Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › omkeurregels weer gewijzigd!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2012 om 17:59 #17486041
@Blue-Dragon wrote:
Ik kan je nu zeggen dat dit niet klopt.
Want vanaf het bouwjaar 1998 word er een europese keuring gedaan.
Je zult er dan ook mee naar Lelystad moeten voor verschillende testen.Ik weet dit omdat ik momenteel zelf bezig ben om die van mij op papier te krijgen.
Zie link voor meer info. —-> viewtopic.php?f=31&t=166964Ik moet nu wachten op een bericht vanuit Lelystad ,
Oke ;) maar dat is dan toch gek of nie.
Maar omdat we hier meer van dit soort tegenstellingen hebben,vind ik het wel raar dat iemand van de RDW zelf zegt,of zie ik dat nou verkeerd29 juni 2012 om 19:56 #17486042je moet het ze ook niet laten zeggen….
je moet het zwart op wit hebben! dus per brief!
30 juni 2012 om 07:57 #17486043De helft van de tijd weten ze bij de RDW zlf nit wat ze doen… :???: Er zijn al best wat uitzonderingen bekend van auto”s van na 1998 die op de makkelijke manier zijn gekeurd terwijl dat niet zou moeten kunnen. Gelukje voor die mensen maar ik zou er nioet op rekenen dat het jou dan ook lukt…
Ik stuur altijd een mailtje, juist om een zwart-op-wit antwoord terug te krijgen. Ook kun je de vraag dan helder uitleggen en alle gegevens er duidelijk bij vermelden zodat ze niet kunnen zeggen dat het verkeerd begrepen is oid. ;) Duurt altijd wel een paar dagen voor je antwoord krijgt… :(
1 juli 2012 om 09:52 #17486044oke,dan is het wel duidelijk voor me.
ombouwen is voor mij niet aan de orde dan.
dan wordt het evt een powerbox oid king:26 maart 2014 om 19:39 #17486045ik heb ook even gekeken op rdw
maar wie kan mij hieruit vertellen dat je een auto na 98 in lelystad moet keuren..
http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wijzigingen-aan-een-auto.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
26 maart 2014 om 20:13 #17486046ik zou zeggen bel ze even.
tot 1998 is een zware apk
en daarna ben je de lul of je moet alles van het zwaardere type overzetten.
en dat moet je met documenten onderbouwen.en dat laatste is heel intersant
12 augustus 2014 om 17:05 #17486047Laatste stand van zaken:
Dit kreeg ik vandaag van de RDW:king: king: king: king: king: king:
Geachte heer Gouma,
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moet het kentekenregister en soms de kentekencard worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
– het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
– het wijzigen van het aantal cilinders;
– het wijzigen van de cilinderinhoud;
– het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
– het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.Herkomst motor:
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW12 augustus 2014 om 17:58 #17486048Hmmm zeer interessant! Zit al langere tijd te denken om een andere motor in m’n auto te bouwen (ben er nog niet uit welke)
Alleen je moet hem zeker dan wel op een truck zetten ofzo aangezien hij nog niet street legal is12 augustus 2014 om 18:16 #17486049nou op een autoambulance of oprijwagen is wel het veiligst maar goed dat doen er niet veel.
Wij zijn ook al diverse keren er gewoon heen gereden. Goedgekeurd en weer op naar huis haha.Kijk heel officieel ben je niet verzekerd met een andere motor erin gehangen welke niet op kenteken staat.
Maar als jij rustig ernaar toe rijdt voorzie ik geen problemen.Voordat dit bestond (deze goedkope omkeur regeling) reden we allemaal illegaal rond :ass
12 augustus 2014 om 20:06 #17486050Ik heb laatst 21 juli mijn vectra b2 laten omkeuren uit 2000 van een x18xe1 blok naar een v6 en ik was in 15 min klaar zonder naar lelystad te hoeven.. kosten 55 euro en er werd bijna naar niets gekeken. Was in nieuwegein :jerry
12 augustus 2014 om 20:48 #17486051Omdat die auto’s ook geleverd zijn met een x18xe1…..of ben ik mal?
12 augustus 2014 om 20:50 #17486052(V6)
12 augustus 2014 om 20:53 #17486053stom, foutje…ik bedoel…ze zijn er toch geleverd met v6
12 augustus 2014 om 20:55 #17486054ennehh…
de herkomst van de motor….Hoe zijn ze daar nog mee?
Toen ik met mijn Corsa ging vertelde ik gewoon precies hoe ik het gedaan had. Onderblok aangeschaft, bij een ander een kop enz enz…overal onderdelen vandaan gehaald….Dat was toen geen probleem. Het nummer stond niet als gestolen in het systeem dus kon gewoon ingevoerd worden.12 augustus 2014 om 21:04 #17486055Zie hier mijn kleine verslagje van viewtopic.php?f=6&t=179837&start=150
Zelf was ik ook verbaasd… Je moet maar geluk hebben denk ik dan…4 september 2014 om 07:38 #17486056Dit is eens goed nieuws voor mijn astra g uit mei 1999
Want ik wil in de toekomst een swap doen van x16xel naar z20let
Dat kost dan al genoeg en zou de keuring dus mee vallen ?4 september 2014 om 15:26 #17486057Jazeker. 55 euro
2 november 2014 om 15:32 #17486058Oké, nu heb ik hier een D Kadett Caravan staan…origineel een 1.3s automaat, nu met een C20XE.
Deze wil ik binnenkort laten omkeuren.De handelsbenaming nu: KADETT CARAVAN 1.3S AUTOMATIC
Wat word dan de nieuwe benaming? Heb ik daar enig invloed op?? Bijvoorbeeld: KADETT CARAVAN C20XE of 2.0 16v2 november 2014 om 15:52 #17486059Handelsbenaming zal niet worden aangepast normaal gesproken. Althans dat is mijn ervaring in almelo.
Cilinder inhoudt en vermogen wordt aangepast. That’s it.
2 november 2014 om 16:06 #17486060in friesland willen ze alleen letters weghalen
toevoegen schijnt niet te kunnen of mogen
2 november 2014 om 16:52 #17486061Meestal halen ze alleen de motorcode weg. Ze zetten er niks nieuws achter. Het zal Kadett Caravan worden waarschijnlijk
2 november 2014 om 17:17 #17486062Misschien als ik ze lief aankijk, dat ze er C20XE achter willen zetten :angel
Zou wel mooi zijn..eens zien wat er mogelijk is bij de RDW in Veldhoven.
Anders neem ik wel genoegen met “KADETT CARAVAN”25 juli 2015 om 06:26 #17486063Bij ons staat op het kenteken van een Omgebouwde Vectra-B welke van X20XEv naar Y30SE is omgebouwd en gekeurd nog gewoon Vectra-B; X20XEV automatic haha..
Alleen bij Cilinderinhoud staat dan 2962cc en 136kw als motorvermogen.
Willem
25 juli 2015 om 07:42 #17486064Toen ik een poosje terug in Den Bosch mijn Astra van X16SZR om liet keuren naar C25XE, bleef in de handelsbenaming gewoon X16SZR staan. Toen ik vorige week diezelfde auto bij hetzelfde keuringsstation liet omkeuren naar X30XE vroeg ik of ze dat wilden veranderen. Als reactie kreeg ik: “Uiteraard veranderen wij dat meneer. Wij mogen dat niet laten staan als de motorcode wijzigt.” Maar zoals in voorgaande posts al is aangegeven halen ze alleen tekens weg, iets anders terugschrijven mag/kan kennelijk niet.
V.w.b. de herkomst van de motor; ik had mijn zaken altijd op orde met kopieën van kentekenpapieren, maar de motorcode en motornummer zijn nooit bekeken. Sterker nog, ik had de laatste keer van de donorauto een uitdraai van VWE bij gedaan, en alleen daarop waren naderhand dingen omcirkelt zoals vermogen en cinderinhoud, dus of ze de kopieën van de kentekenpapieren echt bekeken hebben..? Ik betwijfel het.
De laatste keuring en die keer ervoor was dus met dezelfde auto bij hetzelfde keuringsstation, maar het leek wel of er 2 verschillende keuringen uitgevoerd werden:
– Vorige keer geluidsmeting gedaan, nu niet.
– Vorige keer viergasmeting gedaan, nu niet.
– Vorige keer achterzijde auto niet gecontroleerd, nu wel.
– Vorige keer niet op beweegbare platen gezet voor onderstel, nu wel.
– Vorige keer was tankinhoud niet relevant, nu wel.Dus ja, of ze echt een lijstje aflopen of steekproefsgewijs wat doen, ik weet het niet, maar ik zie er geen regelmaat in.
25 juli 2015 om 08:42 #17486065Mijn D Caravan is inmiddels omgekeurd, eerst op de weegbrug vervolgens werd de Kadett nagekeken qua motormontage en remmen.
Bij m’n Kadett is alles GSI incl. de achteras met schijven, dat vond de keurmeester mooi om te zien.
Daarna een remmentest, uitlaatgas/CO-meting…klaar. Koste me ±20min en €55.
Voor de herkomst van het blok had ik slechts een foto van een E GSI (met duidelijk kenteken) welke staat geregistreerd als geëxporteerd, dat werd gecontroleerd en ok bevonden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.