ombouwen motorblok

Forumindex Forums Overige APK & RDW ombouwen motorblok

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237810
    hans-rekord-e
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2011

      hier nog maar een keer de regels voor wijzigen motorblok ed ,

      Geachte heer Heemskerk,

      U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

      Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

      Het gaat om de volgende wijzigingen:

      – het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
      – het wijzigen van het aantal cilinders;
      – het wijzigen van de cilinderinhoud;
      – het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

      – het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

      In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

      Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

      Kosten:

      De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

      Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

      Met vriendelijke groet,

      Medewerker Klantenservice RDW

      –Oorspronkelijk bericht–
      Van: heemskerk@scarlet.nl
      Datum: 12-5-2011 23:48:18
      Aan: info@rdw..nl
      Onderwerp: Uw informatieverzoek aan de RDW

      De heer/Mevrouw : De heer
      Voorletters : JJM
      Achternaam : Heemskerk
      E-mail : heemskerk@scarlet.nl
      Adres :
      Postcode :
      Plaats : Balkbrug
      Land : Nederland
      Telefoon :
      Kenteken : 20PZGN
      Rijbewijsnummer :
      Vraag / opmerking : hallo , ik wil in deze auto ( opel rekord E2 1983 )de 1800 motor ( 66KW )vervangen door een 2.0 liter V6 van ford ( +- 90 PK ,is volgens mij bijna hetzelfde ) automaat . Zijn er speciale regels of eisen waar de ombouw aan moet voldoen , en zo ja welke eisen zijn dit en wat de kosten hiervoor ?

      #17880373
      sebastiaankadettcabriogsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 November 2005

        dit is hier wel bekent en meerdere keren besproken,

        zolang het er maar deugdelijk in zit.

        #17880374
        JDB astra g coupe
          Lid sinds:
          3 November 2008

          een iets uitgebreidere variant vers in de email, wist het niet aangaande de 20% vermogenwinst.

          Het gaat om de volgende wijzigingen:

          – het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
          – het wijzigen van het aantal cilinders;
          – het wijzigen van de cilinderinhoud;
          – het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

          – het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

          In gebruik genomen voor 1 juli 1999:

          Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

          In gebruik genomen na 30 juni 1999:
          Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

          Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.

          In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

          Kosten:

          De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

          Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

          Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

          #17880375
          jblfreak
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            al aantal keren besproken idd

            ombouwen en netjes monteren

            laat de auto er goed uit zien en apk waardig

            dan hoor je ze vrijwel nergens over

            heb het aan de lijve ondervonden

            #17880376
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik hoop mijn kadettje op korte termijn aan te kunnen bieden bij de rdw. Ik heb hierover één vraag: door de groep a uitlaat maakt ie behoorlijk wat herrie…..vallen ze hierover, of gaan ze daar hetzelfde mee om als de apk?

              #17880377
              hans-rekord-e
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 January 2011

                @2000 wrote:

                Ik hoop mijn kadettje op korte termijn aan te kunnen bieden bij de rdw. Ik heb hierover één vraag: door de groep a uitlaat maakt ie behoorlijk wat herrie…..vallen ze hierover, of gaan ze daar hetzelfde mee om als de apk?

                Er staat oa in het antwoord van de RDW:

                Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

                mijn aanvulling ,
                ( bij apk moet het systeem gasdicht zijn en kijken ze niet naar geluidsproductie )

                De kosten voor een geluidstest zijn vrij hoog dus ik zou er voor de zekerheid een extra demper ofzo onderzetten of iets dergelijks .
                De boetes zijn ong 200 euro en je kenteken wordt ingenomen als er onderweg bij een controle decibels gemeten worden , ik zou het risico bij een keuring bij de rdw niet nemen , zelf ben ik bezig om een ford v6 in een rekord e2 te bouwen en bij de keuring voor de rdw
                komt er een keurige uitlaat onder en na de keuring komt er een uitlaat onder die meer het v6 geluid laat horen ,maar dat is een risico wat ik neem maar om dat bij de keuring te doen ….
                dat moet ieder voor zich weten

                #17880378
                jblfreak
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  zou m zo min mogelijk geluid laten maken

                  later kan je m wel weer terug bouwen

                  zo heb ik t ook gedaan

                  #17880379
                  arjontje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 March 2006

                    Wie kan er meer info geven.

                    In de stukjes lees ik 2 datums de 1 is voor 01-07-1999 en de ander is voor 01-01-1998.
                    is de 1998 datum zonder uitgebreide testen of toch 1999?

                    Als het de 1999 datum is, dan zit ik te broeden voor mijn vectra in de toekomst.

                    #17880380
                    jblfreak
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      na 1998 ga je voor de complete keuring

                      er voor ben je met 53 euro klaar

                      dan kijken ze hoe het er in zit en of de auto apk waardig is en heb je je kenteken

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.