Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel corsa-c 2002 houdt in
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 november 2020om 16:42 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2020 om 17:26 #18398487AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goedenavond.
Kort gezegd houdt onze Corsa in. Een dag voor hij naar de APK moest kregen we hem voor het eerst niet gestart, even later wel met een apart geurtje. Bij de APK een kleine beurt gedaan en de distributie laten vervangen.
Half jaar daarvoor een grote beurt laten doen.Na de APK eenmalig eens gehad dat hij niet wilde starten. Vervolgens weer een keer niet en begon de auto in te houden en lastig te doen met optrekken.
Afgelopen zondag zo’n 50km gereden, geen probleem. Op de terugweg (c.a. 6 uur later) wederom zo’n 50km gereden waarvan de laatste ~3km via de vluchtstrook omdat we niet boven de 40km/h uit kwamen en de auto begon te stotteren als een malle. Het MM lampje knipperde even met de schokken mee, daarna niet meer gezien.
De lambda is vrijdag al vervangen bij de garage die was sowieso afgeschreven, het startprobleem lijkt daardoor wel verholpen. Starten doet hij overigens prima, in zijn vrij toeren maken ook.
Het lijkt voornamelijk te gebeuren als de motor rond de ~60 graden en hoger is. Laat mij als leek wel denken dat dan zo ongeveer de EGR klep zijn werk gaat doen en uitlaatgassen gaat mengen met inlaat gassen.
Ondanks dat de bougies anderhalf jaar geleden zijn vervangen toch maar een setje uit de kast getrokken. Sensoren schoon gemaakt, vloeistoffen nagekeken, bougies vervangen, luchtfilter behuizing uitgezogen en filter wat schoon gemaakt, is vrij nieuw dus weinig aan te zien. Bougies zagen er goed uit.
Op de oprit even laten warm draaien en de auto hield in en schokte bij het rijden (zoals verwacht).
Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Volgens de garage was de bobine niet defect en hebben we als advies gekregen om in ieder geval E5 te tanken maar toen was het schokken nog niet zo erg.
Garage heeft ook toevoeging/reiniging in de benzine gedaan en de computer uitgelezen waar niks in was te vinden.
Ik heb her en der wat gelezen over een LMM.
De Escort die ik vroeger had, had dit probleem ook en daarvan heb ik de LMM schoon gespoten (een hittedraad) en daarna deed hij het weer goed.
Een andere Escort RS die ik heb gehad daarvan was een kabel richting bobine broos waardoor ik alleen met plankgas vloeiend kon rijden.
Kwa geschok en gestoot zit ik zelf aan de LMM te denken, omdat hij hoogstwaarschijnlijk alleen schokt bij een temperatuur van 60 graden of hoger denk ik aan de EGR. Mijn Escort RS staat echter al 12 jaar in een garage te wachten dus mijn kennis is niet meer zoals het was…
23 november 2020 om 18:02 #18398489Z10XE Z12XE Z14XE Z18XE ?
23 november 2020 om 19:19 #18398494AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18398489]Z10XE Z12XE Z14XE Z18XE ?[/quote]
Sorry, Z14XE neem ik aan (1.4 automaat)
23 november 2020 om 20:42 #18398498Er is geen lmm. Denk ik egr of krukassensor. Uitlezen. Of kom langs, ik ken deze model wel te wel.
24 november 2020 om 09:53 #18398521AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18398498]Er is geen lmm. Denk ik egr of krukassensor. Uitlezen. Of kom langs, ik ken deze model wel te wel.[/quote]
Bedankt voor je aanbod, we kunnen echter nauwelijks meer boven de 50 rijden. We waren in de veronderstelling dat het alleen vanaf ~60 graden begon maar dat is nu ook niet meer. Vanmorgen met koude motor een leen-auto afgehaald bij familie en dat was met pijn en moeite 50km/h.
Ik zag op je profiel dat je omgeving Rotterdam zit, wij zitten een eiland naar beneden en daar kun je niet heel erg vertrouwen op vluchtstroken. Ga ik via het westen het eiland naar boven dan heb ik 2 betonnen randen naast me op een 100 weg(?), via het oosten heb ik op de N59 en de Haringvliet brug ook niet heel veel plek om stil te staan. Haringvliet heeft volgens mij geen vluchtstrook?
Zondag was ook even broekplassen, als je vanaf Breda komt via de Volkerakbrug heb je bij afslag Zierikzee ineens geen plek meer om stil te staan of om wat langzamer te rijden. Aan het eind van de N59 reden we bijna 100Anyway als het met koude motor nog allemaal redelijk ging dan had ik het op zich wel aangedurfd.
We hadden hiervoor ook een Corsa en daar heb ik getwijfeld om een OBD scanner voor te kopen. Aangezien we 30 – 35K per jaar rijden is dat soms wel handig, in dit geval had het waarschijnlijk ook een stuk minder kunnen kosten
De oude Corsa had 4 lekke cilinders maar dan wel bij bijna 300K op de teller.Zou je mij kunnen vertellen wat bruikbaar is voor het uitlezen van een Opel? Vriendin is toch Opel verslaafd dus als deze niet meer te redden of te duur wordt staat er binnenkort wss weer een Corsa voor de deur
Oh en wat betreft de LMM, dacht ik ook even niet te zien. Er zit wel een sensor vlak na de luchtfilterbak, is dat sensor om de hoeveelheid lucht te meten?
24 november 2020 om 12:06 #18398532Zit je katalysator niet verstopt?
25 november 2020 om 20:10 #18399227AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18398532]Zit je katalysator niet verstopt?[/quote]
+1
Je hebt gelijk. Ik had je vanmiddag al ge-quote maar blijkbaar heb ik niet op verzenden gedrukt
De steen in de katalysator is kapot gegaan en dat is in alle waarschijnlijkheid de boosdoener geweest.
Ik heb zelf gelukkig nog e.e.a. na kunnen kijken om de rekening relatief laag te houden.
Als hij is gerepareerd zal ik nog even bevestigen of we weer harder dan 50km/h kunnen rijden :P:dank-u:
27 november 2020 om 16:42 #18399875AnoniemLid sinds:
1 January 1970Rijdt weer als een zonnetje. Bedankt voor het meedenken!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.