Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Opel Kadett C restauratie
- Dit onderwerp bevat 40 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 mei 2020om 21:36 door SmuggaAstra.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2018 om 21:29 #18359782
hallo, ik ben 17 jaar en ik heb pas een Opel Kadett C coupé uit 1976 gekocht. ik wil er met mn 18e mee rijden en naderhand opknappen en ombouwen, ik heb er al wat aan gedaan maar ik ga vanaf nu een topic bijhouden van de restauratie en ombouw. :applause02:
nu ligt er een 1.2s motor in met een dubbele carburateur uit een 1.1 Opel Kadett B, de motor loopt mooi maar ben van plan binnen een jaar er een c20xe of een 2.0 gsi in te leggen.
ik ben begonnen met het aanpakken van de probleempjes waardoor de Kadett niet door de apk zou komen, dit zijn: de remmen lopen aan en sommige remmen doen het niet, de uitlaat heeft 2 lekken, gat in de draagbalk in de achterbak, gaten onder de bevestiging van de stoelrails en de bandjes waren uitgedroogd.
ik ben begonnen met het aanpakken van de remmen, met een hamer kom je een heel eind, voor de rest heb ik de remklauwen en de cylinders in de trommels schoongemaakt. alle remmen werken en ze lopen bijna niet aan.
na de remmen ben ik me gaan focussen op het vinden van roestplekken en inzien wat er allemaal moest gebeuren om dit op te lossen. achterin zat een vrij groot gat in de chassisbalk.
nu een beetje duidelijk is wat de schade in de achterbak is ben ik gaan kijken naar de cabine waar onder de stoelrails roest zat. dit heb ik meteen weggeslepen met de staalborstelkrop en behandeld met roest omzetter.
aan het voeteneinde van de bijrijder zit ook een slechte plaat.
nu alle roest bekend is ben ik plaatjes gaan maken die over de verroeste plekken komen. ik ben begonnen met de bevestigingsrails van de stoelen.
de chassisversteviging en de plaat in de kofferbak heeft mijn broer er meteen ingelast (ik begin pas net met leren lassen dus ik laat dit liever door iemand doen die wat meer ervaring heeft ).
24 augustus 2018 om 22:03 #18359800Leuke Kadett heb je, ziet er nog erg goed uit!
25 augustus 2018 om 22:03 #18359831ik zou de plaatjes er niet over heen lassen want dan sluit je de roest op en gaat het nieuwe plaatje ook weer lassen je kunt beter het oude blik er uit slijpen en het nieuw er in lassen
27 augustus 2018 om 08:14 #18359867[quote quote=18359831]ik zou de plaatjes er niet over heen lassen want dan sluit je de roest op en gaat het nieuwe plaatje ook weer lassen je kunt beter het oude blik er uit slijpen en het nieuw er in lassen[/quote]
ja hebben we uiteindelijk ook gedaan, ik heb niet echt veel foto’s gemaakt tussendoor
30 augustus 2018 om 07:07 #18359979Leuke kadett! ziet er zeker niet slecht uit. Veel binnen gestaan zeker?
6 september 2018 om 10:00 #18360133ja klopt! sinds 2000 in de garage gestaan :applause02:
10 september 2018 om 21:02 #18360239Ik ben afgelopen weekend langs de apk keuring gegaan en die hadden een hele waslijst met wat er nog moest gebeuren, het zijn gelukkig allemaal kleine dingetjes
- Er moet nog wat gelast worden rondom het chassisnummer (ik was bang te dichtbij te komen waardoor het chassisnummer moeilijk te lezen zou zijn)
- De remmen gelijk afstellen
- Koplampen afstellen
- Remleiding op de achteras en Handremkabel vervangen
- Linker voorrem losmaken (was weer vast komen te zitten, we hebben nu beide remmen goed schoon gemaakt van binnen en revisie setjes zijn besteld)
- Nieuwe stuurhuis hoes aan de linker kant
- Rechter dorpel zit te veel roest op (meteen beide nieuw besteld)
- Veerschotel rechtsachter zit te veel roest op
10 september 2018 om 21:05 #18360240Nu heb ik nog een andere vraag,
Mijn achter zijraampjes kunnen met scharniertjes open, deze zitten vastgelijmd aan het glas, maar ik weet niet welke lijm ik hiervoor moet gebruiken.
Iemand hier nog advies voor?Alvast bedankt! :dank-u:
10 september 2018 om 21:56 #18360246spiegel lijm is speciaal voor metaal op glas
1 oktober 2018 om 08:36 #18360746De kadett is ondertussen door de apk gekomen :applause02:
ik ben verder gegaan met ontroesten en wat dingetjes aan te passen, hier een paar fotos
De vorige eigenaar had de spiegels een onhandig geplaatst, als je namelijk de ramen dicht deed kwamen die tegen de spiegel aan. Waardoor ze naar buiten gaan staan en je niets meer ziet. Dus ik heb de gaatjes van de spiegels opgevuld met las en geverfd.
daarna heb er een spatbord afgehaald om te kijken wat wat daaronder allemaal geroest is. zo hier en daar een oppervlakte plekje en een grote plek bij de koplamp, maar voor de rest was het best hard.
stuk bij de koplamp eruit geslepen en klaar om gelast te worden
1 oktober 2018 om 08:37 #18360747nog een foto van de koplamp
1 oktober 2018 om 22:24 #18360760Mooie C1 coupé succes met restaureren wel bekende roestplekken voor een c kadett
9 oktober 2018 om 16:05 #18360961Ik heb ondertussen alles van de voorkant af gehaald, schoongemaakt en en in de antiroest gezet.
9 oktober 2018 om 16:06 #18360962binnenkort vakantie, dus dan kan er veel gebeuren :applause02:
9 oktober 2018 om 20:58 #18360968Mooi project en gave eerste auto! Welk anti-roest middel gebruik jij? Ik heb goede ervaringen met Rustol Owatrol (in de oranje blikken). Is ook goed overlakbaar.
Groet,
Jasper
11 oktober 2018 om 07:54 #18360995Ik gebruik zelf de Roestconverter en primer van spectrum, gewoon van de action. daarna doe ik er nog undercoating op voor extra bescherming.
11 oktober 2018 om 08:04 #18360996Alle constructiedelen aan de binnenspatborden zijn weer dicht en stevig
Ben ook al begonnen aan de spatborden zelf, de hoekjes aan de onderkant waren een beetje rot, voor de rest waren ze verbazend stevig.
11 oktober 2018 om 12:06 #18361004:applause01:
Overigens zou ik hem lekker origineel laten qua motor, misschien nog een ander nokkenasje.
Als je hem klaar hebt dan zou ik hem laten taxeren en goed verzekeren.
Ik laat mijn auto altijd taxeren bij http://www.autoconoom.nl
11 oktober 2018 om 16:24 #18361008[quote quote=18361004] Overigens zou ik hem lekker origineel laten qua motor, misschien nog een ander nokkenasje. Als je hem klaar hebt dan zou ik hem laten taxeren en goed verzekeren. Ik laat mijn auto altijd taxeren bij http://www.autoconoom.nl[/quote]
Ik ben van plan er een zo origineel mogelijke GT/E van te maken, dus interieur en exterieur. verder wil ik er wel een nieuwe motor in, en mijn oom heeft nog een c20xe liggen voor een familieprijsje. De originele 1.2s heeft naar mijn zin te weinig pit, 19 seconden naar de 100 vind ik toch echt te veel.
9 november 2018 om 07:54 #18361675hallo,
ik heb een vraag over de achteras, ik heb namelijk eens gekeken en ik vond de as al vrij dik, dus ik vroeg me af of het niet al een 1.6/2.0 achteras is ipv een 1.2. ik heb er op het internet weinig over kunnen vinden hoe je nu weet wat voor as dat je hebt (bijvoorbeeld de asdikte kon ik nergens vinden). waarschijnlijk heeft een van jullie hier meer verstand van.
alvast bedankt
9 november 2018 om 07:56 #18361676[quote quote=18361675]hallo, ik heb een vraag over de achteras, ik heb namelijk eens gekeken en ik vond de as al vrij dik, dus ik vroeg me af of het niet al een 1.6/2.0 achteras is ipv een 1.2. ik heb er op het internet weinig over kunnen vinden hoe je nu weet wat voor as dat je hebt (bijvoorbeeld de asdikte kon ik nergens vinden). waarschijnlijk heeft een van jullie hier meer verstand van. alvast bedankt [/quote]
Hier nog een foto van de nummers op de as:
9 november 2018 om 21:40 #18361705als je Breede remvoering heb heb je zeer waarschijnlijk ook een dikke as
12 november 2018 om 08:46 #18361758[quote quote=18361705]als je Breede remvoering heb heb je zeer waarschijnlijk ook een dikke as[/quote]
Bedankt voor de tip! ik heb in ieder geval grote remcilinders achter en het 4-cijferige nummer op de foto hierboven komt overeen met die van een dikke achteras.
12 november 2018 om 08:51 #18361759Ik ben afgelopen weekend naar Zwolle geweest om nieuwe spatborden te halen, bij de oude was het te moeilijk om de stukken er fatsoenlijk in te krijgen zonder dat het metaal van de spatborden vervormt. Maar die persoon die de spatborden verkocht had nog van alles liggen, dus daar hebben we ook nog even in gezocht voor handige onderdelen.
Dit heb ik allemaal kunnen kopen :applause02:
22 november 2018 om 22:58 #18361952Lekker bezig.
Mooie Kadett!
Ga ik wel ff volgen, ben zelf nu eigenlijk met hetzelfde bezig maar dan aan een kadett c1 City 1.2S
Mocht je de dubbele carberateur kwijt willen dan kom ik die zo ophalen, ben ik naar opzoek maar heb geen haast.
Eerst alles qua wegligging wil ik aanpakken.
Succes!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.