Opel Corsa B uit 1999, mijn 2-jarige eigendomsrapport

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa B uit 1999, mijn 2-jarige eigendomsrapport

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18411531
    vanisingh96
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 March 2021

      Hé jongens, dit is mijn eerste bericht op dit subbredit en mijn eerste autoreview. Constructieve kritiek is welkom en ik weet niet dat ik misschien een video over de auto zal maken als genoeg mensen er zelfs maar om geven.

      Geschiedenis
      De Corsa B was de tweede generatie van de Corsa, gebouwd van 1993 tot 2000. Hij kwam met driecilinder- en viercilindervarianten van 1,0 liter tot 1,6 of zelfs een 1,7 liter Isuzu-diesel. In het VK stond de auto bekend als de Vauxhall Corsa en in China werd hij omgedoopt tot de Buick Sail of de Opel Vita in Japan. De basisprijs voor het model was … nou ja … geld, maar niet veel en tegenwoordig kunnen ze voor slechts 200 euro (228 $) voor een roestbak of 600 (684 $) voor een beter verzorgd exemplaar gaan. Het model dat ik aan het reviewen ben is mijn eigen 1,0 liter, 54 pk (als het dat nog steeds maakt) 2-deurs kleine “Bug”, als een auto die ik al twee jaar in mijn bezit heb op het moment dat ik deze review schrijf, de ervaring zat vol ups en downs.

      Styling
      De styling van de auto houdt verrassend genoeg nog steeds stand tot op de dag van vandaag, hij ziet er niet zo gedateerd uit en de meeste mensen zouden niet merken dat je rondrijdt in iets dat op dit moment ongeveer 20 jaar oud is. Gezien het feit dat de auto is gebouwd door een bedrijf dat begon met naaimachines en fietsen ooit eigendom was van General Motors (oh ja goeie ouwe GM) is het nog steeds een Duitse auto die opvallend veel lijkt op de Golf mk3 maar met binnenkant.

      Het interieur is vergelijkbaar met het exterieur, behalve de stereo die lang geleden is verdwenen en waarvan ik vrij zeker weet dat ik geen navigatie of zelfs een aux in de auto had, is vrij eenvoudig. Ja, hij heeft elektrisch bediende ramen en een soort van “AC” die de lucht niet koelt, hij beweegt hem gewoon rond de auto om de illusie te creëren, maar de spiegels zijn mechanisch afgesteld en natuurlijk is er de legendarische ASHTRAY met de toegevoegde auto. lichter (WANT HET IS 1999 EN IK MOET ROKEN) maar behalve dat is het handschoenenkastje … het is een behoorlijk groot handschoenenkastje en het bevat dingen, de stoelen zijn versteld door grote zware staven eronder en het dashboardlampje heeft mooie kleine kerstlampjes die verschijnen als er iets mis is.

      Al met al is de auto qua styling van buiten en van binnen vrij basic en o het interieur kan niet veel afremmen, want er zijn niet eens veel dingen om mee te beginnen.
      Het rijden
      Hoe werkt het? wel, hij loopt, hij kan je van punt A naar punt B brengen en dan weer terug als dat nodig is en als de batterij in goede staat is, anders laat hij je net zo teleurgesteld in het midden van de stad achter als de dag dat de kerstman de geschenken die je wilde niet onder de boom liet liggen en alles wat je kreeg was een rode en witte zuurstok (omdat vader al het geld aan drank heeft uitgegeven, iedereen weet het en ze proberen het allemaal te ontkennen, maar oh je weet ), maar als het start, gaat het en met 56 pk gaat het niet zo snel, maar het kan 100 km / u bereiken (60 mph hoewel de handleiding zegt 150 km / u of net ongeveer 90 mph), behalve bij die snelheid blaast het een een hoop hitte aan je benen zonder aanwijsbare reden en soms bergopwaarts gaan met 5 mensen in de auto… .ja… nee.

      De versnellingen zijn vrij ver van elkaar verwijderd en het koppelingspedaal grijpt overal in, het versnellingspedaal doet niets tot ongeveer halverwege, dus je kunt vrijwel altijd van versnelling wisselen. Het kost ook ongeveer 18 seconden om 100 km / u te bereiken, oh en een van de grootste kenmerken van de auto, hij heeft geen toerentalbegrenzer, hij heeft zelfs geen meter die aangeeft hoeveel toeren je hebt . Zit ik op 3000 tpm? ben ik op 5000? 12000? wie weet? the sky is the limit, die motor van 1000 kubieke centimeter kan zo snel gaan als je droomt … of totdat hij ontploft.

      De besturing is behoorlijk pittig en eigenlijk heel goed, hij bochten goed en de carrosserie rolt niet zo veel, maar je rijdt niet met snelheden die je toch ondersteboven kunt draaien, dus voor kleine stadsstraten en landweggetjes is het geweldig.

      Wat het brandstofverbruik betreft, drinkt hij ergens tussen de 0 en ik weet het niet omdat de brandstofmeter kapot is en hij van halfvol naar leeg gaat, afhankelijk van of je bergop of bergaf gaat. Op een serieuzere toon is het een 1,0 l benzinemotor die 6 l / 100 km gecombineerd (of 39 mpg) doet, dat aantal groeit in de stad, niet de beste, maar het is op zijn minst respectabel.
      Betrouwbaarheid
      Hij is gemaakt in Duitsland en heeft een kettingdistributie, er zal op een gegeven moment iets kapot gaan omdat ze oud zijn, maar ze zullen niet vaak kapot gaan, het is een oude auto en verwacht op deze leeftijd niet dat hij meer dan een paar jaar meegaat. Wees heel voorzichtig met roest, de mijne heeft de vloer helemaal doorgeroest en een van de meest voorkomende roestplekken op dit model zijn de deurscharnieren, deze hebben de neiging om uit te roesten, gaan door te hangen en sluiten niet meer goed totdat ze er gewoon af vallen.

      Een ander veel voorkomend probleem is de EGR-klepfout, oké, ik ben geen monteur, maar wat deze klep eigenlijk doet, is dat hij regelt hoeveel brandstof er in de motor gaat en het heeft een tolerantie van een paar seconden om buuut te activeren, soms duurt het een paar seconden langer dan het zou zijn werk moeten doen (vooral als de klep helemaal niet is vervangen) en de motor begint foutcodes naar je te schreeuwen en dan zal de auto weigeren te starten totdat je hem ongeveer 5 keer in- en uitschakelt. Probeer niet te vergeten dat de draad of het koord van het koppelingspedaal of hoe het ook wordt genoemd, als het roest, het gewoon zal breken, het pedaal aan de vloer blijft kleven en het zal niet weer omhoog gaan totdat u het vervangt.

      Conclusies
      Al met al voor zo’n goedkope en oude auto doet de Corsa B zijn werk echt goed, hij werkt 95% van de tijd en de 5% die hij remt kost je niet veel tenzij het een verroeste benzinetank is of als je voeten willekeurig door de vloer gaan, hoef je er niet zo veel in te investeren en in de paar jaar dat ik het heb gehad, heeft het kleine “insect” het behoorlijk wat waard gemaakt. Haat ik het? Ja, en met een passie besloot het dat het niet zou beginnen wanneer ik het het meest nodig had. Is het erg? Nee, maar het is niet goed of het beste, het is ook gewoon braaf? en voor de prijs die je kunt krijgen misschien een goede deal.

      #18411865
      vanisingh96
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 March 2021

        De Corsa B was de tweede generatie van de Corsa, gebouwd van 1993 tot 2000. Hij kwam met driecilinder- en viercilindervarianten van 1,0 liter tot 1,6 of zelfs een 1,7 liter Isuzu-diesel. In het VK stond de auto bekend als de Vauxhall Corsa en in China werd hij omgedoopt tot de Buick Sail of de Opel Vita in Japan. De basisprijs voor het model was … nou ja … geld, maar niet veel en tegenwoordig kunnen ze voor slechts 20 10.0.0.0.1 0 euro (228 $) voor een roestbak of 600 (684 $) voor een beter verzorgd exemplaar gaan. Het model dat ik aan het reviewen ben is mijn eigen 1,0 li ter, 54 pk (als het dat nog steeds maakt) 2-deurs kleine “Bug”, als een auto die ik al twee jaar in mijn bezit heb op het moment dat ik deze review schrijf, de ervaring zat vol ups en downs.

        issue got solved

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.