Opel Zafira A loopt niet goed

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Opel Zafira A loopt niet goed

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18458395
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Goedendag allen,

      Ik heb een Opel Zafira A (Z18XE automaat) waar van de motor niet goed loopt.
      Zo nu en dan, loopt hij even goed en begint dan weer te schokken (loopt wel op 4 cilinders).
      Na een grote beurt en nieuwe distributieriem, is deze ellende begonnen.
      De timing is na gekeken en 100 procent op tijd.
      Ook de LMM hebben we al vervangen, en andere gasklephuis.
      De foutcode die steeds op duikt, is P0170.
      Ook zit er een originele lambda in, en deze pingelen ook.
      Waar ik vandaag achter ben gekomen, is dat zonder de Evap, de foutcode P0170 niet komt, dan heb ik P0443.
      Ook zijn de bougies vervangen en andere bobineblok, hij blijft steeds het zelfde doen.
      Ook hebben is de computer vervangen.
      Ik zit echt met een raadsel van wat hier gebeurd is.
      Misschien dat iemand hier weet, wat er aan de hand kan zijn.

      Alvast bedankt voor alle hulp.
      Mvg, Marco

      #18458420
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        LMM, doe maar aub de originele terug, zeker heb je een imitatie besteld.

        Twee opties, evap klep open of slang achter gasklephuis los gemaakt.

        Anders, komt langs, ik ken deze motor / bak combinatie wel.

        #18461146
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Hier op het forum heeft iemand met de naam Liviu mij ooit goed geholpen.

          Het bleek dat motorsturingscomputers vaak kapot gaan op de ingang van de lambda sensor.

          Hij heeft toen een oude motorsturingscomputer uit een Omega van de sloop gehaald en die aan huis in de Zafira geplaatst.

          De deal was:

          1) Als het wisselen van de computer niets uitmaakt betaal ik 75 euro voorrijkosten/diagnosekosten (eigen voordeel: dan weet ik zeker dat dat het probleem niet is, en laat ik mij niet gek maken door een garage die er voor vele honderden euro’s een nieuwe in zet, terwijl dat totaal niet nodig is)

          2) Als het wisselen het probleem oplost betaal ik de computer. (Liviu was er zeker van dat dit het was. Het kwam wel vaker voor bij allerlei mensen die “alles al geprobeerd hadden”) (Eigen voordeel: Kost veel minder dan een nieuwe bij de garage)

          Hoe het afliep: In 30 minuten was het opgelost. Rijdt nu al weer 10 jaar (of zo) totaal probleemloos.

          Mijn vermoeden van destijds: Zafira computers gebruiken goedkopere bonddraden voor de chips en hadden wat “beginnersproblemen”. Omega’s gebruiken nog gewoon ouderwetse bonddraadjes van degelijk 100% puur goud.

          Advies: Stuur Liviu eens een persoonlijk bericht.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.