Opel astra j motortemperatuur 130 graden

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra j motortemperatuur 130 graden

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369359
    vindiesel1997
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 October 2019

      Beste

      Sinds kort ben ik in het bezit van een tweedehands opel astra j 1.7, 110pk,  bouwjaar 2012. Toen ik ermee naar huis reed (een goede 130km) was er niks aan de hand.

      Helaas toen ik er de volgende keer mee reed kreeg ik de melding: motor te warm, beperkt vermogen, stationairloop. Hierbij ging de motortemperatuur van 90 naar 130 graden in 2 seconden. Mijn snelheid zakte echter van 120 km naar 90 km. Sneller rijden lukte niet. En als ik het toch probeerde bleef die melding terugkomen.

      Dit heb ik meerdere keren gehad deze week waardoor ik vaak aan 90 over de autostrade reed ipv 120. Het bizarre is dat dit niet elke keer voorkomt. En als het voorkomt kan het zijn dat het probleem weg is nadat ik de motor heb afgelegd. Het lijkt een loterij te zijn waarbij het probleem de ene rit wel voorkomt en een andere rit niet. Als ik 120 km per uur rijd en het probleem duikt op daal ik naar 90 km per uur en blijft het probleem weg (alhoewel ik natuurlijk maar 90 kan rijden ipv 120).

      Ik ben al naar een zelfstandige garagist geweest maar deze kon niks vinden. Alles was bijgevuld en in orde. Ook geen foutcode uit te lezen (toestel was wel wat verouderd).

      Ik hoop dat het gewoon een kapotte sensor is van de thermometer. Komende maandag heb ik een afspraak kunnen maken bij een Opel garage na 5 dagen problemen te hebben. Hoewel er tijdens de testrit van het voertuig en de rit naar huis geen enkel probleem opdook.

       

      Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn waardoor de motor in noodloop gaat en de motor beperkt vermogen krijgt? Of zijn er mensen die dit probleem ook hebben? :help:

      #18369472
      vindiesel1997
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 October 2019

        Beste lezers

        Hierbij een aantal foto’s om het probleem beter te kunnen duiden.

        Deze meldingen krijg ik. Het bizarre is dat er bijstaat dat de airco wordt uitgeschakeld vanwege een te hoge motortemperatuur terwijl de airco niet eens aanstaat.

        Aantekening 2019-10-23 2017078Aantekening 2019-10-23 201706Aantekening 2019-10-23 201707

        Graag jullie hulp/ oplossing!

        :dank-u:

        #18369512
        vindiesel1997
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 October 2019

          Ondertussen bij de garage langs geweest. Hier konden ze niks vinden van problemen. Er waren ook geen foutcodes.

           

          Weet echt niemand het probleem of een oplossing? Of zijn er personen die dit ook al hebben meegemaakt?

          #18369665
          MGen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 September 2015

            Goedeavond
            Dit probleem kan van alles zijn. Te weinig koelvloeistof. Een thermostaat die niet helemaal meer opengaat, of misschien helemaal niet meer. Een verstopte radiateur. Wat veel mensen tegenwoordig vergeten is dat niet alles uit te lezen is. Beste is alles een voor een na te lopen en te controleren. Dan moet het probleem vanzelf boven komen.

            Met vriendelijke groet,
            Michael

            #18421805
            Aart Roelofs
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 May 2021

              Probeer eerst te kijken of de thermostaat het doet door de motor even warm te draaien, gaat de thermosstaat bij een bepaalde temperastuur (ik weet  niet precies hoeveel dat moet zijn bij een Astra ) open en zakt de temperatuur een klein stukje dan is de thermostaat in ieder geval wel goed.

              Ooit  eens een lekkage gehad aan je koelsysteem? En ziet het expansievat er mooi schoon uit?

              Zo niet dan zit er misschien wel bar-leaks in .

              Dit kan je lekkage verhelpen maar ook de hele zooi doen verstoppen en dan ben je verder van huis.

              Succes

               

              #18421814
              opel-mark
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 March 2011

                begin eerst met de sensor te vervangen, dat zijn de kosten niet  en kijk dan verder.

                de motor geeft geen storingscode omdat er geen storing is, er wordt een te hoge temperatuur gemeten en dat is geen storing

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.