Opel Senator 3.0 E 1985

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Opel Senator 3.0 E 1985

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #18360075

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Hallo, ik heb afgelopen zaterdag een opel senator 3.0 E gekocht. Op de terugweg hebben we een probleem gehad onderweg. We hebben op het einde van de rit ( 200 km ) de auto op de staart getrapt en toen we kort daarna bij het stoplicht stonden begon de auto naar olie te stinken en er kwam heel veel rook onder de motorkap vandaan. Toen we de motorkap omhoog deden zagen we dat het hele blok onder de olie zat, deze is op het uitlaatspruitstuk gekomen dus vandaar de rook. De olie kwam uit de olievuldop. Te veel carterdruk dus… Ik heb al geprobeerd om het blok te reinigen van binnen met Lindemann olie toevoeging, maar ik merk weinig verschil. De carterdruk is er niet veel minder van geworden. Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om de carterdruk zo laag mogelijk te krijgen zodat ik niet weer stil sta onderweg. Groeten Abbink

    #18360081

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Het slangetje tussen de kleppendeksel in de inlaat schoonmaken en doorblasen.

    Anders lijkt mijn nieuwe compressie veren om de zuiger zetten.

    #18360094

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Daar heb ik als eerste maar gekeken en deze was gewoon schoon. Heb de olie gister vervangen en met het starten daarna kwam er olie uit het olie filter ( deze nieuwe zat er gewoon niet goed op ) en de nieuwe olie was al pik en pik zwart. Iemand een idee over wat ik het beste kan doen?

    #18360098

    Arv
    Participant
    • Topics 11
    • Reacties 72
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 October 2006

    Misschien is het handig om de compressie van de cilinders te meten. Teveel carterdruk wijst idd op versleten compressie zuigerveren denk ik. Als je ziet dat de compressie in 1 of enkele cilinders te laag is, dan zullen daar de zuigerveren versleten zijn. Vervangen is best veel werk en prijzig. Misschien is het dan sneller en goedkoper om een ander blok te kopen en in te bouwen.

    #18360099

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Moet het hele blok eruit dan als deze vervangen zullen moeten worden? En moet de kop weer gevlakt worden?

    #18360101

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Het blok uit de auto halen werkt wel het mooiste.

    Kop vlakken hoeft niet perse, kop en onderblok schoon scheuren is kan voldoende zijn.

    Echter redeneer ik als je toch bezig bent doe het dan direct goed en laat je kop en enveuteel je onderblok vlakken.

    Neem dan direct ook de geleiden blokken van de distirbutie mee.

    Onder de streep zou een andere motor blok kopen en inbouwen goedkoper zijn.

    Echter weet je dan niet wat je koopt.

    Als je dit blok laat reviseren weetje zeker dat hij weer twee ton mee kan. (mits er me beleid wordt mee gereden.)

    #18360102

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    In de kleppen deksel zit een staal wollen filter die voor het gat zit waar de slag van de carter ontluchting op zit.

    Als je deze een open haalt en controleert.

     

    Als de olie direct zwart is duid dit op een veronreindig blok.

    Hierdoor lijkt me het handig om het hele blok uit elkaar te halen en alles goed schoon te maken.

    Dit natuurlijk na de compressie test.

    #18360175

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    30E eruit en C30NE (177pk versie) je kunt dat oude blok half gaan reviseren maar dat haalt niet veel uit,dwz het kost je een gods vermogen aan onderdelen en dan heb je een duur blok wat ivm met de latere Omega A/Senator B motoren qualitatief slechter is (kleinere kleppen geen geharde klepzittingen als je pech hebt en een zwakkere nokkenas)

    Koop een Senator B 3Liter met motorcode C30NE dan heb je een sterkere betere motor als je 3liter nu is als het een 30E is.

    Ik zou geen geld in een 30E steken…

     

     

    #18360179

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Mocht je voor de C3.0NE gaan, let dan wel op dat je geen C3.0NE uit een Senator/Monza koopt. Deze motoren werden enkel in Duitsland geleverd. En hebben ten opzichte van een 3.0E de zelfde grote kleppen en lage compressie zuigers. Dit lage type motor blok is ook in een Senator B geleverd maar had toen de motor code C3.0LE.

     

    #18360187

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Oke bedankt voor de goede informatie. Zouden jullie me kunnen helpen met een ander blok op te sporen?

     

    Mvg Abbink

    #18360196

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6928
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Ik ben geen fan van de oude 30e motoren,

    maar de c30ne vind je al niet zo veel meer.

     

    Revisie van de oude 30e is dus een optie.onze oosterburen rijden veelal met fijn lopende 30e motoren.

    En, de revisie is vaak zelf wel te doen, mits je een beetje met steeksleutels overweg kan.

    vlakken van de cilinderkop of sterker het onderblok. Het kan, al zie ik daar de nut niet van in, de grote bonk gietijzeren onderblok trekt echt niet zo maar krom. Dat zelfde geld voor de cilinderkop, ook deze trekt zo niet krom. Of je moet al veel zonder koeling hebben gereden.

     

    mocht je wel kiezen voor vlakken van een van deze onderdelen, houd dan rekening met je compressie verhouding, en monteer dan een passende koppakking!

    Kortom…

    of 500+ op tafel voor een oude maar verbeterde versie van de 30e de c30ne.

     

    of 500+ op tafel en maak je eigen blok weer als nieuw. (Mits geen onwijze slijtage aan krukas of nokkenas geconstateerd wordt)

    #18360213

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    De 30E is geen slechte motor kwa ontwerp maar de latere omega A Senator B motor met motor code C30NE (kop en blok) is de laatste versie van de CIH 3 liter,deze heeft in feite ten opzichte van de oude 3liter uit de Monza Senator:

    Minimaal lagere compressie voor eur0 95 ipv 98 (al loopt een 30E prima op 95 maar das een discussie voor een andere keer)

    Geharde klepzittingen (meeste 30E hadden dit ook al voor LPG is dit geweldig)

    Grotere kleppen namelijk 40/45mm tegenover 37/42 voor de 30E die grotere kleppen zorgde ervoor dat de motor beter kon ademen en zijn max vermogen van 177pk kon halen want de oude 30E hadden op papier 180pk maar in de realiteit vaak maar rond de 160/165 max

    Hardere chroom laag op de nokkenas waardoor deze veel langer meegaat 30E nokkenassen staan bekend als zwak.(spreek uit ervaring heb er zelf ook 1 kaal gehad)

    Dunner langer inlaat spruitstuk ,dit zorgde ervoor dat de motor onderin veel sterker was kwa koppel (spaar je het verhaal over luchtsnelheid en kanalen) maar dit spruitstuk zorgde ervoor dat de motor over het algemeen een stuk soepeler was en sterker onderin.

    Je hebt 2 keuzes of je oude 3 liter opmaken wat veel geld kost alleen al een koppakking set koelvloeistof en kopbouten en vlakken kost je meer als een op het woord van de verkoper goede C30NE vinden in de regel,en als je de zaak los haalt breng um aub naar een revisie bedrijf want zonder gereedschap en machines kun je weinig…..Ik zou voor een goede C30NE gaan en hier de injectie meuk van een 30E tegenaan plakken met het inlaat spruitstuk van een latere 25E dan heb je een super motor die soepelere en sterker is als welke 30E serie motor.

     

    #18360243

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Ik heb bezoek gehad van een kennis die er veel verstand van heeft en die zei dat ik ook nog iets anders kon proberen. Omdat het hele blok van binnen versmeerd is moet dit schoon worden. Hij zei dat ik een half litertje automatenbak olie (ATF) bij in de olie moest gieten en hier een week lang mee rond rijden. Geen hoge toeren maken en gewoon fatsoenlijk warm laten worden. Wat zeggen jullie hiervan?

    #18360248

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Allemaal onzin jou klacht is door een mechanisch falen van een onderdeel…..ATF helpt daar niet aan,die motor moet eruit en uit elkaar en gemaakt worden en of vervangen door een andere motor.

    ATF smeert niet das vragen om ellende,atf is een heel ander iets als smeerolie ga aub geen atf of diesel of engine flush (kerosine) gebruiken als reiniging.

    Haal dat oude blok eruit en trek het ding open,en zoek wat er kapot of haal een ander blok wat je erin hangt.

    Mvg Ben

    #18360250

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6928
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Atf toevoegen werkt super. Weekt de vastzittende rommel als het ware los.

    maar…

     

    de kans dat door deze toevoeging de vastzittende rommel, in je Carter beland, om vervolgens je zeef van de  olieaanzuigbuis volledig of gedeeltelijk dicht te zetten, kan na verkoop van tijd weer andere problemen geven

    #18360265

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Ik had het verkeerd geschreven wat ik bedoel ik die atf engine flush enz werken wel maar die zullen jou klacht niet verhelpen jij hebt een mechanisch falen van een onderdeel…

    Ik zou geen week met atf rijden max een half uur warm laten draaien stationair,en dan de olie aflaten ATF en Kerosine Diesel zijn geen smeermiddelen maar min of goede ontvetters…

    Maak je oude blok los en kijk wat er gefaald heeft en fix dat of persoonlijk mijn voorkeur swap je motor voor een goede betere c30ne als je der idd 1 kunt vinden want ze worden ook zeldzaam…

    #18360311

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    Kan ik de veren vervangen via de onderkant? Dit heb ik gehoord van een kennis die dacht dat dat wel kon. Gr

    #18360330

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    ……………………………………………………………………..zuigers worden er altijd van boven in gedaan.

     

    Haal dat blok nou eens uit elkaar en kijk eens wat er kapot is maar als je zo,n blok moet laten boren overmaat zuigers enz enz ben je tig x duurder uit dan met andere goede motor……

    Een kop vervangen koste me in die tijd meer als eens andere motor dwz ik had een nokkenas kapot en heb er toen een andere kop van een C30NE opgelegd en die kop heb ik 0,4mm laten vlakken en nieuwe pakkingen en kopbouten en koelvloeistof bougies olie filter was ik meer kwijt als ik toen een complete c30ne had gewisseld (kaal blok dan) kop aanschaf 100 vlakken 60 koppakking set 160 bouten 40 en kleine dinge zat ik op een dikke 300€ voor dat geld had ik toen ook een draaiende C30NE blok wat ik had kunnen wisselen,maar goed die motor loopt nu nog dagelijks en olie vrij,dus de reparatie heeft zich wel geloond.

    #18365783

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    6F2C8538-2D3D-45F6-81F2-6C03E8DCFC1A4D0C6C7D-C421-4C3F-B045-242916E581ECHallo allemaal,

     

    Kan iemand hier mij vertellen wat dit voor iets is? Zit gemonteerd op het blok van mijn senator. Zit tussen het inlaat en uitlaatspruitstuk. Er gaat ook een klein dun slangetje naar de slang van de waterpomp welke aan de bovenkant zit.

     

     

    Mvg Abbink

    #18365791

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    ERG.

    Dit zorgt er voor dat een deel van de uitlaatgassen terug in de motor gaan.

    Dit wordt gedaan om de OX (ofzo) gassen te verlagen.

    Ik zal het er tussen uit halen en mooi afdoppen.

    #18365801

    Abbink
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 7
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 September 2018

    En wat heeft dit te maken met het koelwater ?

    #18365809

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    ERG.

    EGR:

     

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

     

    Ik denk dat de EGR pas open gaat als het koelwater op temperatuur is.

    Dus dat er bij koude start geen uitlaat gassen in de inlaat komen.

    #18365902

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6928
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    senator A2 met le2 jetronic.

    dat dunne slangetje.. mist een slangklem aan ? lijkt mij een vacuum slang, ipv koelwater.

    werkt dus op onderdruk…

    maar inderdaad.. die zooi kan er gerust af. beter zelfs

    #18365918

    Gijs Abbink
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 April 2019

    Okey hartstikke bedankt!

     

    Gr

    #18365919

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2386
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Heb je dat blok er nu uit en de klacht gevonden van de overdruk?

     

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.