Opel Corsa c 2006 project

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa c 2006 project

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18451555
    DR_Henkenstein
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2022

      Goedemiddag,

      Ik ben nu ongeveer een maand de trotse eigenaar van een Opel Corsa C uit 2006(bouwjaar 11-10-2005). Ik ben al jaren fan, en heb er ook veel in gereden omdat mijn vriendin en schoonmoeder er ook een hebben.

      Nu is je (eerste) eigen auto, helemaal leuk en het voelt een beetje als Need for speed underground. Alle opties en aankleding die je voor je auto kan vinden.. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden en dat ik geen dingen aanschaf die ik eigenlijk niet nodig heb probeer ik een plan te maken. Ik heb ook al een tijd dit forum afgelezen, en onder andere in Engeland lijkt er een grote community te zijn rondom deze leuke auto.

      Voordat ik eraan begin wil ik toch vragen om de ervaring en inzichten die aanwezig zijn op dit forum. Ik heb een aantal dingen al gevonden op het forum maar zie ook vaak dat deze topics een aantal jaren oud zijn dus misschien dat er nieuwe ervaringen of tools zijn om dit aan te pakken.

      Mijn plan, ik heb het opgedeeld in een paar stappen:

      Noodzakelijk:
      Trekhaak:
      Ik heb een aantal sites gevonden die dit aanbieden, en ook op marktplaats staan er een aantal beschikbaar. Mijn vraag hier is vooral zijn er nog verschillen qua montage waar ik op moet letten of maakt dat niet uit qua bouwjaar? Ik weet wel dat ik moet letten op de canbus of het “oude” systeem waar je de kabels van de achterlichten kan “aftappen”.

      Vocht/Lek:
      Wat een vaker voorkomend probleem lijkt te zijn is dat de rubbers rondom de bcm en de rembekrachtiger slecht kunnen worden en gaan lekken. Nu heb ik die ruimte onder de vooruit/ruitenwissers al open gehad en schoon kunnen maken. Gelukkig kwam het niet uit de doos waar de bcm in zit. Maar mijn tapijt bleef nat, en nu zag ik dat het toch nat was achter de gaspedaal dus ik moet toch dat rubber vervangen. Kan ik hier gewoon een zwarte siliconenkit gebruiken?

      Nuttig:
      Nummer 99 Vw relais voor ruitenwissers: Ik kwam deze tegen op het forum en ik vond het een leuke toevoeging.

      Cruise control: hier lijkt het forum ondertussen moe van te zijn hoe vaak dat gevraagd word. Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat dit mogelijk is op mijn auto. De aansluiting van mijn knipperlicht heeft 4 draadjes, ik heb een z12xep motor dus die zou het ook moeten kunnen. Nu loop ik zelf vast omdat de vorige eigenaar een hendel van John Gold had ingebouwd maar ik kan de rest ervan niet terugvinden. Ik heb wel een aantal losse draden gevonden. Mijn koppeling pedaal heeft wel een schakelaar maar ik heb hier nog geen stekker voor.
      20211231_150708

      Cruise control lampje: dit kwam ik al tegen op het forum via een gebruiker Liviu2004 zou een paar weerstanden en een ledje moeten kunnen zijn, er is ook een filmpje op YouTube.

      Op-com, Tech2: Ook dit is vaker gevraagd maar ik zou toch gebruik willen maken van recente info. Welke versie is het handigste om te hebben en heb ik tech2 nodig?

      Radio/speakers: Voorlopig gebruik ik mijn cd30 mp3 maar wil dit vervangen voor de versie waar ik Aux op kan aansluiten of voor een Android variant maar de meeste van de Android varianten lijken de lijn te hebben van het Corsa d dashboard. Ook wil ik de speakers vernieuwen omdat er een paar slecht klinken of niet aanwezig lijken.

      Uiterlijk:
      Dashboard: de kap “bubbel” over mijn tellers heen is beschadigd door de vorige eigenaar, je hebt de “bubbel” die vanuit buiten te zien is en de kap waar je tegenaan kijkt achter het stuur. De kap achter het stuur zit met een enkele schroef vast aan de bubbel en die aansluiting is bij mij kapot gemaakt.

      Nieuwe matten/Nieuwe pook en handrem kappen: Ik heb deze gevonden bij TuningTM. De foto’s lijken heel mooi maar ik zie hele gevarieerde reviews van deze winkel. Zijn er ervaringen op dit forum met deze winkel of kan je mij een andere aanraden?

      Interieur accent kleuren dashboard: Ik heb al verschillende bronnen gevonden hoe het interieur te demonteren en met mijn nieuwe gereedschap zal dit wel goed moeten komen ik zou hier vooral tips vragen van let hierop als je dit los haalt.

      Interieur accent bekleding deur: Nog een vaker voorkomend ding bij de Corsa, de bekleding van de deurpanelen is los aan het laten. Nu heb ik al gezien dat men een föhn kan gebruiken of gewoon nieuwe uit een sloop auto. Ik zou het zelf wel willen proberen maar vroeg mij af of iemand een uitleg heeft hoe het deurpaneel te demonteren of dat dit überhaupt mogelijk is?

       

      Nu zie ik dat het een behoorlijk verhaal is geworden dus misschien is het handig dat ik mijn vragen even onder elkaar zet:

      1. zijn de montagepunten van een trekhaak het zelfde op alle corsa’s door de jaren? alleen even goed opletten dat ik canbus bedrading heb.

      2. Lekkage achter de pedalen, welke siliconenkit kan ik hiervoor gebruiken?

      3. Cruise control, ik heb de hendel nodig, de bedrading, computers programmeren. hendel komt wel, bedrading lijkt aanwezig maar ik zou graag aanwijzingen vragen omtrent mijn koppeling pedaal en de kabels die er los liggen kan ik die uitmeten om erachter te komen of het de juiste zijn of gewoon nalopen door de auto waar ze naartoe gaan. Computers programmeren komt nog wel.

      4. welke opcom en heb ik tech2 nodig?

      5. heb ik een heel nieuw dashboard nodig of kan ik de “bubbel” vervangen? anders probeer ik deze nog wel te repareren met plastic lassen.

      6. wat zijn de ervaringen met TuningTM of weet u een alternatief voor de matten/versnellingspookhoes.

      Alvast bedankt voor uw reacties en ik hoor het graag als ik iets moet aanpassen.

      m.v.g,

      Dhijs

      #18451642
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        1. Ja. Maak geen zorgen met canbus verlichting op corsa c, er is geen.

        2. Maakt niet uit, zie youtube.

        3. Cruise control: http://www.freak0815.de/Fahrzeughilfen/CC/UA-Tempomat.pdf

        4. Opcom v5 board met oem processor. Tech2, denk ik niet.

        #18451710
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Een trekhaak op een 1.2, dan zou ik maar hele lichte karretjes erachter hangen. Die motoren hebben niet veel puf.

          Lekkage is al heel veel opgeschreven, ook op het faceboek forum van die forum.
          Alles losmaken, schoonmaken en goed afkitten en weer monteren. (Ik zou ruitenkit nemen of in ieder geval iets wat tegen warmte verschillen en vocht kan.

          Cruisecontrol, zie antwoord hierboven.
          Als er een aftermarket in gezeten heeft en alles is er uit, dan zal je moeten kijken wat er allemaal stuk gemaakt / weggehaald is.

          opcom zie hierboven.

          bubbel, bij de Corsa B kon die los. Ik zou alles los halen en kijken wat er mogelijk is.
          Een heel dash vervangen is nogal een klusje. Gewoon van de zomer ff kijken en hopen dat je wat moois op de sloop vindt.

          TUningTM ken ik niet.

           

          #18451726
          DR_Henkenstein
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 January 2022

            Bedankt voor de reacties zover!

            ja ga geen camper slepen hoor maar t is wel handig om een keer wat spul naar de stort te brengen.

            de vorige eigenaar lijkt inderdaad wat meer losgehaald te hebben, tot nu toe nog niet lekker teruggezet.

            even kijken of ik kit kan bestellen en van het weekend kan hobbyen.

            #18453084
            DR_Henkenstein
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2022

              Goedenavond,

              Kleine update, vorig weekend heb ik alles onder de vooruit weg gehaald, wilde eerst nog voorzichtig doen met de accu los halen maar dacht ik zie daar zoveel zooi liggen dus alles eruit en nu is alles mooi schoon.

              Er leek een kleine lek te zitten tussen de rembekrachtiger en het vuurscherm maar heb ook een aantal barsten gevonden in de kitrand daar. Na alles weg gepeuterd te hebben en grondig schoongemaakt te hebben nieuwe kit rand erop en alles weer in elkaar gezet. En dat gelukkig zonder schroefjes of dergelijke over te houden! :happy02:

              Nu een week later was het tapijt nog nat van het water wat er al lag maar achter de pedalen was het gelukkig droog, heb nu met een handdoek zeker een liter water uit het tapijt gewrongen. Ik ga van de week de bestuurder stoel loshalen zodat ik het tapijt beter kan liften en er een warmte blazer op kan zetten. En dan heb ik ook meteen ruimte om nieuwe speaker kabels alvast te leggen.

              Wilde dit weekend ook de trekhaak doen maar helaas nog geen goeie gevonden.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.