Forumindex › Forums › Overige › Race, rally en sprint › Opel Astra GTC in de Dutch Supercar Challenge
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 juli 2008 om 19:11 #17207303
Beste Opel-fan, in dit topic kun je de verrichtingen volgen van Team Divitec Racing (rijdend met een prachtige Opel Astra GTC V6 3.5) in de Dutch Supercar Challenge (Supersport I). Alle teamberichten plaatsen we hier zodat je het hele seizoen kan meebeleven, en kunt reageren of vragen stellen.
[align=center][/align]
Details van de auto
Carrosserie: TC06
Type: Opel Astra GTC
Materiaal: Polyester
Lengte: 4450mm
Breedte: 1850mm
Hoogte: 1265mm
Gewicht: 950 kg
Ophanging: Dubbele driehoek
Schokdempers: KONI
Aërodynamica: voor spliter, achter diffuser en achterspoiler[align=center][/align]
Motor
Motor: V6
Tuning: Cosworth, Duramotor
Cilinderinhoud: 3500 cm3
Vermogen: 310 Pk (race 1) 400 Pk (vanaf race 2)
Max. toeren: 7000 tpm
Versnellingsbak: Sequentielle bak via stuurwiel
Aantal versnellingen: 5 en een achteruit
Maximum snelheid: 232 km/uurOnderstel
Banden: Dunlop
Remmen: Brembo
Schijf grote: 309 / 32mm
Remblokken: BlauweDiverse
Air jack: Ja
Stoel: Cobra
Gordel: 6 punts
Display: Full collorGraag stellen we ons even voor. Team Divitec Racing komt het hele seizoen uit in de Dutch Supercar Challenge met coureurs Carlo Kuijer uit ‘s-Gravenmoer en Jeroen Reijntjens uit Raamsdonkveer. De divisie waarin zij meestrijden is de Supersport I, de op één na hoogste klasse in het kampioenschap. Alleen de GT-klasse staat snellere wagens toe. Kuijer en Reijntjens rijden met een Solution F Astra GTS V6 3.5 liter motor, met bijna 400pk. Hoofdsponsor van het team is Divitec Nederland B.V. uit Dongen.
Divitec Nederland B.V. is producent en distributeur van cameraobservatie- en registratietechnieken. De sponsoring van het Dutch Supercar Challenge-team wordt ingezet als instrument voor promotie, relatiemarketing en business development. Carlo Kuijer is directeur van Divitec Nederland B.V.. Ga voor meer informatie naar http://www.divitec.nl of mail info@divitec.nl.
Autosportmarketing.nl is het sportmarketingbureau dat de persberichten voor Team Divitec Racing schrijft en publiceert. Ook wordt het team ondersteund met de hospitality en de sponsorwerving. Het bureau levert diensten op het gebied van marketing, management, organisatie, communicatie en sponsorwerving. Ga voor meer informatie naar http://www.autosportmarketing.nl of mail info@autosportmarketing.nl.
Jack Plooij interviewde en introduceerde het team tijdens het weekend in Spa.Voel je vrij om te reageren in dit topic!
11 juli 2008 om 19:13 #17415264Veelbelovend debuut voor Team Divitec Racing in Dutch Supercar Challenge
Team Divitec Racing is tijdens de eerste race van de Dutch Supercar Challenge op de Nürburgring als twaalfde geëindigd in de Supersport 1-divisie. Jeroen Reijntjens ging als drieëntwintigste van start, maar klom direct een aantal plaatsen op. Carlo Kuijer nam het over bij de pitstop, en reed de race probleemloos uit.
Veiligheid gaat voor
Bij de kwalificatie op zaterdag hebben we maar twee ronden kunnen rijden, omdat de ramen besloegen. Daardoor was het zicht helemaal weg. Dat probleem hebben we nu opgelost, aldus Reijntjens. De race op dezelfde dag werd afgelast vanwege dichte mist. “Het liefste wil je een race rijden, maar de veiligheid gaat natuurlijk voor.”Race uitgereden
De race op zondag werd verreden in prachtig zonnig weer. Reijntjens: “De start verliep anders dan verwacht. Een aantal coureurs zat namelijk nog te slapen, terwijl het licht al op groen stond. Daardoor ontstonden er grote gaten, waardoor we niet konden profiteren van de slipstream. Uiteindelijk mogen we tevreden zijn. De pitstop verliep zo goed als vlekkeloos, en het is mooi dat we de race hebben uitgereden. Ik ben ook erg blij met hoe Carlo het heeft gedaan.”Vooruitgang
Kuijer: “Ik ben niet geheel tevreden met de performance van de wagen, want we hebben wat tekortkomingen opgemerkt. Qua vermogen komen we iets te kort, maar qua wegligging zitten we er goed bij. Het is oplosbaar en we hebben erop geanticipeerd. Het concept dat we nu hebben, is een goede basis. Stapje voor stapje kruipen we richting onze concurrenten.”Volgende race in Spa
De volgende race van de Dutch Supercar Challenge wordt verreden op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps, op 31 mei en 1 juni.Tekst: Autosportmarketing.nl, Divitec.nl
11 juli 2008 om 19:15 #17415265Steile leercurve voor Kuijer/Reijntjens in Spa
Team Divitec Racing beleefde een bewogen Dutch Supercar Challenge weekend in Spa-Francorchamps. Carlo Kuijer, Jeroen Reijntjens en het team boekten enorme vooruitgang ten opzichte van de snelheid op de Nürburgring, maar zagen dat niet uitbetaald in resultaten en punten.
Grote vooruitgang
Bij de eerste testritten op donderdag bleek al snel dat het gat met de concurrentie qua motorvermogen gedicht was. Reijntjens: “Vermoedelijk gaan we nu 2,5 seconde per ronde harder door het extra vermogen. In één klap hebben we de motorische achterstand goed gemaakt.” Vervolgens reed Reijntjens direct de snelste tijd tijdens de vrijdagtraining. “Het was natuurlijk enigszins verrassend voor onze conculega’s dat de auto direct onder de poleposition-tijd van vorig jaar dook. Dat hadden we zelf ook niet verwacht. We kregen daardoor direct veel aandacht van de rest van de paddock,” aldus teamgenoot Carlo Kuijer.Teleurstellende kwalificatie
Met hoge verwachtingen begon het team aan de zaterdagkwalificatie, met Jeroen Reijntjens achter het stuur. “We dachten dat er wel een top 5-positie in zou zitten, maar dat was dus niet zo. Ik had veel last van verkeer. Als je een tragere deelnemer uit een lagere klasse tegenkomt in bijvoorbeeld Eau Rouge, dan is je ronde direct verspeeld. Dus toen lukte het niet om opnieuw een perfect rondje te rijden.” Reijntjens reed daardoor ‘slechts’ de elfde snelste tijd in de Supersport I-divisie.Zesde, maar geen punten
Ondanks die teleurstelling begon Reijntjens met veel vertrouwen aan de eerste race op zaterdagmiddag. “De start van de race was erg leuk. Ik heb toen vier rijders kunnen inhalen, en ik had een mooi gevecht met een BMW. Na zes ronden lagen we al zesde, maar toen werd de race afgevlagd door een zware crash achterin het veld. En omdat er te weinig ronden waren gereden, behaalden we niet onze eerste punten van het seizoen.”Geen brandstof meer
De race op zondag begon met de startopstelling van de zaterdagkwalificatie. Wederom bewees Reijntjens dat de auto een stuk sneller was geworden door direct veel rijders in te halen. Door een late pitstop lag het team zelfs even op een derde plek. Echter, Kuijer had dat weekend vrij weinig gereden en hield daardoor het tempo van Reijntjens niet bij. Het team zou wel de eerste punten hebben gehaald, maar vlak voor de finishvlag sloeg het noodlot toe en viel de Opel Astra V6 stil. De onervarenheid van het team zorgde voor een rekenfout waardoor de wagen te weinig brandstof had om te finishen.Vertrouwen
Carlo Kuijer: “Jammer dat we de streep niet gehaald hebben. Maar als we terugkijken op dit weekend, dan is dat positief. We hebben de auto nu behoorlijk competitief. Op de Nürburgring hadden we nog te weinig vermogen, maar dat probleem is nu volledig opgelost. Nu richten we ons op zaken als aerodynamica en dempers. Jeroen en ik gaan bovendien werken aan mijn racesnelheid. Dus we gaan over vier weken met vol vertrouwen en enthousiasme naar Hockenheim!”Tekst: Autosportmarketing.nl, Divitec.nl
11 juli 2008 om 19:18 #17415266Startcrash vernielt Astra en raceweekend Kuijer/Reijntjens
Een aanrijding tijdens de eerste ronde van de zaterdagrace heeft ervoor gezorgd dat Team Divitec Racing het raceweekend in Hockenheim snel wil vergeten. Het Dutch Supercar Challenge-team uit Dongen, met coureurs Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens, viel op zaterdag uit toen een Porscherijder in de hairpin bij Reijntjens naar binnen reed. De daarbij opgelopen schade zorgde uiteindelijk ook voor een uitval tijdens de zondagrace.
Botsing in de hairpin
Jeroen Reijntjens startte goed bij de eerste race op zaterdag. Echter, toen Reijntjens de hairpin achterop het circuit bijna voorbij was, werd hij aangereden door de Porsche van Jan Willems. Die kwam zonder opzet op het gras, nadat het startveld schrok van de botsing tussen een Mosler en een Porsche. Onherstelbare schade aan de rechtersidepod van de Opel Astra GTS was het gevolg.Gerepareerd op zondag
Toch slaagden de monteurs van Team Divitec Racing erin om de wagen klaar te maken voor de race op zondag. Carlo Kuijer nam het eerste deel voor zijn rekening en reed een goede race. Echter, hij kwam in aanraking met een gespinde Corvette en beschadigde daardoor zijn voorsplitter. Kuijer liet zijn wagen in de pits repareren en vervolgde zijn race. Na 30 minuten nam Reijntjens het van hem over.Olietemperatuur te hoog
Tien minuten later bleek dat het niet gelukt was om de zware schade van de zaterdagrace afdoende te verhelpen. De olietemperatuur liep namelijk op tot 145 graden Celsius, terwijl die normaal niet hoger mag zijn dan 120 graden. Reijntjens: “Om verdere schade aan de motor te voorkomen, hebben we na 40 minuten besloten om te stoppen met de race. We hadden toen toch al geen kans meer op punten. Bovendien rijden we al over twee weken onze volgende Duitse wedstrijd in Oschersleben.”Teamdrama op maandagochtend
Het dramatische weekend was toen nog niet afgelopen. Op de maandagochtend na de race brandde de teambus van Team Divitec Racing volledig uit, toen een magnetron voor kortsluiting zorgde. De bus was door de familie Reijntjens speciaal geprepareerd voor de coureurs en teamleden om in te kunnen ontspannen. Tijdens het raceweekend in Hockenheim werd het paradepaardje van het team voor het eerst in gebruik genomen, maar ook voor de laatste keer. De bus is nu een brok kool op wielen. Al met al een raceweekend om snel te vergeten.Vooruitgang door schokdempers
Het weekend was wel goed begonnen voor Kuijer en Reijntjens, met een keurige zesde trainingstijd en een achtste kwalificatietijd. Volgens Carlo Kuijer zijn de nieuwe schokdempers inderdaad een grote vooruitgang: “De nieuwe Koni-schokdempers zijn echt een wereld van verschil. Onze Opel Astra GTS heeft een betere wagenbalans, meer mechanische grip, stuurt beter in en blijft stabieler op de kerbstones. We zijn nu naar schatting twee seconden sneller dan voorheen.”Volgende race in Oschersleben
Op 12 en 13 juli strijkt de Dutch Supercar Challenge neer in het Duitse Oschersleben, op 550 kilometer van het hoofdkwartier van Team Divitec Racing in Dongen. Kuijer en Reijntjens beschouwen Oschersleben allebei als hun favoriete circuit. Er zijn veel bochten en nauwelijks rechte stukken, iets wat de Opel Astra GTS goed zal liggen. Het team hoopt daarom eindelijk meer geluk te hebben en de eerste punten te scoren.Tekst: Autosportmarketing.nl, Divitec.nl
11 juli 2008 om 19:21 #17415267Kuijer/Reijntjens ondanks rampspoed optimistisch voor Oschersleben
Twee keer schade, twee keer een nulresultaat en een uitgebrande teambus vol teammaterialen: dat was het teleurstellende resultaat waarmee Team Divitec Racing thuis kwam uit Hockenheim. Minder dan twee weken later zijn Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens toch optimistisch over hun kansen bij de volgende twee Duitse races in de Dutch Supercar Challenge op het circuit van Oschersleben.
Tegenslag
De eerste race in Hockenheim was al na vier bochten voorbij toen Reijntjens werd aangereden door een Porsche. Vervolgens moest de zondagrace voortijdig worden gestopt omdat de Opel Astra onvoldoende hersteld bleek van de forse klap. En bij thuiskomst brandde de teambus uit vol met teammaterialen, terwijl die nog maar sinds een paar weken klaar was. Reijntjens had met zijn familie veel tijd en energie geïnvesteerd in de opbouw van de bus. “Het is helaas niet anders. Het zijn gelukkig alleen materialen die we hebben verloren. We hadden het ook zelf kunnen zijn, want tijdens het weekend sliepen we nog in de bus,” relativeert Reijntjens.Goede kansen in Oschersleben
Toch hebben Kuijer en Reijntjens hebben alle reden om positief naar Oschersleben te gaan. Beiden wonnen er ooit races: Kuijer in de Mini Cooper Challenge en Reijntjens in de BRL. Ze beschouwen Oschersleben allebei als hun favoriete circuit. Bovendien is de Opel Astra GTS Silhouette uitermate geschikt voor het korte, bochtige Oschersleben. Kuijer: “De wagen is eigenlijk gemaakt voor dit soort circuits. Je hebt een uitermate goed koppel nodig en dat hebben we. We zullen ten opzichte van de Porsches ook nauwelijks tijd verliezen, want er zijn bijna geen rechte stukken. Als het dit weekend meezit dan eindigen we op het podium.”Het weer als onzekere factor
Een onzekere factor in Oschersleben is het weer. Er wordt regen voorspeld en dat is op Oschersleben een extra risico voor de deelnemers. Reijntjens: “We hebben met onze Opel Astra Silhouette nog niet veel gereden op een natte baan. Op zich is het voor ons niet zo slecht als het zou regenen. Droog of nat: we hebben sowieso goede kansen!” aldus een strijdbare Jeroen Reijntjens. De kwalificatie is dit weekend op vrijdagmiddag. De zaterdag- en zondagraces beginnen vlak na 13:00.11 juli 2008 om 19:29 #17415268He dit is een leuk topic,ga ik zeker volgen, succes met de races
13 juli 2008 om 18:23 #17415269Zeker een mooi Ding.
Wordt op de zelfde plek gebouwd als de megane throphie.
een echte opel is het dus niet.
motor en bak zijn gelijkTheun
16 juli 2008 om 10:17 #17415270Team Divitec Racing scoort vierde plaats in Oschersleben
Team Divitec Racing heeft in Oschersleben de eerste punten van het seizoen binnengehaald met een mooie vierde plaats bij de zondagrace van de Dutch Supercar Challenge. Jeroen Reijntjens ging goed van start en rukte snel op naar de zesde positie. Carlo Kuijer nam het stuur over bij de verplichte pitstop, en moest zich aanpassen aan verraderlijke omstandigheden. Terwijl enkele concurrenten van de baan de vlogen, reed Kuijer de Opel Astra GTC foutloos naar de finish.
Competitief
Kuijer en Reijntjens voorspelden vooraf al dat ze competitief zouden zijn in Oschersleben, omdat de vele bochten op het korte circuit passen bij de Opel Astra en bij hun rijstijl. Ze kregen op vrijdagmiddag al gelijk toen Reijntjens de Astra als derde kwalificeerde, sneller dan alle Porsches, de BMW’s en de Corvette. Reijntjens ging bij de start van de zaterdagrace direct naar de tweede positie. Toen hij de leider in de Supersport I-divisie wilde aanvallen, brak echter de waterslang los van de motor en was de race voorbij.Kapotte waterslang
Reijntjens: “De wagen brak achter weg, waarna ik koelvloeistof rook in de wagen. Ook de ruit achter me was besmeurd. Ik ben toen gelijk van het gas gegaan. Als dat ding boven de 140 graden komt dan gaat de motor koken en kun je gelijk naar huis.” Het boutje van een euro, dat de waterslang aan de motor koppelt, had het begeven. Een uitval was het gevolg, evenals een startpositie achteraan bij de zondagrace.Snelle start
Al bij de start van de zondagrace ontvouwde zich een boeiende race. De drie leiders klapten op elkaar bij de eerste bocht, waarna Reijntjens in de chaos nog zeven wagens passeerde en achtste lag. Toen het na dertig minuten zachtjes begon te regenen, besloot het team om de pitstop uit te stellen om te kijken of de regen zou doorzetten. Dat gebeurde niet, waardoor Carlo Kuijer na de stop met dezelfde droogweerbanden de pitstraat uitreed.Slicks in de regen
Kuijer, inmiddels zesde: “Ik zag een Porsche aankomen, dus toen reed ik sneller dan normaal de baan weer op, want ik wilde hem per se voor blijven. Dat lukte en vervolgens liep ik op hem uit.” Een paar ronden later begon het harder te regenen. “Vooral achterop het circuit begon het harder te regenen en werd het spekglad, zeker met de slicks. Ik reed toen heel voorzichtig om die auto over de streep te krijgen. Helaas had ik te laat door dat de baan weer was opgedroogd, waardoor ik de aansluiting met de kop verloor. Dat is toch een gevolg van mijn gebrek aan ervaring.” Een Porsche en een Renault bleven echter niet op de baan, waardoor de Opel Astra na 60 minuten racen als vierde over de finish ging.Tevreden
Daarmee scoorde het team de eerste punten van het seizoen. Hoewel het podium net werd gemist, was er vooral tevredenheid met de vierde plaats. Jeroen Reijntjens: “We zijn heel blij met dit resultaat. Het is wel jammer dat we niet op het podium hebben gestaan. Het is in ieder geval een hele leuke afsluiting van het weekend.”Volgende race in Assen
In de hele korte tijd van vier races hebben we vanuit het niets een competitief team opgebouwd en dat is al een prestatie op zich. We horen nu bij de top vijf. En we zijn verre van klaar met het ontwikkelen van de auto, aldus Kuijer. “We kijken al uit naar het volgende raceweekend.” Op 2 en 3 augustus kunnen fans van de Dutch Supercar Challenge de wagens in Assen zien, horen, ruiken en voelen. De Opel Astra GTC V6 3.5 van Team Divitec Racing rijdt dan voor de eerste keer in Nederland.Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Wijnen/Dubois (Bel, Renault Megane) 1.35,003
2. Habets (Bel, Renault Megane) 1.35,626
3. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) 1.35,699Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Den Otter (Porsche 997 GT3) 48.02,374
2. Thuis (Porsche 997 GT3) + 1 ronde
3. Habets (Bel, Renault Megane) + 1 ronde
-. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 22 ronden (kapotte waterslang)Uitslag Zondagrace Supersport I
1. Habets (Bel, Renault Megane) 1.00.12,842
2. Den Otter (Porsche 997 GT3) + 14,289
3. Thuis (Porsche 997 GT3) + 14,939
4. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 27,69031 juli 2008 om 09:53 #17415271Komend weekend première Opel Astra van Team Divitec in Nederland
Team Divitec Racing rijdt het komende weekeinde voor het eerst op Nederlandse bodem met de Opel Astra GTC V6 3.5 Silhouette. Jeroen Reijntjens en Carlo Kuijer strijden opnieuw voor punten op het circuit van Assen, waar twee races worden verreden in de Dutch Supercar Challenge. Na de mooie vierde plaats in Oschersleben is het team optimistisch over de kansen.
Nooit gereden
Reijntjens kijkt al een tijd uit naar het komende raceweekend: “Assen is een mooi en snel circuit. Ik denk dat we daar goed kunnen scoren. We gaan weer voor een plek in de top vijf, en misschien behoort een podiumfinish ook tot de mogelijkheden. Maar we hebben met deze auto nog nooit op Assen gereden, terwijl de anderen daar juist veel ervaring hebben. Dus we gaan er naartoe en dan zien we wel waar we staan.”Porsches in het voordeel
Volgens Carlo Kuijer is het eindresultaat afhankelijk van de prestaties van de Porsches. “Ze zijn in het voordeel. Onze topsnelheid is goed, maar we leggen het af tegen een Porsche. Vooral op het snelle stuk achterop het circuit, van de Duikersloot tot aan de Ramshoek, verliezen we tijd. Echter, dat kunnen we waarschijnlijk weer goedmaken in de bochten, en dan vooral het stuk na de eerste bocht. Het zal een strijd worden tussen de Porsches, de Renault Meganes en onze Opel Astra.”Eerste keer in Nederland
Het is de eerste keer dit seizoen dat de Dutch Supercar Challenge in Nederland van start gaat. De vier vorige races vonden plaats op de Nürburgring, in Spa, op de Hockenheimring en in Oschersleben. “Het is leuk dat de races nu wat dichterbij zijn, vooral voor de fans en de sponsors,” stelt Reijntjens. Door de nabijheid benut Team Divitec Racing de race in Assen ook om veertig relaties een mooie dag autosport te laten meebeleven.Welkom in Assen
Fans zijn van harte welkom om de Opel Astra GTC van dichtbij te bewonderen in de tent van Team Divitec Racing. De wagen staat in het Dutch Supercar Challenge paddock, dat vrij toegankelijk is met paddockkaarten van 15 euro. De toegang tot de tribunes op zondag is gratis. Ook andere klassen zijn in Assen te bewonderen, zoals de Duits Formule 3, de NEC Formule Renault en de BRL. Bovendien zijn er demonstraties van de nieuwe A1GP-bolide en het Suzuki MotoGP-team. De zaterdag- en zondagraces van de Dutch Supercar Challenge starten rond 16:05 en 16:55. Ze duren een uur met halverwege een verplichte pitstop. Het zal de vraag zijn of de trechter van de eerste bocht de scherprechter wordt van de twee races.4 augustus 2008 om 19:05 #17415272Kuijer/Reijntjens crashen in leidende positie
Rondenlang reed Team Divitec Racing aan de leiding van de zaterdagrace in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Jeroen Reijntjens reed in Assen een schitterende eerste stint en ging als leider in de pits. Maar tien minuten voor het vallen van de finishvlag, in een poging de eerste overwinning van het team te behalen, schoot Carlo Kuijer van de baan. De Opel Astra GTC werd daarbij dusdanig beschadigd, dat de zondagrace voor het team in het water viel door onvoldoende voorbereidingstijd.
Vrijdag
De coureurs van Team Divitec Racing kampten tijdens de vrije training en kwalificatie op vrijdag met forse koelingproblemen. Omdat het team besloot om voortijdig te stoppen om schade door oververhitting te voorkomen, reed Jeroen Reijntjens ‘slechts’ een vijfde kwalificatietijd. Reijntjens: “We hadden pole kunnen trainen, maar het kwam er helaas niet uit.” De monteurs van Team Divitec Racing voerden daarna forse wijzigingen uit aan de koeling en de luchtgaten, om zo de twee races van twee uur te kunnen uitrijden.Voor het eerst aan de leiding
Reijntjens ging goed van start en lag na een aantal ronden vierde in een treintje van de leidende Corvette, een Porsche en een Renault Megane. In de Ruskenhoek plaatste Reijntjens een mooie inhaalactie op de Renault Megane, waarna hij door pitstops van de Corvette en de Porsche rondenlang aan de leiding ging in de Supersport I-divisie. “Het ging gewoon goed. Ik had een goed ritme. We reden de tweede snelste raceronde. De snelheid zit er gewoon in tegenwoordig.”Uitgevallen als leider
Na de late pitstop die vlak voor het sluiten van de pits werd uitgevoerd, behield Carlo Kuijer de leiding, vlak voor de drie Renault Meganes. Rondenlang reed Kuijer voorop, waarna hij onder zware druk kwam van kampioenschapleider Jochen Habets in de Renault Megane. “Ik schoot rechtdoor in de Ruskenhoek op het stuk asfalt dat er ligt, en ik nam de noodweg terug naar het circuit. Maar toen ik de baan op ging stuurde ik te scherp naar links, waardoor ik op het natte gras kwam en de controle verloor. Ik bleef maar glijden totdat ik met de rechtervoorkant in de vangrail kwam. Einde verhaal, helaas.”Reparaties
Het ging nu mis omdat ik meer de grenzen ging opzoeken. Ik kreeg namelijk steeds meer vertrouwen in de auto. Dus toen ging ik tijdwinst zoeken dat er op dat ogenblik voor mij niet is. De meeste fouten worden je vergeven, maar dit was er één die niet vergeven kon worden door de condities op de baan, aldus Kuijer. Door de crash moesten de teammonteurs flinke reparaties uitvoeren. De radiator lag in tweeën, de voorkap was losgeraakt, evenals de achterwielophanging, en de wagen zat vol modder en zand uit Assen.Einde na vier ronden
Op de drukke zondag met maar liefst 55.000 toeschouwers had de Dutch Supercar Challenge te kampen met zware regen. Reijntjens ging als zestiende van start. “Onze auto moet het best goed kunnen doen in de regen, maar de ramen besloegen na twee ronden en toen zag ik de lijn van de baan niet meer. Vandaag was een gewoon een rotdag.” Na een paar minuten stilstaan wilde Kuijer toch verder rijden om ervaring op te doen. “We mochten de pitstraat niet meer uitrijden vanwege het geluidsniveau. Ondanks wijzigingen aan de demper zaten we met 111 decibel blijkbaar op hetzelfde geluidsniveau als gisteren, terwijl 104 decibel is toegestaan. Einde van een spannend en bewogen weekend,” stelde Kuijer vast.Resterende evenementen
De volgende keer dat de Opel Astra GTC V6 3.5 weer in actie komt, is tijdens Rotterdam City Racing op 17 augustus. Dan geeft Team Divitec Racing een demonstratie in de Rotterdamse straten, samen met andere wagens van de Dutch Supercar Challenge. De meeste plaatsen langs het circuit in de Rotterdamse binnenstad zijn gratis toegankelijk. Het volgende raceweekend is over zeven weken in Spa-Francorchamps, gevolgd door de A1GP op Zandvoort op 4 en 5 oktober. De seizoensfinale vindt wederom in Assen plaats op 25 en 26 oktober.Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Van Dongen/Kroymans (Corvette) 1.46,526
2. Thuis (Porsche 997 GT3) 1.46,546
3. Habets (Bel, Renault Megane) 1.47,134
5. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) 1.47,980Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Habets (Bel, Renault Megane) 1.02.34,529
2. Thuis (Porsche 997 GT3) + 40,475
3. Wijnen/Dubois (Bel, Renault Megane) + 42,715
16. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 7 ronden (crash)Uitslag Zondagrace Supersport I
1. Wijnen/Dubois (Bel, Renault Megane) 1.04.19,674
2. Habets (Bel, Renault Megane) + 18,794
3. Olij (BMW) + 24,470
-. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 26 ronden (geluidsoverschrijding)4 augustus 2008 om 19:10 #17415273jammer van de tegenslagen,succes verder
27 augustus 2008 om 19:27 #17415274Hier dan eindelijk de antwoorden op vragen van jullie! De meeste antwoorden komen van Carlo Kuijer, coureur in het team.
1. Hoe snel gaat de Opel Astra GTC V6 3.5 van 0 naar 100?
– Dit weten we nog niet. Aangezien de DSC een rollende start heeft, en de snelheid in de pitstraat is beperkt, hoeven we tijdens de race in principe niet vanuit stilstand op te trekken naar 100. Maar we gaan het voor jullie meten!2. Bij welke snelheid is een goed koppel het belangrijkste?
– Koppel is nodig om aan de onderkant van het toerengebied uit de startblokken te komen. Maximaal koppel hebben we in het bereik van 3500 tot 6000 toeren. Daarna gaan de pk’s een rol spelen.3. Wat is jullie hoogst gemeten topsnelheid?
– De topsnelheid die we tot nu toe gemeten hebben is 244 kilometer per uur.4. Hoe lang gaat de motor mee?
– Een motor gaat het hele seizoen mee. Na het seizoen wordt deze preventief herbouwd voor 2009.5. Hoe ontstaan de vlammen aan de achterkant? Waarom gebeurt dat wel bij deze auto, en bij de anderen niet? Is het een nadeel?
– De vlammen aan de achterkant ontstaan als we de timing veranderen van het inspuiten van de brandstof. Op de momenten dat er vlammen zijn, spuiten we iets meer brandstof in en daardoor worden de uitgangskanalen extra gekoeld. Er is een duidelijk merkbaar en meetbaar effect op de temperatuur. Tegelijkertijd is het extra verbruik te verwaarlozen. Voor fotografen hebben de vlammen natuurlijk ook iets extra’s.6. Van welk materiaal is de ophanging, en waarom geen koolstofvezel?
– De ophanging is van aluminium. Koolstofvezel is een hele dure grondstof die verhoudingsgewijs niet het meeste rendement oplevert.7. Waarom rijden jullie in een Opel?
– De keuze voor een Opel Astra GTC Silhouette is voortgekomen uit mogelijke ondersteuning vanuit Opel Nederland. Helaas zijn ze (nog) niet overtuigd om ons team en onze wagen te benutten voor hun merk..8. Waarom rijdt de Dutch Supercar Challenge zo weinig op Zandvoort?
– Geluid… de Dutch Supercar Challenge heeft prachtige wagens met rauwe motoren, en als geheel produceren we teveel geluid. Voor het A1GP-weekend worden de geluidsdagen benut, zodat we er wel kunnen rijden.9. Als het mogelijk is, zou ik er in het weekend van 4/5 Oktober wel bij willen zijn.
– Dat is goed voor te stellen want dan rijden we namelijk in het voorprogramma van de A1GP! Paddockkaarten zijn dan zeldzaam duur. Hiermee kunnen we je helaas niet helpen. De Finaleraces op Assen (25 & 26 oktober) is een ander verhaal.10. Zou ik eens kunnen rijden met een auto als deze? (tenminste niet zo’n saaie Porsche911 of ClioCup)
– Het is zeker mogelijk om te rijden met deze auto. Het is uiteraard niet kostenloos. In een persoonlijk overleg kunnen de mogelijkheden worden toegelicht.11. Rijden jullie ook tijdens de Nieuwjaarsrace in het eerste weekend van Januari, of valt jullie auto dan buiten het reglement?
– We rijden niet tijdens de Nieuwjaarsrace, maar tijdens de 24 uur van Dubai! Die vindt plaats op 10 en 11 januari.Blijf gerust je vragen insturen!
26 september 2008 om 17:56 #17415275Pechduivel blijft Team Divitec Racing achtervolgen
Het Dutch Supercar Challenge-weekend in Spa-Francorchamps heeft Team Divitec Racing opnieuw niet de gewenste resultaten opgeleverd. De pechduivel blijft het team achtervolgen. Zo had Carlo Kuijer, die alleen reed, last van problemen met het bodywork, de wielophanging, de versnellingsbak, de balans, de veren en de bougies. Toch ging het team niet met lege handen naar huis.
Grote reparaties na Assen
In Assen reed Team Divitec Racing rondenlang aan de leiding van de zaterdagrace, maar de winst ging verloren toen Kuijer onder druk van de baan schoot. De nieuwe monteurs leverden echter uitstekend werk door de auto op tijd af te krijgen voor de races in Spa. De donderdagtest werd gebruikt om te testen of de auto raceklaar is. Daarbij bleek dat het bodywork nog niet goed paste en over de baan schuurde. De laatste donderdagtraining moest bovendien voortijdig worden afgebroken vanwege een kapotte wielophanging.Problemen met de wielophanging
Bij terugkomst in de pits bleek het probleem nog een stuk groter te zijn: de bus in de versnellingsbak, waar de wielophanging op afgemonteerd is, bleek volledig afgebroken te zijn. Dat probleem was maar op één manier te repareren en daar was een nieuwe voorzijde van de versnellingsbak voor nodig. Die had het team echter niet bij zich. Toevallig rijdt het Gomez Competition-team uit het Belgische toerwagenkampioenschap met dezelfde versnellingsbak. Zij hadden toevallig een defecte versnellingsbak maar met een nog intact voorhuis. Dat onderdeel werd gebruikt voor de reparatie die tot diep in de nacht duurde. Kuijer: “Complimenten voor de monteurs. Ze hebben puik werk geleverd.”Veren
Op vrijdag staken nieuwe problemen de kop op. Het team slaagde er niet in om de balans van auto in orde te krijgen omdat de juiste veren ontbraken die geschikt waren voor Spa. Daardoor was slechts een vijftiende kwalificatietijd mogelijk. Vervolgens voerden de monteurs van Team Divitec Racing forse wijzigingen uit aan de set-up van de auto. Dankzij andere teams vonden de engineers de juiste veren voor een betere balans.Kuijer als enige rijder
Carlo Kuijer reed voor de eerste keer het volledige weekend alleen. Jeroen Reijntjens heeft er namelijk voor gekozen om niet meer voor het team te rijden. Kuijer trainde, kwalificeerde en startte daarom voor het eerst helemaal alleen.Punt op zaterdag
Kuijer ging goed van start en klom na een aantal ronden op naar de tiende plaats en volgde een trein van Porsches en een BMW. De balans bleek nog steeds niet helemaal op orde, waardoor niet het volledige potentieel van de auto kon worden benut. Na een probleemloze pitstop reed Kuijer als tiende over de finishstreep. “Gezien de omstandigheden hebben we er het beste van gemaakt. Meer dan de tiende plaats zit er nu gewoon niet in. Met de verzamelde data kunnen we weer een stap vooruit maken. Op naar de zondagrace!” aldus Kuijer.Geen vermogen
De verwachtingen van het team moesten nog voor de start van de race worden bijgesteld. Tijdens de opwarmronden gingen twee van de zes bougies kapot, waardoor de auto het moest doen met slechts vier pitten en daardoor veel vermogen verloor. “Iedereen kwam aan me voorbij. Ik dacht zelfs aan stoppen, maar ik heb dit uitgesteld tot aan de pitstop. Jammer, want we hadden duidelijk een betere set-up. Ondanks alle pech hebben we toch weer een punt gescoord en vooruitgang geboekt in het lezen van de auto.”Laatste twee raceweekenden
Het team komt weer in actie tijdens de A1GP in Zandvoort op 4 en 5 oktober, waar opnieuw tienduizenden bezoekers worden verwacht. De seizoensfinale van de Dutch Supercar Challenge vindt plaats in Assen, op 25 en 26 oktober.Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Huisman/De Vries (Porsche 997 GT3) 2.31,033
2. Habets (Bel, Renault Megane) 2.32,875
3. Thuis (Porsche 997 GT3) 2.33,672
15. Kuijer (Divitec Opel Astra) 2.43,664Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Koehler (Porsche 997 GT3) 51.31,169
2. Thuis (Porsche 997 GT3) + 0,183
3. Wijnen (Bel, Renault Megane) + 0,464
10. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 1 rondeUitslag Zondagrace Supersport I
1. Wijnen (Bel, Renault Megane) 1.04.33,402
2. Ertan (Renault Megane) + 14,123
3. Huisman/De Vries (Porsche 997 GT3) + 15,278
-. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 15 ronden (bougies)29 oktober 2008 om 16:10 #17415276Team Divitec Racing finisht twee keer in Assen na crash in Zandvoort
Team Divitec Racing heeft het Dutch Supercar Challenge seizoen van 2008 afgesloten met twee finishes, maar net buiten de punten. Carlo Kuijer reed bij de Finaleraces in Assen voor het eerst dit jaar het hele weekend alleen in de Opel Astra GTS 3.5 V6. Hij slaagde erin om de wagen zowel op zaterdag als op zondag aan de finish te brengen, ondanks de technische problemen die nog het gevolg waren van een zware crash in Zandvoort.
Crash in Zandvoort
Het voorlaatste raceweekend in Zandvoort, tijdens de A1GP, verliep rampzalig voor Team Divitec Racing. Gastrijder Wim van Genderen crashte hard met de Opel Astra tussen de Slotemakersbocht en het Scheivlak, toen hij achter een Aston Martin uitgleed over een klein riviertje. De monteurs hadden drie weken nodig om de schade te verhelpen. De vertragende factor was echter de nieuwe motor, die pas op vrijdagavond op het circuit van Assen arriveerde. Kuijer: “De monteurs hebben toen de hele nacht doorgewerkt om de wagen klaar te hebben voor de zaterdagrace. Dat is hen gelukt!”Starten zonder training
Kuijer miste door de vertraagde levering de vrije training en kwalificatie op vrijdag. Zonder trainingsronden en shake down startte Kuijer direct bij de zaterdagrace. Hij reed de race uit en eindigde op een twaalfde plaats op drie ronden achterstand, hoewel zijn snelste rondetijd slechts twee seconden langzamer was dan de snelste rondetijd in de Supersport 1-divisie. “Dat was verbazingwekkend gezien de omstandigheden. We hadden namelijk een lekkende remdrukcilinder, een kapotte koppelingscilinder, en de wagen was nog niet uitgewogen en uitgelijnd. Dat waren allemaal overblijfselen van de crash in Zandvoort. We hadden best harder kunnen gaan zonder de technische problemen.”Kapotte rem en koppeling
Met een kapotte remdrukcilinder heb je soms volle remdruk, en soms helemaal geen remdruk. Dan is de kans groot dat je je verremt en dat is twee keer gebeurd. Ik stond een keer lang vast in het gras en kwam nauwelijks weg. Dan is het dus positief om toch te finishen ondanks een kapotte rem en kapotte koppeling, aldus Kuijer.Regen op zondag
De zondagrace betekende een primeur voor Carlo Kuijer: hij had nog niet eerder met de Opel Astra een regenrace gereden. Bovendien had Kuijer niet in de regen getraind op vrijdag, in tegenstelling tot de concurrentie. “Dat was wennen in de eerste paar ronden. De start was hectisch, met oprukkende GT-deelnemers vanuit het achterveld. Maar na twaalf ronden kreeg ik opnieuw technische problemen toen de versnellingsbak bleef steken in de derde versnelling bij start/finish. Ik heb toen van alles geprobeerd, zoals de auto uitzetten en aanzetten tijdens het rijden. Pas een hele ronde later, toen ik eigenlijk de pits in wilde gaan, kon ik weer schakelen. Toen ben ik doorgereden.”Tijdverlies in de pits
Bij de verplichte pitstop bleef de versnellingsbak opnieuw steken, nu in neutraal. “Toen heeft de hoofdengineer handmatig de eerste versnelling ingeschakeld. Drie bochten later deed ook de computer het weer en kon ik zonder problemen naar de finish rijden. Maar we hadden toen wel veel tijd verloren en meer dan een dertiende plaats zat er niet in, ondanks snelle rondetijden.” Kuijer reed de zevende snelste rondetijd.Bewogen seizoen
Einde van een bewogen seizoen, met veel tegenslagen, pech maar toch ook kleine successen. Kuijer denkt met plezier terug aan het raceweekend in Oschersleben, waar het team de beste seizoensprestatie neerzette met een vierde plaats. En tijdens de zaterdagrace van de Rizla Racing Days in Assen reed Team Divitec Racing rondelang aan de leiding voor de uitval. Kuijer: “We hebben veel geleerd dit seizoen. We hebben nu iets staan wat goed is in de basis. We kunnen nu stappen vooruit maken. We kijken uit naar het volgende seizoen!”Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Van Dongen/Kroymans (Corvette) 2.02,085
2. Thuis (Porsche 997 GT3) 2.02,236
3. Dijkstra/de Vries (BMW E46) 2.02,592
-. Kuijer (Divitec Opel Astra) niet kunnen rijdenUitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Thuis (Porsche 997 GT3) 50.25,684
2. Olij (BMW V8 GTR) + 2,277
3. Van Dongen/Kroymans (Corvette) + 4,010
12. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 3 rondenUitslag Zondagrace Supersport I
1. Thuis (Porsche 997 GT3) 1.03.44,898
2. Van den Berg (BMW WTCC M3) + 12,821
3. Habets (Bel, Renault Megane) + 25,552
13. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 2 ronden -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.