Ontsteking bij snellere nokkenas

Forumindex Forums Techniek Cih Ontsteking bij snellere nokkenas

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358649
    hinterachse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2012

      Ik heb een 2.2E met daarin een 290 graden nokkenas. Als ik de ontsteking afstel met de stroboscooplamp loopt ie op de normale afstelling (merkteken poelie op merkteken blok) niet echt lekker. Hij, maar houdt wel net ff in. verslikt zich nog net niet als je ineens gas geeft. Eenmaal op toeren valt het dan wel weer mee.

      Nu wordt de ontsteking vroeger gezet en met lopende motor  op het gehoor afgesteld.

      Mijn vraag is nu, of er methodes zijn om vast te kunnen stellen of het ontstekingstijdstip daadwerkelijk goed staat en om te kunnen bepalen waar die dan eventueel zou moeten staan?

      #18358664
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        Welke ontsteking gebruik je?

         

        en belangrijker ..

         

        welke vervroegingen ?

        vast die van de 2.2 zelf..

        kloten regeling., maar te omzeilen.

        je ‘bekende’ leerlaufregeling nekt je.

        Hoe dat ook alweer zat.. weet ik even niet meer, maar op de testbank zakte de motor als een baksteen.. tis immers een examen voor het ‘gebouwde’

        je hebt een mechanise vervroeging, in je verdeler.

        Men je hebt een vacuüm vervroeger.

         

        ga stap voor stap te werk, en ik zou eerst de mechanise vervroeging vast zetten, zodat die niet meer werkt.

        timing paar graden vroeger zetten, en je vacuüm vervroeger eerst even laten zitten.

        Die kan er altijd nog af.. maar betwijfel of dat verstandig is. En of het je probleem oplost.

        Bij mij was het ooit eens de mechanise vervroeging die roet in het eten gooide,

        in combinatie met je stationair regeling.

        bij die wagen, ( c24ne met 2.2 inlaatbuis en besturing) gaat de 2.2 meuk eraf—-> container in. En monteren we een 2.2 le jetronic setup terug.

        Onafhankelijke ontsteking erop.(electronisch)

        gegarandeed succes

        jij ook succes gewenst

         

         

        #18358669
        hinterachse
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 January 2012

           

          Hey Ghanz, da bist du schon wieder! :yes:

          Wat er bij mij opzit is inderdaad de originele ontsteking, die elektronische Mega Squirt met de thyristor-module onder de bobine geschroefd.

          En dat is dan, zoals jij zegt, de trouble-maker? Maar ik heb er wel de LE Jetronic (met de gele injectoren) op zitten.

          foto_001

           

          #18358676
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            die op de foto is het vast niet.. al wel het zelfe systeem..
            en dat is weer van een 2.0 e motor.

            je ontsteking van de 2.2 gebruik je dus niet..

            maar ook deze onstekinshuizen willen slijten en hebben een vervroeging.
            weet enkel niet of deze ook een mechanische vervroeging hebben… denk het wel

            te controleren door.. onderste pen van onsteking vast zetten… dus even uit het blok, en in de bankschroef.
            (dat deel wat normaal in oliepomp steekt)
            en dan kijken als je met de hand de rotor kunt verplaatsen.. kan dit eenvoudig tot matig.. dan heb je en vrij slappe mechanische vervroeging.
            en andersom snap je m al wel.

            let ook op je vaccuum vervroeger he

            #18358696
            hinterachse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2012

              Nee, die op de foto is inderdaad niet.  Die foto komt van het internet ergens.

              Maar de setup zoals ie daar ligt komt wel overeen met die van de Senator waar mijn motor uitkomt, tegelijk met de ontsteking en (bijna) alle bijbehorende

              computers. Op die van de leegloopregeling, destijds na dan. :good:

              Dat zou gewoon de originele ontsteking moeten zijn.

              En wat ik ook uit de documentatie van de Rekord/Senator/Monza haal, is dat de 2.2E ontstekingen geen mechanische vervroeging meer hebben.

              Dus ga ik morgen ff de proef op de som nemen en pak ik hem er ff uit.

              Kijk ik ff of jouw methode me nog iets brengt.

              #18358713
              Ghanz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 July 2005

                Dan hadden wij een kapotte ontstekingsas

                 

                wat eingelijk ook wel klopt, deze ligt op de bult

                #18358714
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  Standaard ontsteking van een 2200 is het in elk geval niet wat jij dan nu hebt.

                  Ontsteking cih 2.2;

                  Systeem 1 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.

                   

                  Systeem 2 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental afstelling niet in elkaar, hierbij moet je de gasklep-stekker los nemen en alle 3 aansluitingen met elkaar verbinden, als dat klaar is kan de ontsteking dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de verbindingen uit de stekker halen die bij het gasklephuis zit en de stekker terug plaatsen.

                   

                  #18358716
                  hinterachse
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 January 2012

                    Ga ik meteen ff checken! de tweede optie die je noemt heb ik namelijk wel iemand zien doen, een eeuwigheid geleden!

                    #18358717
                    hinterachse
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 January 2012

                      Dit is wat het boek zegt.

                      ignition-1

                      Niks over stekkers. En het frappantste is dat de verdere beschrijving ook helemaal schijnt te kloppen met de mijne.  :scratch:

                      #18358721
                      Ghanz
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 July 2005

                        <p style=”text-align: left;”>Heb ook eens wat gezocht :-)</p>
                        ontsteking is dus de elektronische varriant

                        vervroeging ging via de leerlauf regler, oftewel je stationair regel apparaat.

                        https://www.mantablog.nl/ontsteking-cih/

                         

                         

                        Wat jij hebt, is dat niet de le2-jetronic..

                        https://www.mantablog.nl/le-jetronic-22e/

                        #18358724
                        hinterachse
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 January 2012

                          Maar dat is juist die in de mijne zit! Met die blog heb ik hem destijds helemaal nagelopen omdat de wagen toen zomaar eens startte als ie daar zin in had! Toen bleek dat die ontstekingsmodule onder de bobine een los kontakt had.

                          Maar dat schema, met zijn componenten, klopt helemaal met de mijne. en, inderdaad, die is anders dan op de foto die ik van het net plukte. daar was ik iets te vroeg mee!

                          Die MANTA blog is trouwens al vaker een verrijking van kennis geweest.

                           

                           

                           

                           

                           

                           

                          #18358776
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            Manta blog en senator-Monza.de

                             

                            daar staat de info  :good:

                            #18358914
                            jethro
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 February 2008

                              :dank-u:

                              #18358915
                              jethro
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 February 2008

                                [quote quote=18358669]Hey Ghanz, da bist du schon wieder! :yes: Wat er bij mij opzit is inderdaad de originele ontsteking, die elektronische Mega Squirt met de thyristor-module onder de bobine geschroefd. En dat is dan, zoals jij zegt, de trouble-maker? Maar ik heb er wel de LE Jetronic (met de gele injectoren) op zitten. foto_001[/quote]

                                 

                                Dat is van de 1.2 OHV motor.

                                #18358964
                                hinterachse
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 January 2012

                                  Doet feitelijk ook niet meer ter zake. Had al gezegd dat ik afbeelding te snel van het net had geplukt. Op het eerste gezicht leek ie er op.

                                  #18359112
                                  jethro
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 February 2008

                                    [quote quote=18358964]Doet feitelijk ook niet meer ter zake. Had al gezegd dat ik afbeelding te snel van het net had geplukt. Op het eerste gezicht leek ie er op.[/quote]

                                     

                                     

                                    :good-job:

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.