Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › ontsteking van de aero verplaatst
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juni 2020om 17:06 door SuperMele.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2012 om 09:17 #17248279
begin van de week aan het hobbyen geweest met de aero.
de ontsteking zat op de 18S manier, wat niet de mooiste oplossing is.
nu zit hij op de kap van de distributie.
zat wat meer werk in dan gedacht;
uit het rooster van de ventilator moesten een paar spijltjes weggehaald worden.
ik moest langere bougie kabels kopen.
de draadboom moest verlegd worden.
de koelwaterslang zat in de weg.
de bobine moest verplaatst worden.
foto oude situatie
zo ziet het er nu uitzaterdag zijn we gaan zoeken naar de reden dat het storingslampje storing 94 aangeeft( onregelmatigheden met de nokkenas sensor spanning, of zo iets)
maar gelukkig heeft Gertjan nog een complete c20xe staan, dus om te testen kunnen we daar onderdelen van gebruiken..6 mei 2012 om 09:18 #18014849Nadat ik de ontsteking verplaatst had van de zijkant van het blok naar de voorkant van het blok branden het motorstoringslampje.
Bij uitlezen gaf hij storing 94 aan (hoge spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor).
Omdat het systeem dat ik gekocht heb al ik meer auto’s is geplaatst ging ik er van uit dat dit niet kwam door de nieuwe manier van aansluiten van de ontsteking.
Eerst maar eens de draadboom onderzocht op schade( draadboom uitpellen en weer intapen).
Hier geen beschadigingen kunnen vinden.
De volgende dag samen met Gertjan verder gegaan. Eerst heeft hij de draadboom doorgemeten op sluiting of draadbreuk. Omdat hier geen afwijking gevonden is zijn we verder gegaan met de ontsteking onderzoeken.
Met de ontsteking van Gertjan zijn C20XE aan de draadboom en de bougie kabels aan de eigen ontsteking de motor laten draaien.
Door nu de rotor in de ontsteking van Gertjan eerst in de stand te zetten dat de sensor contact heeft (storing 94) en daarna in stand geen contact (storing 93) wisten we dat het aan de mijn ontsteking moest liggen.
Dus de ontsteking van Gertjan er op gezet( eerst de aandrijfas er uit, want die van mij was ingekort en die van Gertjan wilde we niet inkorten).Motor gestart en … jawel er kwam een ander storing namelijk 93 (laag spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor)
de ontsteking had dus ook de geest gegevenToen zijn we gaan zoeken of het lag aan de omgekeerde draairichting van de ontsteking.
Dus een andere nokkenas gepakt, ontsteking op de normale kant gezet, nokkenastandwiel op de anderenkant en met 3e ontsteking gekeken wat de anders was bij de montage aan de voorkant.Wat bleek:
de nokkenas sensor moet een signaal geven, vlak voordat bougie 1 vonk krijgt.
Dit signaal krijgt hij aan het einde van de vonk bougie 2.
door de bougie kabels om te draaien op de verdeler kap, had ik wel de sensor tussen 1 en 2 zitten, maar hij kwam nu te laat.
Dit veroorzaakte in onze ogen mogelijk de storing 93Om dit op te lossen hebben we de as weer uit de ontsteking gehaald en de plaat waar de sensor op zit een stukje verdraaid weer gemonteerd.
Om deze censor te kunnen verplaatsen (ongeveer 1/8) hebben we nieuwe gaten moeten maken in de plaat waar de censor op zit,
De hele zaak weer gemonteerd en proefdraaien.
De storing was eindelijk verholpen.Uiteindelijk ben ik nu blij met de nieuwe plek van de ontsteking. Het ziet er veel beter uit als die geprutst oplossing die ik eerst had. Het is stabieler, en daardoor zuiverder met het ontstekingstijdstip
Wat ik me af vraag:
zijn er soms veel C kadettjes met een C20XE met de ontsteking voorop, waar geen motorstoringslampje is gemonteerd? Waarschijnlijk draaien al die auto’s op noodloop.
Dit zou zonde zijn, het kost je motorvermogen en het benzine verbruik wordt ook hoger.6 mei 2012 om 09:43 #18014850Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.6 mei 2012 om 09:49 #18014851@Fearless wrote:
Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.het was ook wel de sport om het voor elkaar te krijgen. Als wij ergens aan beginnen, willen we het ook voor elkaar krijgen.
Het is niet voor niets een hobby auto6 mei 2012 om 15:01 #18014852Vind wel mooi dat je het zo oplost :thumbup
6 mei 2012 om 19:09 #18014853@Fearless wrote:
Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.Had ik denk ik ook gedaan, want op deze manier valt ie wel erg op.
6 mei 2012 om 20:40 #18014854AnoniemLid sinds:
1 January 1970nou ik vind dit wel n mooie oplosssing :thumb
en inderdaad kan het best zo zijn dat er nu mensen rond rijden in noodloop
die de ontsteking zo geplaatst hebbenmaar dit is stukken mooier dan de 1,8s manier :thumb :thumb
13 mei 2012 om 17:32 #18014855vandaag even een stukje gereden( Hyves meeting) op de terugweg even op de 170 gehad.
of het daardoor komt weet ik niet, maar nu zit er een kloppend/tikkend geluid in de ontsteking.
We gaan dus weer aan de gang, als het aan Gertjan ligt bouwen we er dis ontsteking op.13 mei 2012 om 18:06 #18014856hoi ik heb ook gekozen voor een 2.8 je heb wel veel meer ruimte met dis kan helaas nog geen foto plaatsen van mijn motor.
weet niet hoe het moet heb wel wat geprobeerd maar lukt me niet3 juni 2020 om 17:06 #18374982Excuses voor het terug naar boven halen van dit topic.
Ik heb namelijk ook een een xe, waarvan de ontsteking naar voor is geplaatst. Nu heb ik ook code 93. Heb je dit probleem permanent kunnen wegkrijgen op de 1 of andere manier?
Alvast bedankt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.