opel olympia rekord 1,5ltr 1955 niet aan t lopen te krijgen

Forumindex Forums Modellen Overige modellen opel olympia rekord 1,5ltr 1955 niet aan t lopen te krijgen

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275448
    bastian
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 February 2013

      hallo opelfanaten , ben in t bezit van een in zwitserland gebouwde Bührer tractor uit 1955 waarin de eerste originele motor nog in zit nl een opel olympia rekord 1.5 ltr , heel leuk allemaal maar z vervelende is dat t ding al 3 1/2 jaar in de hoek staat omdat deze motor met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen is , werkelijk alles is aan de ontsteking vervangen , sommige dingen zelfs 3 x zoals bougies en boegiekabels , onderbreker vernieuwd ,nieuwe 6 volt accu , 4 verschillende condensators geprobeerd ( gebruikt , nieuw niet te vinden ) , andere bobine etc , cilinderkop erafgehaald gereinigd kleppen opnieuw ingeslepen , nieuwe koppakking , solex carb, geheel uitelkaar gehaald en gereinigd maar alles zonder succes , enige kenmerken : als ik de verdeler verdraai tijdens t starten wil de motor op een bepaald tijdstip net wel net niet aanslaan, als ik er startpilot bij inspuit wordt ie weer levenloos en de ontsteking verder naar voren of achteren verdraaien wordt ie ook weer levenloos, wie heeft de gouden tip ???

      #18311022
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        T is maar n wilde.gok
        Ken t.blok zo niet

        Maat zit.de.ontsteking niet 180 graden verkeerd erin??

        Als ik t verhaal lees moet je t daar wel.zoeken…

        #18311023
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Bolletje op het vliegwiel komt wel overheen met de markering?
          Ontsteking kun je hiermee beste afstellen.

          Kleppen gesteld?

          Waar kom je vandaan anders wil ik wel eens paar uurtjes komen hobbyen.

          #18311024
          bastian
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 February 2013

            je zou idd denken dat de ontsteking 180 graden verdraaid is maar t bolletje op t vliegwiel op markering ( markering is er eigenlijk niet , niet op ankerplaat , niet op distrideksel, wel is er een kijkgat in de ankerplaat of tussenplaat voor t bolletje) dan staat zuiger aan koelerzijde bovenin met beide kleppen dicht , de rotor staat dan in de richting ( iets voorbij) van bobinekabel naar deze cilinder … , (de traktor staat in Trois Ponts Ardennen , 27 km van grens Luxemburg.)

            #18311025
            bastian
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 February 2013

              goede avond , na lang hangen en wurgen heb ik de motor eindelijk aan de praat gekregen , met een schroevendraaier op de stationair stelschroef van de carb. steeds ietjes opdraaien dan weer ietsje terugdraaien kreeg de motor steeds meer zin om aan te slaan , en daar sprong ie eindelijk aan , na een paar minuten uitgezet en daarna was t weer starten en lopen , na een testrit , met unheimlich veel rook en een wat zwakke trekkracht , de ontsteking wat vroeger gezet , en ziedaar was de trekkracht weer aanwezig , de rook bleef maar na een km of 10 aan testrit kilometers nam t roken gelukkig zienderogend af , was er bang voor dat t hele blok toch uit elkaar moest , op die 10km is er 1 hele liter aan olie doorgegaan , er was dus niets defect aan de motor de motor lag in coma en had geen zin om te lopen , merkwaardig maar waar , ik ben nu aan t volgende projekt begonnen namelijk ook een Bührer traktor met 1,5 ltr opel olympia rekord motor erin die in 2006 gereviseerd is , nieuwe lagers en 81mm overmaat zuigers maar heeft sindsdien nog niet gedraaid , ik heb alles opogebouwd maar ik krijg geen vonk uit de bobine , ook van een andere bobine die zeker weten goed is krijg ik geen vonk , de condensator ook maar eens vervangen door een ander maar nog steeds geen vonk …….

              #18311026
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Bedrading van de rotor goed aangesloten? Massakabel?

                #18311027
                bastian
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 February 2013

                  Ja die zijn zo goed als 100% zeker in orde en goed aangesloten ,.t kan mogelijk de condensator of onderbreker zijn waar de storing zit , een bobine gaat niet zo snel kapot ik meet op de bobine ca 6 ohm weerstand tussen de hoogspanning – en laagspanningaansluiting (de secundaire spoel )

                  #18311028
                  bastian
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 February 2013

                    Zo deze motor loopt ook weer , heb de contactpunten van 0,3mm naar 0,4mm gezet , toen vonkte de bobine evenwel nog niet , heb t even aan de kant gelegd en verder gegaan met de compressietest , deze was voor alle 4 cilinders in orde , kon ook eigenlijk niet anders want de motor heeft in 2006 nieuwe 81mm overmaatzuigers bekomen , en zie daar zomaar ineens begon de bobinekabel ook weer te vonken , t hele spulletje aangesloten en na een paar omwentelingen sloeg de motor aan zonder te roken , nu kan ik verder met de restauratie ( tractor heb ik half gerestaureerd gekocht) , bij de proefdraai lekt de benzinepomp dus ik ben op zoek naar een nieuw membraam , verder zoek ik nog een thermostaathuis met de uitgang recht naar boven ,kompleet of dus enkel de bovenste helft groeten bas

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.