Opel Rekord A 1964

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359471
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      Na al dat monza gebeuren in de afgelopen jaren heb ik nu iets op mijn pad gekregen wat een stuk eenvoudiger is maar niet minder leuk:

      Qua blik is die ongelovelijk hard. Alleen de reservewielbak moet ik lassen en voor de rest helemaal niks. Echter heeft hij 30+ jaar her en der stil gestaan als zijnde gestrand project. Toen ik hem kreeg heb ik na lang klooien de kofferbak open kunnen krijgen (slot zat vast gerot) en daar lag nog een tweede rekord A in de kofferbak aan onderdelen.

      Het is een 1.7 met 4 bak en schijfremmen + bekrachtiging. Dit was vrij luxe in die tijd.

      Anyways, ALLES aan mechanica moet uit elkaar. Remmen heb ik nu zo’n beetje klaar, dus het blok moet er aan geloven:

      Veel oude opgedroogde olie, maar gezien de leeftijd en historie niet eens heel verkeerd.

      Nu heb ik alleen maar ervaring met CIH’s en niet met deze stokoude stoterstang motoren.

      Misschien dat iemand mij hier kan verder helpen:

      Hoe krijg ik die tandwielen van de nokkenas en krukas los? Ze zitten op een spie, maar ik wil niet zo maar lomp er een poelietrekker op zetten zonder te weten wat ik doe. De olieslager werkplaatshandboek kon mij hier niks over vertellen.

      Heeft iemand hier ervaring mee? Wil graag alle lagerschalen checken en schoonmaken. Dus hele onderblok moet uit elkaar. :)

       

      #18359475
      pjotter
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 November 2013

        [quote quote=18359471]Na al dat monza gebeuren in de afgelopen jaren heb ik nu iets op mijn pad gekregen wat een stuk eenvoudiger is maar niet minder leuk: Qua blik is die ongelovelijk hard. Alleen de reservewielbak moet ik lassen en voor de rest helemaal niks. Echter heeft hij 30+ jaar her en der stil gestaan als zijnde gestrand project. Toen ik hem kreeg heb ik na lang klooien de kofferbak open kunnen krijgen (slot zat vast gerot) en daar lag nog een tweede rekord A in de kofferbak aan onderdelen. Het is een 1.7 met 4 bak en schijfremmen + bekrachtiging. Dit was vrij luxe in die tijd. Anyways, ALLES aan mechanica moet uit elkaar. Remmen heb ik nu zo’n beetje klaar, dus het blok moet er aan geloven: Veel oude opgedroogde olie, maar gezien de leeftijd en historie niet eens heel verkeerd. Nu heb ik alleen maar ervaring met CIH’s en niet met deze stokoude stoterstang motoren. Misschien dat iemand mij hier kan verder helpen: Hoe krijg ik die tandwielen van de nokkenas en krukas los? Ze zitten op een spie, maar ik wil niet zo maar lomp er een poelietrekker op zetten zonder te weten wat ik doe. De olieslager werkplaatshandboek kon mij hier niks over vertellen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wil graag alle lagerschalen checken en schoonmaken. Dus hele onderblok moet uit elkaar. :)[/quote]

        Dit type motor 1700 4bak komt deze nog in andere model opels voor dat je weet heb een link gevonden met info

        http://www.automobile-catalog.com/car/1964/2411600/opel_rekord_1700_4d_4gang.html

        #18359499
        peter777
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2011

          Bedankt voor de link! De uitvoering zoals ik die heb is blijkbaar ook echt zo geleverd.

          Blok is hetzelfde als de P1 en P2. Ga komende dagen wel even verder met de demontage.

          #18359506
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            In mijn rekord olympia zit exact hetzelfde blok, veel is nog te krijgen maar wel duur. Dat krukastandwiel is van een soort kunststof gemaakt en zou ik er niet met een normale poli trekker af halen dan trek je m stuk.

            #18359510
            peter777
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 January 2011

              [quote quote=18359499]Bedankt voor de link! De uitvoering zoals ik die heb is blijkbaar ook echt zo geleverd. Blok is hetzelfde als de P1 en P2. Ga komende dagen wel even verder met de demontage.[/quote]

              Dan werk ik wel om dat gebeuren heen. Is dan denk ik wel lastig om de krukas te verwijderen. Dat blok heeft tig jaar niet gelopen en leek mij wel handig om alles bij langs te gaan. De eigenaar van opel classic parts drukte mij ook op het hart om hem NIET te verwijderen.

              Heb je bij de olympia het blokje ook uit elkaar getrokken? Zag dat een motorset wel aan de prijs was maar niet onbetaalbaar duur.

              Ik heb voor de rest alles dubbel in de kofferbak, dus ik denk dat (mits het blokje loopt) het qua kosten wel binnen de perken valt te houden.

              #18359607
              peter777
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 January 2011

                Even de magneet test nogmaalsgedaan:

                Het grote tandwiel (nokkenas) is van kunststof, en de kleine van de krukas is van staal. Die laatste zou er af moeten kunnen.

                Naja, Morgen maar eens beginnen met de cartepan verwijderen.

                #18361754
                peter777
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 January 2011

                  Alweer een tijdje geleden, maar project rekord verloopt op zich wel ok. Alle elektra werkt weer, en dat was best wel een gedoe aangezien alles maar dan ook echt alles uit elkaar moest. Van ruitenwissermotor tot achterlichten tot zekeringenkast, overal zaten massaproblemen en gecorrodeerde toestanden.

                  Nu zit ik echter met een probleempje:

                  Ik heb de remtrommelopbouw achter niet compleet. En ik weet ook niet precies waar ik een en ander kan bestellen of waar ik naar moet zoeken.

                  Op diverse webshops kom ik wel wat tegen, echter hebben alle trommels een binnendiameter van 230mm terwijl dat toch echt plusminus 200 moet zijn.

                  Kan iemand mij vertellen of de remmerij/achteras van een A rekord gelijk is aan een B of een P1/P2? Voor de P serie kan ik genoeg spul vinden maar voor de A en B is dat een stuk lastiger…

                  #18361776
                  pjotter
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 November 2013

                    [quote quote=18361754]http://www.automobile-catalog.com/car/1964/2411600/opel_rekord_1700_4d_4gang.html[/quote]

                    Hierbij nog deze manual  1966-1972 gevonden weet niet of daar nog dezelfde motor in zit als de rekord A

                    https://manuals.co/workshop/opel/rekord/opel-rekord-1966-1972-workshop-manual/5530641

                    https://manuals.co/workshop/opel/rekord/opel-rekord-owners-manual-german/5530640

                    https://manuals.co/workshop/opel/rekord/opel-rekord-1960-misc-documents-brochure/5530644

                    #18361936
                    peter777
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 January 2011

                      Bedankt voor de linkjes. Ben er uit. De stang tussen de de “remhoeven” is geen verbruiks artikel, maar iets wat nooit stuk gaat en in principe hergebruikt moet worden.

                       

                      Heb een adresje die ze waarschijnlijk nog heeft.

                      Hoop dat het verhaal dan eindelijk compleet is, want dan kan het kreng in elkaar.

                      #18368045
                      1964R3
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 August 2019

                        Ik zie dat dit topic al een klein laagje stof heeft gekregen, maar ik heb het met interesse gelezen. Mooi project! Recentelijk heb ik een coupé gekocht van hetzelfde bouwjaar waarmee ik volgend jaar weer wil gaan rijden. Daarvoor wil ik een trekhaak bouwen. Nu zag ik dat onder deze auto een trekhaak zit, zou ik die eens in het echt mogen bekijken om de maten te nemen en wat foto’s te maken?

                         

                        Groet,  Joost

                        #18368259
                        peter777
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 January 2011

                          Zal het stof er eens afblazen :)

                          Hij werkt! Zijn nog paar kleine dingen, kofferbakslotje, stuurkogel die wel heeeel erg ruim is en de startmotor moet even uit elkaar. Maar voor de rest rijdt remt en schakeld die eindelijk goed!

                          Als iemand trouwens nog een carburateur over heeft dan heb ik daar wel belang bij, heb zelf de acceleratiepomp gesloopt met goed bedoeld prutswerk. Pompen met koude start werkt nu niet, dus moet wat remreiniger gebruiken. Venturie effect werkt voor de rest prima als die loopt.

                          Langskomen voor de trekhaak is geen probleem, stuur maar een pm :)

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.