna zeker dat het daar niet aan ligt, zal de regelaar en/of pomp zijn.

            Heb hetzelfde bij mijne gehad.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.