Opel astra K 1.2 turbo bokt bij lage constante toeren

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra K 1.2 turbo bokt bij lage constante toeren

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554157
    kleys
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 July 2024

      Hallo,

      Nieuw hier!

      Ik heb onlangs een Opel Astra K 1.2 turbo (130pk) uit 2021 gekocht.

      Over het algemeen tevreden over de auto, maar ik loop tegen een aantal zaken aan:

      -De auto “bokt” wanneer ik een constante snelheid rijd tussen de 1000 en 2000 toeren. Dus het is geen stotteren, maar heel even kort inhouden en dan rijd hij weer een paar honderd meter zonder problemen.

      -Wanneer het heeft geregend komt er ontzettend veel water uit het rubber van de voordeur passagierszijde. Ik denk dat het ook een keer in het binnenwerk van de deur terecht is gekomen.

      Ik heb nog bovag garantie op de auto, maar echter geeft de garage aan dat dit wel vaker gemeld word door bestuurders van deze auto’s en dat ik dan maar over moet schakelen naar een lagere versnelling zodat ik hogere toeren rijd. Ik stond even met mijn mond vol tanden omdat ik werkelijk niet kon geloven dat een garage als van Mossel zoiets zou zeggen.

       

      Hopelijk hebben kenners zoals jullie een idee wat dit kan zijn. Het frustreert mij enorm dat een auto uit 2021 al zulke problemen vertoond.

       

      Groetjes Kenroy

       

      #18555012
      Rob Opel
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2024

        Hallo Kenroy,
        Ik ervaar hetzelfde probleem van het bokken van mijn motor. Ik heb hem onlangs laten chiptunen en tank tegenwoordig 98 maar helemaal weg kanjer nog niet.

        Heb jij al een oplossing. Misschien de lucht massa sensor?

         

        ik verneem het graag,

         

        mvg

         

        Rob

        #18555700
        Esther Bos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2024

          Hoi Kenroy,

          Ik heb dezelfde problemen met mijn astra k 110pk benzine uit 2020. Ik heb de bougies vervangen (waren erg vies ondanks dat ze nog geen 10.000km eerder ook waren vervangen). Daarna leek de stottering even verholpen, maar is niet weg. Ook na vervangen bobines is de stottering er nog. Een paar keer BP ultimate met benzinereiniger getankt hielp ook niet. Opel Hedin Automotive geeft aan dat ik hoger in de toeren moet rijden, maar ook dan stottert hij af en toe.

          Ik zit nu zelf te denken aan de brandstof injectie zelf. Bij stottering zie ik namelijk mijn directe verbruik toenemen. Normaliter rijdt ik 4L/100km bij 66km/u in de 4. Bij stottering gaat het naar 5L/100km om daarna weer naar normaal verbruik terug te gaan.
          Groet Esther

          #18556463
          Michael De Block
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 June 2024

            Hey Rob
            Even een andere vraag, excuseer. ;)

            Maar ik las net dat jij je auto nog ergens hebt kunnen laten chiptunen?

            Nu ben ik wel enorm benieuwd waar dan?

            Want ik ben daar naar aan het zoeken, maar ze krijgen nergens de code gekraakt.

             

            Wat zou het super zijn dat jij wel iemand weet!

            Ik duim 👍🏼

            #18556462
            Mitchell van Schaik
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 January 2025

              Hoi,

              ik heb onlangs een Opel Astra 1.2 uit 2020 gekocht en ervaar hetzelfde probleem.

              Rond de 1500 touren in zijn 3 (met name bij een koude motor) ervaar ik behoorlijk schokken tijdens het rijden.

              Zojuist bij de Opel dealer gebracht en niets gevonden…

              Melding van de dealer is: Toch iets hoger in de touren rijden (al vind ik 1500 touren niet persée laag)

              Hierboven lees ik iets over chip tunen, heeft dit wel íets van verschil gemaakt of niet echt?

              #18556543
              Riesje69
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 March 2012

                Hoi Mitchell,

                de 1,2 idd hoger in toeren houden. Constante snelheid mag lager natuurlijk wel. Bij bijvoorbeeld 100km/u in zijn 6 terugschakelen. Zeker geen volgas geven. Die blokken worden te zwaar belast bij een laag toerental waardoor er axiale speling op de krukas ontstaat wat uiteindelijk resulteert in motorstoringen.

                Gr. Ries.

                 

                 

                #18556554
                Rob Spikmans
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 January 2025

                  Hallo Allemaal,

                  Opel Astra 1.2 turbo 2020 (GM model)

                  hier hetzelfde probleem, ik heb hem laten chip tunen en tank tegenwoordig 98. Dit bij elkaar heeft hem een stuk rustiger gemaakt.

                  wel rijdt ik binnen door (50km) in zijn 2, lage toeren blijft hij niet leuk vinden.

                  ook al vaker bij dealer geweest maar nooit iets gevonden bij de diagnoses, erkend het en zegt ook dat je beter niet let op het”groene” schakel moment, maar gewoon wat hoger in toeren moet rijden.

                  Tunen heeft heb wel geweldig gemaakt in koppel, en snelweg touren is geweldig comfortabel.

                   

                  succes allemaal

                  #18556581
                  Mitchell van Schaik
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 January 2025

                    Goedemorgen Rob,

                    Mag ik vragen naar hoeveel PK en NM jouw astra gechipt is nu?

                    En merk je dat hij ná de chip lager in zijn touren rijdt? 50 in zijn 2 klinkt voor mij namelijk als +/- 2800 touren?

                    Zelf dacht ik er namelijk ook aan dat een chip eventueel het verschil zou kunnen maken. Dit overweeg ik dan ook serieus.

                    Ik zag hierboven dat Michael ook vroeg naar waar dit gedaan is. Nu ben ik ook wel benieuwd waar en de kosten hiervan als je dit zou willen delen?

                    Ben benieuwd! Dank voor iedereen zijn feedback en hulp.

                    #18556582
                    Michael De Block
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 June 2024

                      Ikzelf haal nu uit mijn Astra 1.2 turbo 110pk business edition in eerste versnelling bijna 60km/h.

                      Ik heb hem wel redelijk getraind (alsook regelmatig in de Alpen, ‘s nachts wanneer je op bepaalde bergpassen alleen bent. Wat heeft hij toch een heerlijke wegligging, zeker nu ik er UHP’s heb opgelegd.).

                      In 3de gaat ie zelfs tot 130 a 140km/h.

                      In 4de haalt ie 160km/h

                      En hij trekt heel lekker op dan. Op die momenten zijn er menig “dikkere bakken” die mij niet kunnen bijhouden. B-)

                      Maar dan vooral in het turbobereik vanaf 3500 toeren.

                      Dus de turbo en het enorm lage gewicht van de K dragen daar enorm aan bij.

                      vind ik allemaal wel heel leuk enzo maar ik weet niet of dit zo goed is eigenlijk?

                      Vraag ik teveel van de kleine motor?

                       

                      Verder heb ik op een anderstalig forum nog wat gelezen over het stotteren.

                      Allereerst is het sowieso turbo-lag. Wat je, naar mijn ervaring in het begin van de 2de versnelling heel hard hebt, tot de turbo inkickt.

                      Maar ik heb ook verscheidene reacties gelezen dat er iets met de turbo zou kunnen schelen. En daar was ook een Opel monteur bij die dat bevestigde…


                      @rob

                      Zou je mij misschien kunnen laten weten waar je hem hebt laten chippen?

                      In desperate need ;-)

                       

                       

                      Alsvast bedankt voor jullie antwoorden Opel-lovers :heart:

                      #18556654
                      Riesje69
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 March 2012

                        Echt chippen is alleen mogelijk bij EDS in Duitsland. Ligt immers een E88 ecu in. Een piggypack kan ook maar is heel beperkt. Dan zou je eens bij REV tunning kunnen informeren. Tunnen bij een 1,2 is niet echt aan te raden. Het zijn slechte blokken. Op menig forum al veel, heel veel over geschreven helaas. Ook de wastegate in de turbo is van matige kwaliteit helaas.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.