Opel Insignia – Herhaald probleem met turbo (actuator defect na vervanging)

Forumindex Forums Modellen Insignia Opel Insignia – Herhaald probleem met turbo (actuator defect na vervanging)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Dina Bainou
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik heb een Opel Insignia en kamp al geruime tijd met een terugkerend probleem rondom de turbo. Eerder is vastgesteld dat de turbo defect was. Deze is inmiddels twee keer vervangen door de officiële Opel-dealer in Nederland, onder garantie.

Onlangs ben ik op roadtrip geweest in de hitte, en tijdens het rijden ging plots het motorlampje branden. We zijn toen gestopt bij een Opel-dealer, die het systeem heeft uitgelezen, maar geen concrete storing kon vinden. Hij heeft de melding gereset en we zijn weer op weg gegaan.

Na ongeveer een half uur rijden ging het lampje weer aan. Dit keer hebben we de ANWB gebeld (in Duitsland). De wegenwacht kwam erbij, las de auto opnieuw uit, maar ook hij kon geen duidelijke oorzaak vinden. Na het resetten van het lampje zijn we verder gereden, maar helaas: voor de derde keer ging het lampje aan.

We zijn toen naar een andere Opel-dealer in Duitsland gegaan die gronderiger onderzoek heeft gedaan. Deze dealer kreeg wél een foutcode binnen die gerelateerd was aan de turbo. Zijn vermoeden was dat het iets met de luchtdrukregeling te maken had. Hij adviseerde ons om terug te gaan naar de Opel-dealer in Nederland, aangezien de turbo daar onder garantie is vervangen.

Eenmaal terug in Nederland heeft onze eigen Opel-dealer de auto geanalyseerd en vastgesteld dat de actuator van de turbo kapot is gegaan. Wat mij verbaast: de actuator is bij beide keren dat de turbo is vervangen ook mee vervangen (één onderdeel dus).

Mijn vraag:

Hoe kan het dat een gloednieuwe actuator zo snel weer defect raakt?

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad met een Opel Insignia?

Zou dit te maken kunnen hebben met een fout in de software-aansturing, of is het puur mechanisch?

Kan dit duiden op een dieperliggend probleem dat telkens opnieuw de turbo/actuator sloopt?

Alle tips of ervaringen zijn welkom. Ik hoor graag of iemand dit herkent of weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Alvast bedankt!

Groet,

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.