Opel Vivaro 2018: Controleer inspuitsysteem

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Opel Vivaro 2018: Controleer inspuitsysteem

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18503547
    Bo222
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2023

      Beste lezers,

      Ik ben als startende ondernemer al ca. een half jaar met mijn werkbus van garage naar garage aan het rijden met flinke problemen die blijkbaar niemand opgelost krijgt en me inmiddels zoveel tijd en geld kosten dat ik niet meer weet hoe lang ik dit nog vol kan houden.
      Hopelijk vind ik via deze weg een antwoord of een richting om naar toe te gaan.

      Op het gebied van auto’s ben ik nogal een leek maar ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven.

      In de zomer (half jaar na aankoop) kreeg ik opeens afwisselend de foutmeldingen “controleer inspuitsysteem “ en “controleer luchtverontreiniging “.
      Hier ben ik mee naar een garage gegaan en deze hebben de melding gewist en geconcludeerd dat er geen adblue verbruikt werd.
      Advies was naar een diagnose-garage te gaan voor verder onderzoek.
      Daar hebben ze een pijp naar een sensor vervangen die verstopt zat en een software-update gedaan.
      De melding was een aantal weken weg en toen kwam die weer.

      Vervolgens naar de opel-garage gegaan in Duitsland en hun hebben na meerdere onderzoeken de roetfilter vervangen.
      Na een paar dagen kreeg ik weer de foutmeldingen en dit keer bleken het brokstukken van het oude roetfilter te zijn die in de uitlaatdemper waren geschoten en die demper is toen ook vervangen.

      Dit is een maand of 3 goed gegaan en 3 weken geleden kreeg ik weer de meldingen en was mijn olieverbruik opeens zeer hoog, dit was nooit geweest van tevoren.
      Opel kon het probleem niet vinden waardoor ik naar een lokale garage ben gegaan die concludeerden dat de turbo kapot was (schoepen deels afgebroken maar geen schade aan de motor en flink wat oliesporen er langs af) en er zat flink wat sludge in de slangen.
      Ook zat mijn nieuwe roetfilter (3 maanden oud) weer helemaal vol.
      Deze is opgestuurd om te reinigen maar was te vervuild om te reinigen dus daar moest weer een nieuw binnenwerk in.
      De turbo en alle vervuilde slangen zijn inmiddels ook vervangen.

      Gisteren heb ik de bus eindelijk na 3 weken mogen ophalen en vanmorgen kreeg ik weer de melding “controleer inspuitsysteem” na een schamele 60 km te hebben gereden ermee.
      Vandaag maar weer terug naar de garage..

      Ik hoop van harte dat iemand dit probleem herkent en me kan zeggen hoe dit op te lossen is want het is financieel en planningtechnisch bijna niet meer te doen voor me..

      Alvast bedankt!

      Bo

      #18503716
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Valt zo weinig zinnigs over te zeggen.

        Foutcodes kunnen al wat meer zeggen, een aantal zaken bij deze bussen kunnen opgelost worden d.m.v herprogrammeren/updaten van rekeneenheden.

        #18543379
        Richard Houtenbos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 August 2023

          Hoi ik heb ook het zelfde probleem is het bij jou al opgelost graag hoor ik het van jou
          Afz richard

          #18547961
          VAN BELLE Jean Marc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 April 2015

            Denk dat je Adblue versus softwareversies van de turbo elkaar tegenwerken op een of andere manier. Zo te zien ben in de eigenaar van een van de gelukkige wagens die ik speciaal kocht net VOOR Adblue verplicht werd. Geen turbo’s, veel zo’n medingen als hierboven gehad maar altijd kunnen oplossen (grote toevoerbuis is misschien aan vervanging toe, zo’n 120 EUR, als je wil kom ik eens langs om je die te tonen nadat de PC van Opel zowel in Bulgarije als in België advies gaf alle radiatoren en intercooler te vervangen maar mijn intuïtie de juiste wasen beide garages gelukkig waren met mijn persoonlijk nazicht). +je

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.