OPC Velgen: Hydro Graphic Dipping

Forumindex Forums Modellen Insignia OPC Velgen: Hydro Graphic Dipping

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364508
    Rottentweetie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2010

      Opel-Fanaten,

      Mijn naam is Kevin Wiendels en al reeds bekend op dit forum voor de meeste. Ik ben in het bezit van een Opel Insignia 1.6T Sports Tourer Cosmo.
      Zo niet, bij deze mijn topic:

      Inmiddels heb ik al behoorlijk wat dingen veranderd aan m’n Insignia. o.a.:
      – Gechipped (204 PK) bij EDS Duitsland, Alle verlichting naar LED, Achteruitrij Camera geinstalleerd, Blow-off Valve geinstalleerd, Geventileerde schijven gemonteerd, Verlaagd 35/40mm, Spacers, en laatst ook nog een nieuwe standaard bumper (ivm schade) en Irmscher grill geplaatst! (En nu ik dit schrijf en m’n eigen topic bekijk zie ik dat ie helemaal niet meer up to date is! Daar moet ik dus gauw even wat verandering in brengen!)
      Mijn Topic: https://opel-forum.nl/forums/topic/opel-insignia-1-6t-sports-tourer-cosmo-200pk-flowmaster/

      En nu gaan we weer is met wat nieuws beginnen:
      Het opknappen van m’n OPC velgen. In de afgelopen jaren heb ik helaas hier en daar wat schade gemaakt aan de velgen en dit vond ik hartstikke zonde. Ik loop dus al langer met het idee om deze Zomer-velgen op te laten knappen. En dan wilde ik ze ‘Laten’ HG dippen; Hydro Graphic Dipping.

      Je kent het wel: De velgen worden dan voorzichtig door een bak met water en een print van iets, gehaald en vervolgens blijft deze print op je velg zitten.
      https://www.youtube.com/watch?v=pKuXyeAGzEU
      Dat dus!

      Maar nu bedacht ik mij… Ik doe eigenlijk alles zelf aan die wagen.. Waarom kan ik dit niet zelf doen? Bespaart me ook nog is een rip uit me lijf.. En die wil ik toch graag zelf houden!!
      Ik ben dus verder opzoek gegaan en ja hoor! Er worden gewoon kant en klare ‘kits’ verkocht met alle spullen die je nodig hebt om zelf te kunnen HG Dippen. Ik heb m’n spullen al in huis (https://www.hgdipping.nl/) en de eerste uurtjes aan 1 velg zitten er al weer op! En wat voor print het gaat worden..? Dat hou ik lekker nog even geheim! :applause02:

      In dit topic wil ik dus mijn vorderingen laten zien en proberen stap voor stap uit te leggen wat je moet doen als jij dit zelf ook wilt gaan doen.
      Updates zullen dan ook altijd in de start-post geplaatst worden! 

      De eerste foto’s:
      IMG_0592  IMG_0593

      IMG_0595  IMG_0597
      Alles wordt met het handje geschuurd. In eerste instantie korrel 260, waarna er nog een keer wordt geschuurd met korrel 400. Dit, totdat alles weer mooi glad aanvoelt. Dit dan uiteraard maal 4! Hierna goed wassen en ontvetten en dan kan de grondlaag erop. Maar voorlopig ben ik nog even bezig met schuren! B-)

      27-03-19:
      Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en gaat het niet zo snel als dat ik van te voren gedacht had.
      Vaak veelal doordat ik toch niet zoveel tijd heb ivm werk, kind etc. Daarnaast moest ik ook wat spuitbussen bij-bestellen omdat ik lang niet genoeg had!
      Maar goed; in iedergeval zijn we weer een aantal stappen verder en begint het al ergens op te lijken!!

      Zie foto’s: (Onder de foto’s staat meteen de uitleg over wat ik gedaan heb.)

      IMG_0663 IMG_0664
      Mjah… De foto’s spreken voor zich denk ik… Nadat alle velgen goed geschuurd waren, moesten ze even in bad! ;) Alles meteen lekker vet en stof vrij!

      IMG_0666
      Geschuurd en gewassen stonden ze te wachten op in de grondlak gezet te worden! Voor de grondlak gebruikte in een 2K grondlak.
      Naar mijn idee nieuw op de markt en geeft een extra sterke ondergrond. Sterk tegen corrosie en dat soort zaken! Tevens werkt het erg lekker met weinig kans op druipers!
      Nu eerst maar is een spuitcabine maken in de garage om de rest van spullen tegen nevel te beschermen! :yes:

      IMG_0667 IMG_0676
      En daar is ie dan! De spuitcabine! 1 velg staat hier al in de grondlak.

      IMG_0677 IMG_0678
      Nogmaals een keer goed ontvetten met Silicone remover en dan grondlakken maar!! (Aan de onderkant van de bus zit een ’trek-mechanisme’ om de 2componenten met elkaar te mengen. Spreekt uiteraard voor zich om deze 2 componenten goed met elkaar te laten vermengen en dus ‘Schudden Maar!’)

      IMG_0679 IMG_0705
      Deze grondlak werkt echt geweldig. Geeft een super strakke basis om straks mooi af te kunnen lakken! En tevens mega sterk tegen corrosie/beschadigingen etc. De velgen liggen bij mij op de grond en kan ik dus maar 1 kant tegelijk doen. Het mooiste zou zijn om ze ergens op te zetten zodat je alles in 1x kan doen.. Nu moet ik tussendoor even wachten totdat 1 kant droog is om vervolgens de andere kant te kunnen doen… :whistle:

      IMG_0710
      De velgen hebben hier een iets gele kleur. Is ook gewoon grondlak/filler maar dan beige kleurig. Deze moest ik dus bij-bestellen. De eerste (rode) busjes waren ook maar 200ml. De 2-componenten lak kan trouwens gerust een 3-tal dagen laten staan zonder dat het uithard. Dus mocht je klaar zijn met 1 velg of iets dergelijks en je kan de volgende dag pas verder, kan je gewoon hetzelfde spuitbusje nog gebruiken.

      IMG_0711
      Na de grondlak komt er weer een sessie schuren. Ditmaal echter maar lichtjes en nat. Op deze manier schuur je toch wat fijner zodat je niet de grondlak er weer vanaf schuurt. Na het schuren nog even met de hand voelen of alle oneffenheden/ruwigheden eruit zijn en zo nodig bij schuren. Als je hiermee klaar bent weer afspoelen en stof vrij maken. En uiteraard weer: Ontvetten! :mail:

      IMG_0712 IMG_0713 IMG_0714

      En toen konden alweer de eerste lagen lak erop! Dit werkt  dan net weer even iets gevoeliger als de grondlaag. De laklaag kan minder vlot erop gespoten worden aangezien de kans op druipers dan aanzienlijk is!! Dus doe dit echt voorzichtig aan en laagje voor laagje. Wacht tussen de laagjes 3-5 minuten en ga dan pas weer verder!

      De velgen worden dus in eerste instantie wit! Dit is dus de basiskleur waarop dan straks nog de hydrodip overheen gaat. Je kan er dus voor kiezen om een andere ‘basis’ kleur te kiezen waardoor je hydrodip dus ook weer een andere kleur gaat krijgen.
      Deze velgen laat ik voor nu een nachtje goed drogen en ga ik morgen weer lichtjes opschuren, de eventuele druipers eruit schuren en nog een laklaag eroverheen spuiten. Tot nu toe mag het resultaat er zijn! Zeer tevreden tot nu toe! :applause02:

      Binnenkort weer een nieuwe update!

      Nieuwe Update: 21-04-2019; Vrolijk Pasen!! :yahoo:
      Velgen gedipt!!

      Ondertussen alweer bijna een maand verder! En uiteraard niet stil gezeten.
      Ieder momentje dat ik even vrij had ben ik bezig geweest met m’n velgen. Uiteraard lukte het allemaal niet in 1x maar oefening baart kunst!

      Wat is er ondertussen allemaal gebeurt?
      – In eerste instantie zoals hierboven al stond de velgen in de grondlak gezet en geheel wit gespoten.
      – Na dat naar tevredenheid erop zat, de bak met water voorbereid.
      – Folie voorbereiden en dippen maar!
      – Blanke lakken

      Om velgen te kunnen dippen heb je een grote bak nodig. Mijn vaak is 60cm breedt en 70cm lang. Daarnaast is ie 40cm diep. Hier kan dus behoorlijk wat water in. Met dit water moet je ervoor zorgen dat het op de juiste temperatuur is. Dit moet namelijk tussen de 30 en 32graden zijn. Niet te koud want dan zal de folie niet goed blijven plakken aan je object en niet te warm want dan zal de folie meteen op gaan lossen.
      Zo gezegd, zo gedaan!

      Vervolgens ga je de folie voorbereiden.
      Even opmeten hoe groot stuk je nodig hebt. Probeer het stuk folie lekker ruim te pakken zodat je in iedergeval niet te kort komt tijdens het dippen.
      Daarbij is het belangrijk om te weten dat de folie nog zal uitvloeien nadat de folie wordt geactiveerd. Dit kunnen zomaar enkele cm’s zijn. Maak de folie dan ook niet even groot als je bak want dan zal de folie gaan kreukelen wat zal leiden tot een minder mooi resultaat.
      Plak eerst de folie af met schilderstape. Dit doe om ervoor te zorgen dat de folie niet zal oprollen nadat je de folie op het water hebt gelegd.
      Ben je klaar, dan ziet het er als volgt uit:

      IMG_0891

      Je ziet dus op deze foto dat de zijkanten vooral nog willen oprollen. Wanneer je straks de folie op het water neerlegd blijven ze netjes liggen vanwege de schilderstape.
      Probeer de folie zo rustig mogelijk op het water te leggen en desnoods met z’n tweeën dat er geen luchtbellen onder de folie komen en dat er ook geen water OP de folie terecht komt. Krijg je toch water op je folie? Dan lost de folie meteen op. Dus een klein stukje is dan waarschijnlijk niet erg, maar een flinke plas zou zonde zijn en kan je opnieuw beginnen!

      Wanneer je folie op het water ligt, laat je deze 90seconden rusten. Je zal zien dat de folie kreukelvrij zal worden. Misschien dat ie nog iets kreukelig is, maar dit is niet erg. Vervolgens kan je de activator erop spuiten waarna de folie een soort van waterig zal worden. Hij wordt volledig strak en gaat uitvloeien. Laat deze vervolgens 30seconden rusten en je kan dippen.
      De folie met activator ziet er als volgt uit:

      IMG_0892
      Gebruik genoeg activator. Beter iets te ruim dan te weinig. Bij te weinig activator zal de folie niet blijven plakken op het voorwerp.
      Probeer desnoods eerst iets anders te dippen zodat je niet het te dippen project meteen verknalt…

      Je kan dus nu je voorwerp gaan dippen. Doe dit in een scherpe hoek zodat er geen luchtbellen onder het voorwerp terecht kunnen komen. Gebeurt dit namelijk wel, dan blijft de folie niet plakken.
      Breng je object langzaam naar de folie toe met 1 en dezelfde snelheid. Doe dit rustig aan. Als alles erop zit laat je vervolgens het voorwerp nog even onder water en schud je vervolgens de overtollige folie (onder water) van het voorwerp af.
      Haal het voorwerp uit je bak, laat hem 3-5 minuten rusten waarbij de folie aan het object zal hechten. Hierna kan je met koud! water het voorwerp afspuiten. Er blijft namelijk een beetje gladde substantie achter wat eraf gespoeld moet worden. Doe je dit niet, dan zal op een gegeven moment je folie ook weer oplossen of zelfs de laklaag eronder aantasten. Dus zorg ervoor dat je alles eraf gespoeld hebt! Er blijft vervolgens een wat ruwige diplaag over. Deze ziet er ook wat mat van kleur uit. Hier overheen ga je vervolgens de blanke lak laag spuiten.

      Net gedipt en afgespoten:
      Blijft dus iets wat mat.                                                                                      Gespoten met blanke lak. Zelf gekozen voor 2K lak, mag wel, hoeft niet!
      IMG_0893 IMG_0928

      IMG_0923

      En zo wordt het resultaat ongeveer. Deze 2 velgen staan nu in de blanke lak. Betere foto’s komen nog! B-)
      Ik zelf ben zeer tevreden over het resultaat!

      Een volgende update volgt!! :bye:

      #18365063
      Rottentweetie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 November 2010

        Update! Er wordt progressie gemaakt!! :D :pics-please:

        #18365721
        Rottentweetie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 November 2010

          Nieuwe update mensen!! Velgen zijn gedipt!! :yahoo:

          #18365749
          Richard_v6t
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 March 2019

            Gaaf om te zien hoe dat allemaal werkt. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit onder de auto eruit gaat zien :)

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.