ontsteking monza GSE (30NE) niet helemaal lekker

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD ontsteking monza GSE (30NE) niet helemaal lekker

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277548
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      De C30NE (kleine kleppen) van mijn monza loopt stationair wat rommelig. Compressie is goed, oliedruk prima injectoren allemaal goed.

      Bij het loshalen van de verdelerkap viel het me op dat er tussen de contactpunten in de verdelerkap witte vlekken zichtbaar zijn. Dus tussen de messing pennen zit een witte vlek, alsof de rotor daar ook staat te vonken. Daarnaast is de rotor ook zwart en wat gesmolten aan 1 kant.

      Nu is het een LU systeem met elektronische voorontsteking, wat de zoektocht wat moeilijker maakt.

      Zouden die witte vlekken te maken kunnen hebben met een verkeerde voorontsteking?

      Qua stationairloop is het net of hij af en toe een slag mist. Bij koude motor doet hij dat niet en bij een warm blok wel…

      Iemand enig idee?

      #18323999
      peter777
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2011

        Met een nieuwe rotor en verdeler gemonteerd en stuk gereden. Is de rotor helemaal weggefikt. Las op het mercedes benz forum dat dit te maken kan hebben met rotte kabels, slechte massa, slechte bougies. Begint nu wel een beetje irritant te worden. :swear

        #18324000
        peter777
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2011

          Gisteren wat aan het meten geslagen. De vage ontsteking maar eens systematisch doorgemeten.

          Weerstand bobine primaire wikkeling 0.5 ohm secundair 13 K ohm Dit zou goed moeten zijn volgens handboek
          Weerstand rotor 0.9 K ohm Mag max 1 K ohm zijn is dus goed
          Weerstand kabels vallen binnen toleranties van wat Beru opgeeft (hoe langer hoe hoger de weerstand)

          Toch fikte de rotor wederom weg.

          Welnu: Ik heb de laatste goed uitziende rotor uit de voorraad gepakt (een originele bosch) deze gemonteerd en nu loopt de boel beter EN hij fikt niet meer weg.

          Vreemde is dat deze rotor bij nameten 14 K ohm blijkt te zijn ipv 1 K ohm (wat volgens handboek de juiste waarde is). Dus eigenlijk defect, maar de boel loopt beter.

          Blijkbaar zorgt een te lage weerstand voor een te heftige overdracht van vonk waardoor de boel te heet wordt en simpelweg smelt.

          Bij contactpuntjes was het een kwestie van condensator vervangen en klaar is kees, maar ik zou bij deze installatie niet weten wat ik zou moeten vervangen?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.