Opel P1 Experimental uit 1959 te koop

Forumindex Forums Modellen Overige modellen Opel P1 Experimental uit 1959 te koop

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270735
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Via wat omwegen vond ik deze folder:










      Bron: http://www.opel-p1.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; (hier staat ook nog een interview met de vorige eigenaar Even McMullen)

      En toen dacht, laat ik eens verder gaan zoeken en wat blijkt? Deze auto staat momenteel te koop!
      http://www.cosmopolitanmotors.com/listing/p1-experimental/
      Prijs op aanvraag, maar blijkt $425.000 te zijn oftewel €340.000

      (Foto’s volgen nog, kost even wat tijd om ze via mijn photobucket te plaatsen)

      #18275537
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        En hier nog een stukje van Groen7:

        Bron: http://www.groen7.nl/te-koop-opel-p1-die-1-op-160-reed-1973/

        De Opel P1 begon z’n leven als een station, maar om het record van 375mpg te halen werden er wat aanpassingen gedaan.

        De zuinigheidsmetingen in wedstrijdvorm zijn begonnen als een weddenschap tussen verschillende personeelsleden van het Shell Research Labaratoria in Illinois, Amerika. Ben Visser, een Amerikaan met Nederlandse voorouders, deed met de omgebouwde Opel P1 mee in de vrije klasse.

        Aanpassingen
        Er werd ontzettend veel gedaan om het gewicht en de luchtweerstand te verlagen. Zo werd een groot gedeelte van het dak verlaagd of weggezaagd en kreeg de Opel P1 een pick-up vorm, wat de aerodynamica ten goede scheen te komen. Bij de motor en radiateur werden diverse vormen van isolatie gebruikt om te zorgen dat de lucht eerst werd verwarmd tot 104 graden. Dit in tegenstelling tot normale situaties, waarbij het gunstiger is als de lucht zo koel mogelijk is. De motor werd door middel van een ketting verbonden met de achterwielen. Diezelfde achterwielen werden zo dicht bij elkaar geplaatst dat er eigenlijk meer sprake is van een driewieler, al waren er nog steeds 4 wielen aanwezig.

        Al met al was dit genoeg om een resultaat van 376mpg te halen, wat zo’n 1 op 160 is gedurende het 22,5 kilometer lange testcircuit.

        Te koop
        Dit stukje historie staat nu te koop voor de duizelingwekkende prijs van 425.000 dollar (340.000 euro).

        Staat dus te koop bij de link uit de eerste post

        #18275538
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          En foto’s van hoe deze P1 er nu bij staat:

          #18275539
          Andre_Ede
            Lid sinds:
            16 June 2006

            Ja ken het artikel, staat geloof ik al erg lang te koop

            #18275540
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              @Andre_Ede wrote:

              Ja ken het artikel, staat geloof ik al erg lang te koop

              De vraagprijs is in mijn ogen echt belachelijk, ik denk dat hij nog heel lang te koop blijft zo.
              Want dit is nu niet echt een auto die je nog kunt gebruiken als liefhebber. En het is ook niet zo dat dit kampioenschap nou zo hoog aangeschreven staat. In mijn ogen is 10 tot maximaal 20% van de huidige vraagprijs veel realistischer.

              #18275541
              bassie16V
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2007

                Geinige wagen, belachelijke prijs

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.