Opel Zafira A 2002 snelheids meter werkt niet

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Opel Zafira A 2002 snelheids meter werkt niet

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359397
    Zafira_A_2002
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 July 2018

      Beste,

      Ik heb een Opel Zafira A uit 2002 waarvan de snelheids meter niet werkt. De toerenteller en het brandstof niveau werken wel. De unit is vervangen en de abs sensor links voor geeft signaal af. Wat kan dit zijn? Er zijn geen out codes met uitlezen.

      #18359416
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Meestal defecte abs unit.

        #18359423
        Zafira_A_2002
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 July 2018

          Bedankt Haasje.
          Mij is niet helemaal duidelijk hoe de snelheidsmeting technisch in elkaar zit. Ik lees bijvoorbeeld over abs sensoren en speed sensoren. Is dit hetzelfde? Of aparte sensoren. Zijn er dan per wiel twee sensoren aanwezig? Links voor? Wat is de relatie met een abs unit? De ecu heeft ook een functie hierin neem ik aan? Ik zie ook de term speed signal cable voorbij komen. Waar zit dit aangesloten en wat is de functie. Is er ergens een plaatje met uitleg?
          Sorry voor de vele vragen. Ik ben beginner :-)

          #18359432
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Bij het model wat jij hebt word de snelheid van verschillende abs sensoren naar de ABS computer gestuurd.

            Deze stuurt het gemiddelde van de signalen door naar de andere computers zoals tellerklok, motor ecu enz.

            #18359440
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Alleen links voor sensor data ga naar teller (met Abs module tussen).

              #18359446
              Zafira_A_2002
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 July 2018

                Bedankt heren. Klopt het dan dat de abs unit 1 ‘ blok’ is waarin zich de pomp en de regel unit bevind? En dat deze zich onder de koel vloeistof voorraad unit bevind? Zo te zien zijn er zes hydraulische aansluitingen? Bij vier wielen. WAar dienen de andere twee voor? Een deel van de stekker welke aangesloten zit gaat dus O.a naar de kilometer teller?

                #18359450
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Je kunt de abs unit al tijdend uitlezen dan zul je zien dat je 4 verschillende snelheden ziet. Als je dat ook doet in bijvoorbeeld de motor ecu moet daar ook ergens de snelheid te vinden zijn. Is deze 0 km/h bij rijden en die van de abs unit wel juist en die in de tellerklok bijvoorbeeld ook niet aanwezig is de kans groot dat de unit stuk is maar het kan ook zijn dat er ergens oxidatie / breuk in de kabelboom zit.

                  #18359465
                  Zafira_A_2002
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 July 2018

                    Bedankt Haasje. Ik neem dan aan dat er een connector tussen de bestaande connector en de abs unit geplaatst moet worden?

                    Een andere vraag is hoe het zit met de vier kabels welke van de abs sensoren afkomen. Op de abs unit zit maar 1 connector. Zit er ergens nog een verdeel unit? Vrgr peter

                    #18359507
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Ik begrijp niet geheel wat je bedoelt, met een opcom kun je m gewoon tijdens rijden uitlezen en alle signalen zien. Er is maar 1 enkele stekker .

                      #18359521
                      Zafira_A_2002
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 July 2018

                        <p style=”text-align: left;”>Bedankt Haasje. Wat je bedoeld is waarschijnlijk de uitlees aansluiting tussen beide voor stoelen. Wat is bedoel is de kabels welke van de abs sensoren vandaan komen. Deze zullen op een gezamenlijk punt uitkomen neem ik aan? Op de abs unit zit maar 1 connector. Dus zal er ergens een verdeel punt aanwezig zijn? Opcom ken ik nog niet. Daar moet ik induiken. Bedankt voor je moeite Haasje</p>

                        #18359585
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          De kabels lopen allemaal gescheiden van elkaar naar de stekker.

                          #18359616
                          Zafira_A_2002
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 July 2018

                            Bedankt Haasje. En vanaf de connector op de abs unit loopt er weer 1 terug naar de kilometer teller?

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.