Ophanging veranderen

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Ophanging veranderen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344116
    DaveAutocross
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 August 2010

      Hallo,

      Ik ben momenteel bezig met een project om een astra klaar te maken voor de autosport. Nu wil ik alleen graag af van de starre achteras en heb daarvoor al wat ideen op papier gezet om over te stappen op een onafhankelijke wielophanging achter. Nu zit ik alleen nog met wat vragen mbt. wielstanden en de stand van de schokbreker en zoek ik eigelijk iemand hier die mij daarin wat advies kan geben en eventueel mee wilt denken daarin.

      Het idee is eigelijk ontstaan omdat ik eerst gewicht wilde besparen door zelf een achteras te maken maar ik dacht als ik toch bezig ben wil ik hem het liefst onafhankelijk maken omdat dit voor de wegligging ook veel winst kan brengen mits het goed is gedaan.

      Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit project.

      Groeten
      Dave

      #18346109
      robert1701
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2005

        Er zijn in het Opel gamma toch modellen die onafhankelijke wielophanging hebben.
        Mijn oude Omega heeft dat ook. Plaats zo’n soort ophanging ander je wagen. Liefst niet met zo’n zware achterbrug.

        Hangt er ook vanaf hoever je wiel op en neer moet kunnen.
        Op circuit zal dat niet zoveel zijn, maar in de autocross zal dat wel niet te min zijn neem ik aan.

        Als je ook bij andere merken gaat kijken, is de kans natuurlijk groter dat je vindt wat je nodig hebt, of is dat niet toegestaan of niet wenselijk?
        De oude BMW 316 E21 die ik gehad heb, had achteraan zo’n onafhankelijke ophanging met zo’n vering met shocks ineen. Dat leek wel op een uit de kluiten gewassen achtervering van een Honda Camino. Zelf stock zijnde, heb ik met dat wagentje door de bochten gescheurd dat het niet mooi was.
        En zo’n cross of race vering kun je wel los en in alle “geuren en kleuren” krijgen. Meestal nog instelbaar ook.

        #18346166
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Wat wil je ee mee bereiken? Een voorwielaandrijver haalt haast niks aan wi st uit betere achteras geo. Vergeet niet dat haast alle ‘onafhankelijke’ assen weer afhankelijk gemaakt worden met een dikke stabilisatiestang. Daarnaast geven ze vaal meer dynamisch camber. Een starre as is wat onder een C Kadett zit, maar een Astra as is heel flexibel tussen beide kanten, op een goede manier. Rijtechnisch is het voor onder een dergelijks auto amper te verbeteren.

          Wil je verbetering zou ik eerder de plaatsing en constante van de veren aanpassen, goede schroefset er op die lekker ver naar achter zit, liefst in lijn met de as, zodat hij meer 1:1 wordt.

          Met onderstel aanpassingen trek je al snel een heel blik wormen open, ik zou er eens goed over nadenken en simuleren met vsusp of betaalde software voor je er de zaag in zet.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.