Opel Zafira 2006: Brandstofpomp defect incl metaaldeeltjes

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Opel Zafira 2006: Brandstofpomp defect incl metaaldeeltjes

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18385520
    wtkoster
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2020

      Beste forumleden,

      Ik hoop dat ik hier terecht kan voor goed advies of ideeen. Ik heb namelijk een Opel Zafira 2.2 automaat uit 2006 met 220.000km op de teller.
      Deze kreeg tijdens de terugreis van vakantie een storingsmelding en verlies van vermogen, topsnelheid was vanaf dat moment 30km/h en een naar benzine-ruikende uitlaatgas.
      Bij een officiele Opel-garage in Duitsland diagnose laten stellen en deze was als volgt:
      P1191 Symptom 5A
      P1191 Symptom 52
      P0303 Symptom 01
      Conclusie: Brandstofpomp defect, echter zaten hier volgens de monteur metaaldeeltjes in waardoor het hele hoge druksysteem vervuild zou zijn. Kosten voor de reparatie bij de Opel-dealer lagen hoger dan de auto nog waard zou zijn dus besloten de auto naar huis te laten brengen door de verzekering.
      Nu staat deze dus weer thuis voor de deur en zit ik een plan van aanpak te verzinnen om hem zelf te repareren. Ik heb zelf een autotechniek achtergrond, dus durf me hier wel aan te wagen.
      Ik vroeg me alleen af of iemand ervaring heeft met een soortgelijk probleem en dat met name met die metaal deeltjes die uit de pomp zijn gekomen? En hoe dit op te lossen? Bv eerst de pomp vervangen en daarna pas het volgende onderdeel dat vervolgens door deze deeltjes kapot zou gaan. De kans bestaat tenslotte dat de metaaldeeltjes (nog) geen schade hebben aangericht. Of toch maar alles gelijk vervangen of preventief schoon maken?
      En waar kan ik het beste een vervangen pomp halen zonder de hoofdprijs te betalen die een dealer vraagt?
      Ben erg benieuwd naar jullie tips en advies.
      Daarvoor alvast mijn dank!

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.