opel omega EVO 500

Forumindex Forums Modellen Omega opel omega EVO 500

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18559810
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Omega_Evo_500_Heckansicht

      Omega_Evo_500_Innenraum

      Omega_Evo_500_Vorderansicht

      video opel omega evo 500

      m deel te kunnen nemen aan het Duitse Toerwagenkampioenschap moesten er volgens de reglementen een aantal van 5000 exemplaren van het basismodel verkocht worden. Het basismodel kon worden onderworpen aan een evolutie en er moesten 500 exemplaren van deze getunede Evolution speciale serie worden verkocht om in de autosport te mogen deelnemen. Omdat Opel vond dat de Kadett E GSi 16V te weinig kans had om te winnen, werd de nieuwe Omega A 3000 24V gebruikt. De geboorte van de Omega A Evolution 500, of kortweg Omega Evo 500. De Evo 500, die Opel en Irmscher samen ontwikkelden, werd in november 1990 gepresenteerd op de Opel-stand op de Autosalon van Essen.

      De ongenummerde kleine serie van 500 exemplaren werd geproduceerd van 1991 tot 1992 en verkocht via het Duitse Opel-dealernetwerk voor een basisprijs van DM 92.220. De verkoop van de Evo 500 verliep moeizaam door een gebrek aan succes in de autosport en de Lotus Omega image carrier, die tegen een vergelijkbare prijs werd gemaakt, zodat de verkoop ook werd uitgebreid naar het Opel-dealernetwerk in Zwitserland en Oostenrijk. [1][2]

      Gedetailleerde en verifieerbare informatie kan niet meer worden verkregen vanwege het verlies van informatie in geval van faillissement van de firma Irmscher. Een certificaat van herkomst wordt niet afgegeven door Irmscher.

      Technologie
      Het basismodel Opel Omega A 3000 24V werd in de hoofdfabriek van Opel in Rüsselsheim geproduceerd en naar Irmscher in Remshalden vervoerd. In verschillende ombouwstappen werden veel onderdelen van het voertuig gereviseerd, waaronder de carrosserie, de motor en het interieur. Eerdere inspanningen om verschillende exterieurkleuren aan te bieden, werden stopgezet ten gunste van de enige exterieurkleur Nova Black.

      De carrosserie van de Opel Omega A 3000 24V is op meerdere punten gereviseerd. Aan de voor- en achterzijde zijn spatbordverbreders met ronde wielkasten gebruikt om ruimte te maken voor de grote wielen. Een speciale voorbumper met radiatorrooster en verstelbare spoilerlip, een speciale achterbumper en dorpelpanelen met achterdeurbevestigingen werden ook geïnstalleerd en waren eerder getest op hun effectiviteit in de windtunnel van de Universiteit van Stuttgart. Het hoogtepunt is de achterspoiler, die afhankelijk van de snelheid elektrisch kan worden uitgeschoven vanaf ongeveer 80 km/u met verstelbare spoilerlip.

      De zescilinder-in-lijn motor met vier kleppen per cilinder heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en bereikt een vermogen van 169 kW (230 pk) (C30XEI) door kopbewerking, gewijzigde nokkenassen, krukas en zuigers. Het maximale koppel is 280 Nm. De transmissie, het differentieel, het chassis en de remmen komen overeen met de serie van de Opel Omega A 3000 24V. Standaard geleverd met 7,5 J x 16 inch vijfsterrenvelgen, konden de beroemde ATS DTM-velgen in 8 J x 18 inch als optie worden besteld.

      In het interieur werden sportstoelen van Recaro, achterbank en deurpanelen in een speciaal camouflagedesign geïnstalleerd. “Evolution 500” is te zien op een plaquette in het stuur. [1][2]

      Technische gegevens
      Motor:
      6-cilinder lijnmotor (viertakt)
      Cilinderinhoud:
      2969 cm³
      Boring × slag:
      95 × 69,8 mm
      Output met 1/min:
      169 kW (230 pk) bij 6700
      Max. koppel bij 1/min:
      280 Nm bij 3500
      Bereiding van het mengsel:
      Elektronische injectie (Bosch Motronic)
      Klepbediening:
      Kopkleppen, (2 kopliggende nokkenassen, ketting)
      Verkoeling:
      Waterkoeling
      Overdracht:
      Versnellingsbak met 5 versnellingen
      Voorwielophanging:
      MacPherson veerpootas, schroefveren
      Achtervering:
      Semi-draagarmas, schroefveren
      Rem:
      Schijfremmen op vier wielen, Ø voor en achter 296 mm, ABS
      Lichaam:
      Plaatstaal, zelfdragend
      Spoorbreedte voor/achter:
      1462/1484 mm
      Wielbasis:
      2730 mm dik
      Lengte:
      4742 mm
      Tarra:
      1465 kg
      Maximale snelheid:
      249 km/u
      0–100 km/u:
      7,5 seconden
      Verbruik (liter/100 kilometer):
      10,6 S

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.