Opel Zafira C koppelen TPMS-sensoren

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Opel Zafira C koppelen TPMS-sensoren

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269639
    Schummie
      Lid sinds:
      20 December 2014

      Mijn Zafira C Tourer van december 2014 is voorzien van de met ingang van november 2014 verplichte TPMS op de banden. Ik heb winterbanden met sensoren besteld bij Opel, ook voorzien van die bandenspanningssensoren.
      Nu staat in mijn instructieboekje dat de banden via een koppelingsprocedure met inleergereedschap gekoppeld moeten worden. Volgens de medewerker van de garage koppelen ze zelf.
      Over een paar dagen weet ik wat klopt, want dan zet ik de winterbanden erop. Maar wellicht weet nu al iemand het juiste antwoord. Het lijkt me namelijk erg onhandig om telkens als ik de winterbanden voor zomerbanden wissel, ik naar de dealer moet om de sensoren te laten koppelen.

      #18265448
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Mijn nieuwe Astra ST heeft ook bandenspanningssensoren terwijl ik er niet achter gevraagd had. Momenteel heb ik men winterbanden gemonteerd en die waren nog niet voor zien van sensoren. Ik heb aftermarket gekocht op ebay en deze laten installeren. Ze hebben alleen de sensoren éénmalig moeten inleren en daarna herkent de wagen ze automatisch. Zal bij de originele ook zo zijn.

        #18265449
        Schummie
          Lid sinds:
          20 December 2014

          Maar als je straks je zomerbanden weer plaatst, moeten die sensoren van de zomerbanden opnieuw in geleerd worden.
          Als dat steeds bij de dealer moet gebeuren is dat wel vervelend.

          #18265450
          Opel_Bjorn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2008

            Nee, de wagen herkent ze automatisch als ze onder de wagen staan. De sensoren moeten slechts éénmalig ingeleerd worden en daarna blijft de wagen ze herkennen.

            #18265451
            juruca
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 January 2005

              Ik heb begrepen dat het nieuwe systeem sinds bouwjaar Jul 2014 twee sets kan onthouden(inleren)

              Dus een zomer- en winterset zou geen probleem moeten zijn.

              Anders zou het wel heel vervelend worden…

              #18265452
              Schummie
                Lid sinds:
                20 December 2014

                Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het werkt zoals jullie zeggen.
                Volgens de handleiding zou ik ze zelf opnieuw moeten laten koppelen als ik bijvoorbeeld de banden van voren naar achteren zou wisselen.
                Misschien is de handleiding niet helemaal up-to-date met de laatste systemen of updates. Ik laat het weten wat er gebeurd als ik de winterbanden eronder zet.

                #18265453
                Opel_Bjorn
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 May 2008

                  Als je de banden wisselt van voor naar achter dan moet je wel programmeren anders klopt de weergave op u scherm niet meer.

                  #18265454
                  juruca
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 January 2005

                    Bij het systeem van voor Jul 2014 maakte het niet uit of je wielen van voor naar achter verplaatste, dit werd automatisch herkend, hoe begrijp ik nog steeds niet :???:
                    Dat heb ik zelf mee gemaakt met m’n astra j.

                    Als het werkelijk bij het nieuwe systeem zo werkt dat je naar de dealer moet voor een wisselling van voor naar achter…. :(

                    Hiermee gegeneren ze weer een stukje onderhoud(werk) wat je normaal zelf zou doen….

                    Zo wordt je steeds meer afhankelijk van de dealer zeker nu bandensensoren verplicht is op nieuwe auto’s.

                    Maar je kan nog steeds zonder bandensensoren rijden, net als vroeger, gewoon zelf meten.

                    #18265455
                    Opel_Bjorn
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 May 2008

                      Maar dan wel met een oranje lampje op je dashboard en een melding op je BC. Ik zou nooit TPMS sensoren besteld hebben omdat ik vind dat die dingen alleen maar tot kosten kunnen lijden. Maar tot men grote verwondering zaten ze er standaard op. Dus men eerste grote kosten heb ik al mogen maken voor die krengen. 4 sensoren (aftermarket) voor de winterbanden voor 300€ (incl programmatie en montage en programmatie)

                      #18265456
                      Bertram2510
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 February 2013

                        bij monteren van de tpms sensoren, neem je een scanner en scan je het signaal van een huidige sensor uit.
                        vervolgens kun je dan je nieuwe sensor programeren dat deze hetzelfde signaal geeft.
                        dat gebeurd allemaal met die zelfde scanner
                        als je dat dan bij alle wielen doet, en je noteert op de velg of de band waar die afkwam, kun je ze zo wisselen.
                        hoeft niet perse bij een dealer, kan bij een moderne garage of bandenboer die deze apparatuur heeft

                        #18265457
                        Schummie
                          Lid sinds:
                          20 December 2014

                          Bedankt weer voor de reacties,

                          Het kan nog zijn dat er op de winterwielen sensoren zitten die zichzelf inleren. Dan gaat na ongeveer 10 minuten rijden het waarschuwingslicht uit. Dat zou het mooiste zijn, als dit type sensoren op zowel de zomer, als de winterbanden zitten. Dan zou je ook de banden van voor naar achteren kunnen wisselen zonder de garage te bezoeken.
                          Ik doe dat meestal rond de 30.000 km. Vervolgens vervang ik dan rond de 60.000 km alle vier de banden tegelijk. Het profiel is dan tussen de 2,5 en 3 mm. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het merk banden en de rijstijl.
                          Is zo’n scanner trouwens duur. M.a.w. is zo’n aanschaf als particulier te overwegen.

                          #18265458
                          Bertram2510
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 February 2013

                            prijzen die ik zag varieren sterk, tussen de 450 tot over 1000 euro.
                            dit zijn van merken als alcar, autel en snap on
                            dit zijn prijzen die ik gezien heb, zullen vast op internet andere merken worden aangeboden

                            #18265459
                            Opel_Bjorn
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 May 2008

                              Bij de dealer kosten ze 80€ per stuk toen ik er achter vroeg. Ik heb op ebay deze set gekocht

                              http://www.benl.ebay.be/itm/4x-TPMS-Reifendrucksensor-RDKS-433-Mhz-Opel-Astra-J-01-2009-05-2014-/331360115067?pt=Auto_Felgen&hash=item4d269a197b

                              maar als het puntje bij paaltje kwam dan zijn die bij dealer bijna even duur. Bij de ebay prijs moet je nog montage en programmatie bijtellen. Dus volgende keer bestel ik ze gewoon bij de dealer.

                              #18265460
                              Schummie
                                Lid sinds:
                                20 December 2014

                                Bij mijn dealer moet ik € 70,- per sensor betalen. Ik moet later op mijn factuur nazien hoe de specificatie is als het gaat om de winterwielen.
                                Ik heb een prijs inclusief banden, velgen, wieldoppen, ventielen, montage en balanceren. Kortom gereed om mee te rijden.

                                #18265461
                                juruca
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  16 January 2005

                                  Hier nog een tool :D

                                  http://www.ebay.de/itm/261324228151?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  #18265462
                                  Schummie
                                    Lid sinds:
                                    20 December 2014

                                    De originele Opel sensoren staan op de factuur voor € 52,- inclusief BTW.
                                    Zodra ik de banden op de auto zet, moeten de sensoren van de winterbanden 1 maal geprogrammeerd worden door de dealer.
                                    De zomerwielen en winterwielen moeten wel door mij gemarkeerd worden, zodat bij het terugwisselen de zomerwielen weer op dezelfde plek komen.
                                    Het bandenspanningssysteem herkent dan dus zowel de zomer, als de winterbanden.
                                    Wel moet er herprogrammeren plaatsvinden als ik de banden van voor naar achter zou verplaatsen.

                                    #18265463
                                    juruca
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      16 January 2005

                                      Ok, bedankt voor het berichtje….

                                      Het is dus precies zoals ik al begrepen had.

                                      Alleen jammer dat je zelf niet meer kan wissellen van plaats…

                                      Kan natuurlijk wel maar dat moet je dan ff onthouden :D

                                      #18265464
                                      bsquare101
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 April 2015

                                        Mijn Cascada is geleverd met winterbanden + tpms (okt 2014). En de zomerbanden zijn op de velg gemonteerd bijgeleverd. Na zelf monteren van de zomerbanden moest uiteraard de tpms ingeleerd worden. Ik hoop dat zoals hier wordt aangegeven dat bij montage van de winterbanden (op de juiste plaats) de tpms wordt herkend. Volgens mijn garage (in Zwitserland) moet dat telkens opnieuw gebeuren. Afhankelijk van de kosten (hoog in CH) wordt het interessant zelf een New Tire Pressure Monitor Sensor TPMS Activation Tool aan te schaffen.

                                        #18265465
                                        Chris88
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 February 2015

                                          Björn. Waar en hoeveel was jij kwijt om de tmps sensoren te laten monteren?

                                          Offerte Opel dealer 350 – 425 euro

                                          EBay 160 euro 4 stuks exc montage

                                          #18265466
                                          bsquare101
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 April 2015

                                            @bsquare101 wrote:

                                            Mijn Cascada is geleverd met winterbanden + tpms (okt 2014). En de zomerbanden zijn op de velg gemonteerd bijgeleverd. Na zelf monteren van de zomerbanden moest uiteraard de tpms ingeleerd worden. Ik hoop dat zoals hier wordt aangegeven dat bij montage van de winterbanden (op de juiste plaats) de tpms wordt herkend. Volgens mijn garage (in Zwitserland) moet dat telkens opnieuw gebeuren. Afhankelijk van de kosten (hoog in CH) wordt het interessant zelf een New Tire Pressure Monitor Sensor TPMS Activation Tool aan te schaffen.

                                            Helaas onthoudt het systeem de winterbanden codes niet. Dus na elke wisseling (zelf gedaan) opnieuw inleren.

                                            #18265467
                                            Opel_Bjorn
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              4 May 2008

                                              Goh, dat was iets van een 20 euro denk ik, maar ik had ook ineens nieuwe banden besteld. Was bij banden Boons in Balen.

                                              En inderdaad, ze hebben het weer zo gemaakt dat je bij elke wissel de sensoren moet laten programmeren……. :swear ik dacht eerst ook dat hij ze na 1 programmatie zou herkennen maar niks is minder waar

                                              #18353704
                                              Stoffel07
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 November 2010

                                                Ik heb dit weekend de zomerbanden weer terug gelegd op mijn Zafira van 2017. De winterbanden moesten in november (eerste keer) worden ingeleerd. Maar de BC onthoudt de zomerbanden niet en deze moesten dus opnieuw worden ingeleerd. Daarvoor heb ik via Aliexpres een inleertool gekocht. Kostte €10,12 en was met twee weken in huis. Werkt feilloos.

                                                #18353705
                                                bsquare101
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 April 2015

                                                  @Stoffel07.

                                                  Heb je een bestelnummer en adres voor me? Ik moet via NL bestellen, omdat meestal niet naar Zwitserland wordt geleverd.

                                                  #18353725
                                                  pjotter
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    21 November 2013
                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.